Lidt om kommunerne IT-omkostninger knap 5 mia. årligt – knap 50% til KMD, resten til øvrig sw, hw, uddannelse, support, omkostninger til nedetid mv. Ca.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
SAP på Risø • Agenda •Kort om Risø •Risøs SAP-historie og –anvendelse •Migrering fra UNIX/Oracle til Windows 2000/SQL Server •Driftserfaringer Erik Kristensen.
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
“Hvad har vi på hylderne?”
Danmarks Veje Foranalyse
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Cost/benefit Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at…
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Forretningsmodel.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Jesper Johansen, Stifter, Installers A/S
Nye fagprofessionelle lederroller
Geografien i de ny registre - Geforum 10/ miniMAKS – et nyt matrikulært system miniMAKS - fra proprietære produktionssystemer til element i digital.
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Styring af styregrupper
Michael Hald Konsulent, KL
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Nyt Sygehusbyggeri – få overblikket Erfaringer og ønsker fra det private erhvervsliv 16. juni 2011.
Lederforum Dagsorden: Generel orientering
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Stormøde for økonomi på AU
Business cases.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
Innovation og lønsomhed - hvordan arbejder COI?
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Samskabelse gennem et Bynetværk
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Klar til smart vækst / GATE21
Statens HR – Implementeringskoncept
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Lidt om kommunerne IT-omkostninger knap 5 mia. årligt – knap 50% til KMD, resten til øvrig sw, hw, uddannelse, support, omkostninger til nedetid mv. Ca adm. Medarbejdere (konto 6) Ca desktops (ex.skoler)

Lidt om arbejdet Forretningskritiske systemer afvikles hos KMD (stort set) KA-pakke, netværk og nogle fagsystemer drives lokalt Mange systemer interagerer i komplekse sammenhænge og på vanskeligt gennemskuelige vilkår IT-chefer rangerer forskelligt, lige fra solist til direktionsmedlem med mange medarbejdere

Lidt om rammerne Kommuner er meget driftsorienterede Der er bundet store ressourcer i eksisterende kompetencer og arbejdsgange IT-udgifter til SW er relativt begrænsede i den store sammenhæng Ingen udpræget lyst til at drive eksperimenterende datalogi

Hvordan fungerer administrationen Centrale fagsystemer Lokale fagsystemer Integration mellem fagsystemer og KA-systemer

OS i den offentlige sektor Ikke mange erfaringer Skepsis fra IT-chefer og direktører Forretningskritiske systemer afvikles hos KMD Meget viden er bundet til lokale systemer ”Mann weiss was man hat”

Holdninger til Open Source Bedst og billigst Skepsis overfor forretningsmodellen Transaktionsomkostninger Integrationsproblemer Politisk interessant –Mulig besparelse –Opgør med monopoler –Åbenhed i værktøjerne

Tiden går: Interessen vågner Konference om OS i den offentlige sektor forår 2002, få deltagere fra kommuner Microsoft sætter prisen op sommer 2002 Henvendelser fra kommuner om at ”gøre noget” Beskeden funktionalitetstest af Staroffice Konklusion: produktet OK men mangler integration

Teknologirådets rapport Efterår udkommer rapporten Nu bliver OS interessant Diskussion over efteråret, men ikke meget handling KL skriver til Videnskabsministeren før jul om pilotprojekt Ministeren svarer tilbage i januar, at det er en god ide! Det passer ind i VTUs andre aktiviteter

Om projektet 3 mio. kr. bevilliget af VTU KL og ARF deltager Gennemføre pilotprojekter for at teste om OS kan fungere i offentlig forvaltning Evalueringsmodel opbygges og anvendes i åbenhed Tilskud til piloterne (beskedent)

Evaluering af OS desktop Desktoppen er valgt fordi den betyder mest økonomisk i den offentlige sektor Evaluering jf. ”bedst og billigst” Målet er for forbedre beslutningsgrundlaget At få viden og eksempler At give ledelsen argumenter overfor IT- chefen

Krav til evalueringsprocessen Åbenhed i processen –Undgå efterfølgende indvendinger mod resultatet ved at tage gidsler Åbenhed i anvendelsen –Man skal selv kunne gennemskue hvad der sker Mulighed for at ændre parametre –Man kan selv lægge egene forudsætninger ind i modellen hvis man finder det hensigtsmæssigt

Projektet startes Forår 03 diskuteres indhold i projektet og hvordan evalueringen håndteres Der diskuteres med forskellige huse om evalueringsmodel Der afholdes et udbud, hvor Devoteam- Fischer-Lorentz vælges til at udvikle modellen Modellen udvikles med inddragelse af:

Aktører i modelarbejdet Brancheforeninger (ITEK,ITB) Store spillere på markedet (KMD; MS; IBM, SUN, CSC) Ekspertgrupper (IT-chefer, offentlige ledere) Åbne høringer (konsulenthuse, interesseorganisationer, offentlige myndigheder, private)

Pilotprojekter Kriminalforsorgen opgradering til ny MS –Næstved kommune (OpenOffice på Citrix 100 brugere) –Roskilde Kommune (open Office på Linux) 10 brugere –Århus Amt Psykiatrien (2200 brugere på Staroffice) –Forbrugernes hus (Open Office) –Aalborg Handelsskole (Open Office)

Evalueringsmodellen

Indhold i modellen Værdimodel – hvilken nytte gør værktøjet? Omkostningsmodel – hvad koster det at anskaffe og anvende værktøjet Migreringsmodel – hvilke omkostninger er der ved at migrere (engangsomkostninger) Basisinformationer – om de piloter der deltager i testen

Modelafgrænsning

Desktoppens værdi Funktionel kvalitet –Funktionel egnethed, brugervenlighed,ydeevne, understøtter samarbejde, fleksibilitet Teknisk kvalitet –Installation, drift og vedligehold, interoperabilitet, integration, ydeevne og effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed

Desktoppens omkostninger Direkte omkostninger fra budgetter og lignende Indirekte omkostninger (nedetid, sidmændsforstyrrelser osv) hentes fra Gartners TCO-verden

Migreringsomkostninger Konvertering af eksisterende data Udvikling af nye snitflader til eksisterende systemer Installation m.m. af sw, evt. opgraderinger m.v. Uddannelse af brugere og teknikere, projektledelse

Langsigtede økonomiske konsekvenser? Hvad er den samlede værdi af løsningen og ikke kun den korte finansielle værdi? –Termineringsomkostninger –Forsyningssikkerhed –Fremtidssikring –Skifteomkostninger –Support –Konkurrence Indgår ikke i modellen men skal diskuteres i forbindelse med beslutning

Hvad kan den bruges til? Beslutningsstøtte til andre institutioner –Registrere egne forudsætninger i modellen –Finde egnet pilotforsøg der ligner –Resultatet af denne pilot tilpasse egen situation, og modellen kan beregne et estimat på TCO, et estimat på migrering og udviklingen i værdiegenskaber