1 Det gode undervisningsmiljø Niels Egelund, professor, dr.pæd. Leder af institut for pædagogisk psykologi, DPU Medlem af Globaliseringsrådet, Kvalitetsgruppen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Sammenhængs-kraft som DYNAMO i klasserummet
Trivselspolitik på Løsning Skole
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Forældremøde X årgang.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Relationer – børn og voksne
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Maskulinitet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Fem lærere på mentorkursus
Hva er god klasseledelse ?
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Relationskompetence – hvad er det?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Mød Aalborg Universitet
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Fem lærere på mentorkursus
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

1 Det gode undervisningsmiljø Niels Egelund, professor, dr.pæd. Leder af institut for pædagogisk psykologi, DPU Medlem af Globaliseringsrådet, Kvalitetsgruppen og Skolerådets formandsskab

2 Udfordringerne for jer De 4 skoleformer, teknisk skole, handelsskoler, social og sundhedsskoler og landbrugsskoler, har – især de 3 første – stort set samme elevklientel Der er mange med svag faglig baggrund Der er mange med svag social baggrund Der er mange med anden etnisk baggrund Der sker mange skift Der er stort frafald

3 Familiernes erhvervsmæssige status og uddannelsestype

4 Forældres uddannelsesmæssige status og uddannelsestype

5 Antal bøger i hjemmet og uddannelsestype

6 Matematikresultater og uddannelsestype

7 Andel uden funktionel læsekompetence og uddannelsestype Folkeskoler og frie grundskoler14,8% Folkeskoler16,1% Frie grundskoler 9,7% Efterskoler 7,6% Gymnasiale uddannelser 0,8% Gymnasier/HF 0,4% Hhx 2,3% Htx 2,1% Erhvervsuddannelser24,3%

8 Holdninger til skolegang og uddannelsestype

9 Sociale relationer i skolen og uddannelsestype

10 Motivation for uddannelse og uddannelsestype

11 Udfordringer for erhvervsskolerne En betydelig del af elevklientellet har meget ringe boglige færdigheder En del af elevklientellet er dårligt motiveret En del af elevklientellet har en svag social kompetence Skoleforløbet byder på mange skift Hvordan kan erhvervsskolerne tilbyde uddannelser for svage unge – samtidig med at de kan være attraktive for fagligt og socialt stærke unge? Er mentorordning en løsning? Er ungdomskonsulenter/psykologer en løsning? Er trindeling og spordeling en løsning? Betyder mulighederne for mesterlære en løsning? Er en øget fokus på undervisningsmiljøet en løsning? - der skal formentlig satses på flere – eller mange - løsninger

12 Hvori består undervisningsmiljø? Fysisk undervisningsmiljø Æstetisk undervisningsmiljø Psykisk undervisningsmiljø - lad os se på dem hver for sig

13 Det fysiske undervisningsmiljø Er undervisningslokalerne rumligt set hensigtsmæssige? Er der hensigtsmæssige sidde- og arbejdsstillinger? Er der et godt indeklima? Er der god akustik? Er sikkerhedsmæssige forhold i relation til værkstedsarbejde og brand i orden

14 Det æstetiske undervisningsmiljø Bliver man inspireret og motiveret for læring? Støtter de fysiske rammer en positiv adfærd? Er der gode opholdssteder? Er der mangfoldige og inspirerende udearealer?

15 Det psykiske undervisningsmiljø Får man tilpas faglige udfordringer? Har man adgang til støtte og hjælp? Er der et godt forhold mellem lærere og elever? Er der ro og orden og en god omgangstone – og er man fri for mobning? Har eleverne venner på skolen? Har man indflydelse på sin egen hverdag? Er eleverne fri for unødig stress?

16 Et analyseværktøj (DCUM) Tilrettelæggelse af undervisningen Tilstedeværelse af faglige kompetencer Sammenhæng mellem oplærings- og skolemiljø Kontaktlærerordning Vejledning Det sociale miljø Det fysiske og æstetiske miljø - værktøjet er klar januar 2008

17 Baggrund for frafald (DCUM, EUD & SOSU, 2006) Lærernes faglige dygtighed og deres motivering af eleverne Trygheden i klassen/på holdet Forebyggelse og bekæmpelse af mobning Håndtering af stor aldersspredning blandt eleverne Fysiske rammer der afføder et dårligt socialt miljø

18 Mere om frafald Det er vigtigt at lytte til eleverne – de skal være aktive medspillere i skolens liv for at reducere frafald Frafaldet blandt de ældste elever på EUD er ca. 3 gange større end for de yngste elever Mobning er især et problem på SOSU, men også på EUD Elevplaner, gennemførelsesvejledning, kontaktlærerordning og elevcoach er vigtige elementer i at reducere frafald

19 Bekæmpelse af mobning Etablering af trivselsråd, hvor elevrepræsentanter fra alle klasser sætter fokus på tryghed på skolen Regelmæssige klassemøder, hvor åbenhed og ærlighed omkring problemer er i fokus Fokus på konflikthåndtering og mægling

20 Anerkendelse (Axel Honneth) Den emotionelle anerkendelse – foregår i familien og blandt nære venner eller andre tætte relationer. Kærlighed og omsorg Den retslige anerkendelse – samfundet og individets omverden (bl.a. skolen) anerkender individets basale rettigheder. Sætter karv til både sig selv og individet Den solidariske og sociale anerkendelse fra gruppen, fællesskabet og de relationer, individet indgår i (klassen, gruppen, kammeraterne)

21 Anerkendende pædagogik Handler om at gå på opdagelse i det, der lykkes og udveksle de bedste erfaringer og oplevelser Fokuserer på ressourcerne og det værdifulde. Eksperimenterer med at forfine praksis, så oplevelsen af at føle sig set, hørt og forstået kan frisætte kræfter til at være, at lære og at skabe – selv og sammen med andre - læs fx Anerkendende pædagogik af Bente Lynge. Dansk Psykologisk Forlag, 2007

22 Narrativ metode i vejledning Støt elevens narrative kompetence: At kunne sortere sine erfaringer At kunne give en meningsgivende rækkefølge i erfaringerne At kunne fortælle om vejen til mål, ønsker, håb og forventninger - problemet skal være problemet og ikke personen

23 Narrativ metode i vejledning (fortsat) Den dominerende historie vil dukke op først Åben døren til de alternative historier ved at udsulte den dominerende historie, spørg fx til succesoplevelser, situationer hvor personen har skullet træffe et valg Brug ”vidnegrupper” på 3 – 5 elever med fokus på genfortælling af gruppemedlemmernes historie

24 Classroom mangement Få en god start på et undervisningsforløb fra første dag, ”overplanning” Etabler adfærdsregler – meget gerne på tværs af skolen – og diskuter rationalerne med eleverne fra første dag. Gør dem konkrete, skriv dem ned, hold antallet nede på 10 Lær elevernes navne

25 Classroom mangement (fortsat) Etabler regler for aflevering af opgaver Etabler i samråd med eleverne et system af konsekvenser ved brud og gentagne brud på regler – fremmøde, brug af mobiltelefoner under undervisningen, manglende opgaveløsning, forstyrrelse af undervisningen, grimt sprog og mobning Vær fast, konsistent og konsekvent – det giver tryghed og overskuelighed

26 Dig selv som lærer Har du et positivt selvbillede af dig selv som underviser? Er du fagligt set på omgangshøjde? Hvordan ser du på de unge? Hvordan ser du på dine kolleger? Hvordan har du det med ledelsen? Er du psykisk og fysisk i god form?

27 Dig selv som leder Har du det godt med din bestyrelse? Er det dig, der udmønter bestyrelsens overordnede strategien for skolen? Har du et team, en gruppe, du kan sparre med? Er du respekteret af dit personale? Har du sørget for at have et feedback system? Er du synlig i det daglige – også i undervisningssituationerne og i opholdsfaciliteterne? Er der tilstrækkelig fokus på og ressourcer til den svageste del af elevgruppen?