Udvikling af børnefællesskaber Nedbringelse af anbringelsesudgifter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

UUV’s repræsentantskabsmøde den
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Integrated Children’s System
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Date :31 1.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
”Vi når målet – men hvordan?”
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
2-01.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Unge hjemløse Konkrete initiativer i forlængelse af arbejdet med hjemløsestrategien i Odense.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Paradigme 2.0.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Muligheder og rettigheder
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Specialisering 271 UMD.
Omstilling Børn og Familie. 2 Underretning eller anden henvendelse om barn i udsat position Vurdering af behov for indsats Børnefaglig undersøgelse Visitation.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Akutplejefamilier i Københavns Kommune v. konsulent Lene Christiansen
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Strategi til nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven.
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Investering i efterværn
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

Udvikling af børnefællesskaber Nedbringelse af anbringelsesudgifter Tragten Udvikling af børnefællesskaber Nedbringelse af anbringelsesudgifter

Normalområdets og civilsamfundets robusthed Inklusion og forebyggelse 13.000 børn og unge i dagpleje, institutioner og skoler mv. 10-15.000 forældre, heraf nogle med psykisk sygdom, misbrug, arbejdsløshed og fattigdom mv. Fremskudt indsats Filtre i Børn & Familie: Visitation i Børn & Familie 600 forebyggende foranstaltninger koster 35 mio. kr. Anbringelsesgrundlag 260 anbragte koster 115 mio. kr.

Børne- og Familieudvalget har siden 2010 iværksat en lang række initiativer til nedbringelse af anbringelsesudgifterne Anbringelsesudgifter forekommer når alle andre muligheder er udtømte Udvalget får månedlige opfølgninger på anbringelser. Antallet faldt med 44 fra marts 2010 til november 2011. Men kurven er siden fladet ud. Gennemsnitsprisen for anbringelser faldt med 8 % i samme periode. Udgifterne faldt med 18,1 mio. kr. fra 2009 til 2010. Udgifterne faldt med yderligere 10,6 mio. kr. fra 2010 til 2011. Udgifterne faldt med yderligere 0,3 mio. kr. fra 2011 til 2012. Resultaterne er primært opnået ved opstramninger og ændret visitation i Børn & Familie.

Anbringelsesgrundlag og visitationsprocedure Anbringelsesgrundlag godkendt af Børne- og Familieudvalget den 8. februar 2012. Visitationsprocedure fastlagt efter LEAN proces i 2010 og forelagt direktion og udvalg: Anbringelse kan kun komme på tale hvis mulighederne for forebyggende foranstaltninger er udtømte. Anbringelse i plejefamilie forudsætter at Netværksanbringelse, Efterskole/Kostskole og Eget værelse med støtte ikke er mulig. Anbringelse på døgninstitution forudsætter at anbringelse i plejefamilie ikke er mulig. Aabenraa Kommunes egne døgninstitutioner anvendes, hvis der ikke er bedre og billigere alternativer. Sager om tvangsadoption rejses, hvis det er muligt. Visitationsudvalget gennemgår alle sager mindst en gang om året. Resultatet rapporteres til udvalgt.

Efterværn og udslusning Serviceniveau for efterværn og udslusning godkendt af Børne- og Familieudvalget den 12. september 2012: En forlængelse af barndommen ved fortsat anbringelse gavner ikke den unge. Anbringelsesstedet skal i betydeligt omfang medvirke til at forberede den unge til voksenlivet. Fra det 16. år lægges en plan for udslusning, med følgende indhold: Uddannelse eller anden aktivitet, der peger frem mod beskæftigelse og selvforsørgelse. Mål for etablering i egen bolig. Der gælder særlige regler for tvangsanbragte og unge, der har begået kriminalitet.

Begrundelse for udgifter til anbringelser december 2012 Børn og unge med vidtgående handicap tegner sig for udgifter på 14,0 mio. kr. Anbringelse for at gennemføre behandling eller undersøgelse tegner sig for 2,0 mio. kr. Beskyttelse mod fysisk og psykisk vold, seksuelle overgreb og selvskadende adfærd medfører udgifter på 15,8 mio. kr. Unge kriminelle, der er anbragt efter domstolenes afgørelser tegner sig for udgifter på 3,7 mio. kr. Tilknytning til anbringelsesstedet for børn og unge med ingen eller meget svage familierelationer tegner sig for udgifter på 10,0 mio. kr. Den største ”klump” af udgifter (46,1 mio. kr.) knytter sig til forhold hos forældrene: Manglende omsorg, misbrug og psykisk sygdom hos de voksne samt følelses- og tilknytningsforstyrrede forældre uden udviklingspotentiale. Efterværn tegner sig for 5,7 mio. kr. Sager med mellemkommunal refusion tegner sig for 5,3 mio. kr.

1-7 af 21 forebyggende initiativer: Børn & Families institutioner nedlagt / sammenlangt og tilpasset fra 1. januar 2011 Fra 7 til 4 institutioner. Omfattende personalereduktioner Udslusning af unge til bo-selv pladser med støtte. Udvikling af Familie og Ungecentret bl.a. med nye lokaler på Rådhusgang 4. Videreførelse af Familiebasen på Høje Kolstrup og etablering af Familiebase i Bylderup Bov Udvikling og drift af Børnehus til 6 børn i Aabenraa, som alternativ til anbringelse af mindre børn – nu under ledelse af Rønshoved Skolehjem. Hvis det er muligt etableres flere tilbud andre steder i kommunen, evt. i samarbejde med plejefamilier/dagplejemødre. Familiebehandling til familier med anbragte børn. Øvrig udvikling af Familie- og Ungecenterets tilbud. Sammenhæng i tilbud til handicappede børn og deres familier.

8-11 af 21 forebyggende initiativer: Familieplejeområdet Der er gennemført en benchmark af familieplejeområdet, som er forelagt udvalget 13. juni 2012. Området skal:   Ansætte og uddanne kommunale plejefamilier som alternativ til dyre institutionsanbringelser. Samarbejde med andre kommuner kan bidrage til kvalitet og volumen ved løsning af opgaven. Tvangsadoption anvendes hvis det er muligt. Udvikle forældre- barntilbud til afdækning, understøttelse og opbygning af forældrekompetence. Tilbud til uledsagede flygtningebørn.

12-16 af 21 forebyggende initiativer: Tidlig opsporing 0-3 årige Fire initiativer til systematisering og professionalisering af den tidlige indsats og styrkelse af det tværfaglige samarbejde 0-3-årige, der passes uden for de kommunale tilbud Fortsættelse af indsats for unge mødre Graviditetsbesøg hos alle førstegangsgravide Babysimulatorkursus

17-19 af 21 forebyggende initiativer: Fælles sprog og fremskud indsats .   LP-model og ICS i Børn & Skole. Der er tale om videnskabeligt baserede metoder, der fra en pædagogisk og social vinkel sætter barnet i centrum i forhold til omgivelserne. Systematisk anvendelse af metoderne i hele Børn og Skole i Aabenraa skaber helhedstænkning i samarbejdet mellem sagsbehandler og skolen, daginstitutionen, fritidshjemmet og sundhedsplejen mv. Familierådslagning Konsulentbistand efter Servicelovens § 11, stk. 3

20-21 af 21 forebyggende initiativer: Sagsbehandling og læring Kvalitetssikring og effektivisering af sagsbehandling og opfølgning i Børn og Familie (ICS & DUBU). Lære af egne og andres erfaringer, og justere indsatsen i overensstemmelse hermed.

Fremskudt omfatter blandt andet: Åben anonym rådgivning i PPR – siden 2007. Åben anonym rådgivning i Familie og Ungecentret – siden 2007. Råd og vejledning fra Socialrådgiverne i Børn & Familie – siden 2007. Boligsocial helhedsplan Høje Kolstrup – herunder familiebase – siden 2007 Familiebase i Bylderup Bov – fra 2012. Afgrænsede forløb med Konsulentbistand og rådgivning om familieplanlægning i regi af Familie og Ungecenteret fra 2010. Konsulentbistand og rådgivning om familieplanlægning i Myndighedsafdelingerne fra april 2012. Familierådslagning fra socialrådgivere i Myndighedsafdelingerne fra april 2012. Tværfagligt distriktssamarbejde Streetworkere og SSP samarbejde – siden 2007.

Nye tværgående initiativer (1) Vurdering af eksisterende anbringelsessager og sager tæt på anbringelse på tværs af forskellige afdelinger herunder; Skoleafdelingen, Dagtilbud, Sundhedsplejen, PPR, relevante dele af voksensystemet i kommunen samt naturligvis Børn & Familie. Der skal skabes fælles læring, som kan bidrage til en koordineret kommunal indsats, der: styrker familiernes iboende mestringsstrategier, stabiliserer hverdagslivet i hjemmet, og optimerer den kommunale ressourceanvendelse.

Nye tværgående initiativer (2) Udvikling OU - observations- og udredningsforanstaltning til normalbegavede elever i svære trivselsproblemer - på skoler. Organisationen skal være så fleksibel, at den gennem en tidlig indsats danner bro mellem almenområdet og specialområdet Der etableres løsninger i børnefællesskaber så tæt på almenområdet som muligt. Alle i Børn og Skole bidrager.

Nye tværgående initiativer (3) Dagtilbud etablerer forsøg med fremskudt indsats Områdets erfaringer, viden og kompetencer tilbydes i bl.a. familiernes hjem. Indsatsen sker i form af et opsøgende pædagogisk arbejde. Målet er at flytte fokus fra problemer til konstruktive processer, muligheder, handlinger og aftaler i barnets familie med afsæt i barnets / familiens trivsel og udvikling. Alle i Børn og Skole bidrager.

Afslutning Børne- og Familieudvalget råder ikke selv over de ressourcer, der er nødvendige for at udbygge den fremskudte indsats. Derfor tværgående indsats Forskning viser, at fremskudt indsats virker Det ta’r tid