Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Social kapital – rig på relationer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Beboerdemokrati? Det er da en lukket fest!.
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Ledelse af medarbejdere
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
- Roller og afgrænsninger
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Styring af styregrupper
Konceptualisering af forretningsmodellen
Hvad siger medarbejderne?
Statens frivillighedspolitik
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Nonaka & Co. Vidensspiralen og Ba
Disposition.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Den lærende organisation
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Frivillighed på kommando findes ikke
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Lederkonferencen 9. juni 2010
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Netværk, netværk, netværk Andreas Rønne Nielsen.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SFO- og daginstitutionslederkursus
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den viden, andre giver mig. Så mine kilder skal være til at regne med. Og jeg skal have fuld tillid til, at de ikke fortier vigtig viden, også selvom det kan være nok så dårlige nyheder.” De produkter, servicer og ydelser private og offentlige virksomheder leverer, baserer sig på en mere og mere sammensat og kompleks viden Rober Kelley, Carnegie Mellon University: Hvor meget af den viden der er påkrævet i din opgaveløsning sidder du selv med? 1986= 75%, 2006= under 10% Dvs. at viden er blevet den primære ”produktionsressource” og vi må organisere os om viden og immaterielle aktiver, selvom det ofte ikke er muligt fysisk.

Viden der skaber værdi Opdeling af viden kan ske på mange måder. F.eks. I eksplicit viden (kodificeret) eller personlig viden (tavs viden). The knowledge creating company. Nonaka/Takeuchi Eksplicit viden kan indsamles og gøres tilgængelig i manualer, databaser o.l. Personlig eller tavs viden er som regel sammensat og uhåndgribelig og baseres på erfaringer, værdier og ”genetiske” forudsætninger Delphi Group, 1998; Bonner, 2000; Rasmus, 2002: Tavs viden udgør 80-90% af den viden der skaber værdi for virksomheden. Næste udfordring: Medarbejder/kollegaer/samarbejdspartnere er ikke nødvendigvis bevidst om, at han/hun besidder en viden, der kan være relevant for kollegaer eller organisationen…. Hvordan bringer man tavs viden i spil? Hvordan leder man viden så den kan opsamles, gribes og deles?

Netværk ”Hvis bare vi vidste, hvad vi ved……” (Org. Størrelse, fysisk afstand, overload af info, struktur af personlig netværk i org.) Netværk kan være én løsning på virksomhedens/organisationens videnledelse! Andre kunne være: _ coaching af ledere _ opbygning af bonussystemer _ møder _ projektorganisering _ intranet _ søgesystemer Hvad er så afgørende for, hvad og hvor meget videndeling der skal indføres/etableres? Cost/benefit!!!!! Med andre ord: Det er ikke spørgsmålet om at have så mange netværk (med så mange deltagere) som muligt. Netværk skal ”anvendes” disciplineret ved at sikre, at det er de rigtige ting vi gør, frem for bare at fremme samarbejde og videndeling i al almindelighed! Wanscher, Nielsen, Beckmann, 2010

Netværk Hvad vil I med netværk?

Netværksledelse Hvordan kan netværksledelsen etablere og fremme værdiskabende interaktioner mellem mennesker, så barriererne, som står i vejen for videndeling, kan om ikke fjernes, så i al fald reduceres? Analysere Via SNA (Social Netværks Analyse) eller ONA (Organisatorisk Netværks Analyse) (Walstrøm, 2007) Via WOGN-modellen

Netværksledelse Hvordan kan netværksledelsen etablere og fremme værdiskabende interaktioner mellem mennesker, så barriererne, som står i vejen for videndeling, kan om ikke fjernes, så i al fald reduceres? Undgå ”hvide elefanter” ! (ikke afsat tilstrækkelige ressourcer, ikke noget mandat, resten af organisationen/samarbejdspartnerne er ikke gearet til at tage imod ”gode ideer”) Kontrakten – afstemning af forventninger om udbytte Værdiskabelsen for den enkelte deltager og sponsoren Indflydelse (strategiske beslutninger) Læring (viden og erfaring) Fællesskab (Relationer) Adgang (Niveau-tærskel) Fjern administrationen fra netværk!