Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
En konsulent er : • -En praktiserende læge • -der er ansat af Regionen • der har en særlig viden eller erfaring indenfor et eller flere områder. • der.
Kommunikation og vejledning
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
Den brændende platform
”Kaldet til kærlighed”
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Seksualpolitik.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
VISL – begrænsninger og styrker
- psykodynamisk perspektiv
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Forudsætninger for en god samtale
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Lederkursus Hvorfor bliver jeg nogle gange misforstået?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Kommunikation Modul A.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
PRODUKTER – DEL 1.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?

Dialogiske forholdemåder kongruensmetakommunikationperspektivbevidsthedgennemsigtighed disinteresseret interesse respekt for det bedre argument

Kongruens Overensstemmelse og gensidig understøtelse mellem kommunikative niveauer er kongruens Inkongruens kan opstå mellem: Digitalt niveau: ord, vendinger, sætninger Analogt niveau: stemmeføring, tonefald, kropsholdning osv. B´ s faktiske afsendte budskaber kan være i større eller mindre overensstemmelse med hans intentioner Forskellige budskaber kan være indbyrdes modstridende

Oplevelse, adfærd og metakommunikation Metakommunikation er budskaber om budskaber Indirekte: når en analog kommenterer et digitalt (sker altid) Direkte: ”evnen og viljen til metakommunikation som en dialogisk forholdemåde” Den direkte er væsentlig for fortsat reflekterende dialog

Metakommunikation i over- og underordnelsesforhold ”Hvis personen i en ”one down” – position kommenterer og evt. problematisere den andens kommunikation, kan det af personen i den komplementære ”one up” – position med rette eller urette blive opfattet som oprør eller magtkamp; under alle omstændigheder vil det være en overtrædelse af systemets tavse regler. Give eksempler på, at underordnede metakommunikere til deres overordnede

Perspektivbevidsthed Gensidig forståelse betinges af: Gensidig forståelse betinges af: Anerkender hinandens perspektiver Kunne forlade eget og tage den andens perspektiv Vigtigt ikke at miste sit eget perspektiv – men tage fuldt ansvar for det

Empatibegreb Leve sig indfølende ind i den andens væsen ved at ”lytte dybt” eller i det mindste vise ham af et ærligt hjerte, at man forsøger at forstå Oplevelse af at være i den andens sted skal være en som-omoplevelse, distance er nødvendigt for at undgå sammensmeltning

Indre dialog og gennemsigtighed ”Vi tænker ved at tale med os selv, digitalt” ”Indre dialog når vi kan og tør modtage alle de budskaber vi sender til os selv” Parternes gennemsigtighed over for hinanden sker bl.a. via metakommunikation” Dvs. udveksling af iagttagelser om hvordan hver af parterne oplever at de bliver oplevet af de andre Empati, anerkendelse og autencitet

Summenøde Er det muligt for jer som leder at spille med åbne kort, at være gennemsigtige i det dialogiske rum?

Disintegreret interesse Indhold: A`s kommunikation om C og B´s om C Forhold: Kommunikation om forholdet mellem A og B Parallel forholds- og indholdskommunikation understøtter og befordrer hinanden C kan være: indre og ydre verdener, nære eller fjerne verdener, fysiske eller sociale verdener Jo mere nysgerrigt man kan forholde sig til sig-selv-som-tredieled jo mere disinteresseret interesse dvs.: ikke interesse-i - men interesse-for

Tilsløring og afsløring Den ægte dialog er afsløring, ikke tilsløring At forstå er at forandre sig Al forandring afføder angst

Empatisk og diskursiv dialog Empatisk dialogDiskursiv dialog Sigtet er selvindsigt Dvs. tredieleddet er fra indre verden Tredieled er i ydre verden – ofte nære omverden Analoge budskaber vejer tungtDigital modus er afgørende Dvs. argumentets lødighed og udsagnets universelle gyldighed Bekræftende og respekterendse atmosfære vigtig Det fælles tredje forpligter mere end respekt for hinandens følelser og personlige grænser Risiko: At miste kontakten med den ydre verden Risiko: At miste kontakten med til selv

Det dialogiske rum Åbner sig kun for dem som kommer frivilligt Efterlade strategiske hensyn udenfor Rollen tages med ind, men klar adskillelse mellem rolle og person