Introduktion til skolebestyrelsen november 2011 Rosenvangskolen Introduktion til skolebestyrelsen november 2011
Organisatorisk placering B&U magistraten Område Skanderborgvej Skoledistriktet Rosenvangskolen
Den samlede skole
Rosenvangskolen Skoleleder Eva Vilsgaard Administrativ leder Torben Hoberg Afdelingsleder KCL Visti Søvsø Hansen Viceskoleleder Lars Lykkegaard SFO leder Joan Friis Frausing FPL Ove Sonne FPL Lotte Blom FPL Allan Lyngkilde Undervisning ca. 60 lærere ca. 750 børn SFO ca. 25 pædagoger ca. 350 børn TAP 4 pedeller 3 sekretærer 1 kantinedame (rengøring) KCL 10 konsulenter 150 elever/år
Råd, udvalg og mødefora Skolebestyrelse Forældreråd SFO KSU MED-udvalg Forældre, elever, medarbejdere, ledere Forældreråd SFO Forældre, medarbejdere, leder KSU Forældre, evt. lærer MED-udvalg Medarbejdere, ledere Pædagogisk råd Lærere, pædagoger, konsulenter, ledere
Lærermøder Pædagogmøder Konsulentmøder Ledermøder Teammøder Lærere, ledere Pædagogmøder Pædagoger, ledere Konsulentmøder Konsulenter, ledere Ledermøder Områdeledere, Skoleledelsen, SFO-ledelsen Teammøder UT-møder, konsulenter, pædagoger
TAP-møder Koordinationsmøder UTK-møder Ad-hoc Fagudvalg Medarbejdere, ledere Koordinationsmøder UTK-møder UT-koordinatorer, KCL, SFO, ledere Ad-hoc Fagudvalg medarbejdere
2-sprogsmøder Faglig støttecenter Ressourcecenter Konsultativ Medarbejdere, evt. ledere Faglig støttecenter Ressourcecenter Koordinatorer, SFO, ledere, psykolog Konsultativ Koordinatorer, SFO, medarbejdere, ledere, psykolog Netværksmøder Forældre, medarbejdere, ledere, psykolog, socialforvaltning, evt. elever
Orienteringsmøder hos forvaltningen Distriktssamarbejde Medarbejdere, ledere Elevråd Elever Orienteringsmøder hos forvaltningen
Vi tror på At alle har brug for at være en betydningsfuld del af et fællesskab At værdier, relationer, traditioner og tryghed holder sammen på fællesskaber At alle har det bedst, hvis de er deltagende At skolen skal være kulturbærer af mangfoldigheden At dannelse og uddannelse skal gå hånd i hånd
Værdier Helt overordnet er de demokratiske rettigheder om ligeværd og frihed Alle har: retten til at være og at lære retten til at blive forstået retten til at blive tænkt med og regnet med i fællesskabet (inkluderet)
Inklusion og fællesskaber Inklusion >< Rummelighed Fællesskaber dannes af dem, der er fællesskabet i en given enhed. Relationer er bærende i skabelsen af fællesskabet
Vi tager udgangspunkt i Fællesskabet Det eksperimenterende Høj faglighed – pædagogisk og fagfagligt Differentiering Elevernes nærmeste udviklingszone At læreren/pædagogen også er vejleder og igangsætter med fagligt overblik og blik for nye måder
Kompetencecenter for Læsning Bydækkende tilbud for elever i svære læse/stavevanskeligheder Eleverne visiteres via PPR KCL har eleverne 10 uger og følger dem i 1½ år Tænkningen er at lave læsemiljøer, så elever i svære læse/stavevanskeligheder kan følge normalundervisningen Fokus på: IT, kost, motion, læringsstile Også Videncenter
SFO Fritidspædagogisk tilbud for børn fra 0. klasse til 4. klasse Forældrebetaling Èn samlet SFO fordelt på tre lokaliteter: Rosen, Sommerfuglen og B-bygningen Aldersintegration på alle lokaliteter Klassepædagoger i alle klasser Mål og indholdsbeskrivelse
Undervisning Afdelingsopdelt: Årgangstanke og team Glidende overgange Indskoling: 0.-4. kl. Mellemtrin: 5.-7.kl. Udskoling: 8.-9. kl. Årgangstanke og team Glidende overgange Fælles mål
Traditioner Morgensang Sommerevent Sensommermarked Skolernes motionsdag Skolefester Juletradition Fordybelsesuge Spil dansk dag Forårskoncert Lejrskoler/udveksling Valgfag/musikordning 9. klasses sidste skoledag