1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april 2008 - oplæg v. Finn Togo, UVM.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

UUV’s repræsentantskabsmøde den
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
EGU – Erhvervsgrund uddannelsen ny lovgivning, nye muligheder
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Hjertelig velkommen til årets uddannelseskonference.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Forældremøde 7. klasse.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
23. april 2008 EASY P konference1 Den merkantile indgang Generel kontoruddannelse 1912 Kontoruddannelsen –TRIN: Kontorservice (tidligere 1941)
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Velkommen til workshop om EASY-P
Regeringens globaliseringsudspil
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Afgangselever Status i oktober måned
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Præsentationens transcript:

1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM

2 Baggrund og lovgivning Globaliseringsrådet Udvalget til fremtidssikring af erhvervsuddannelserne ”95 % udvalget” (Preislerudvalget) Velfærdsaftalen Lovbekendtgørelse nr. 770 (Vejledningsloven) Lovbekendtgørelse nr (Folkeskoleloven klasse) Lov nr. 561 (EUD-loven) Lov nr. 558 (egu og produktionsskoler) Målet er, at mindst 95 pct. af alle unge gennemfører en ungdomsuddannelse i 2015

3 Profilmodel Uden kompetence 14,7 % Med studiekomp. 9,2% Øvrige 18,8% Videregående uddannelser Med erhvervskompetence 76,1 % Med erhvervsfaglig udd. 32,6%Med videregående udd. 43,5% Merk.Tek.Sosu mv.KVUMVULVU 8,2%16,8%7,6%5,6%22,9%15,0% Med ungdomsuddannelse 81,2% (inkl. højere udd. 85,3%) Erhvervsudd.Begge slagsGymnasiale udd. (erhvervskomp.)kompetencer(studiekomp.) 27,9%9,7%43,6% Erhvervsfaglige uddannelser Gymnasiale uddannelser Grundskolen 100% 39,6% 5,1% 17,5% 8,2%40,3% 3,4% 5,8% 2,2% 12,0% 4,6%55,9% 13,6% 5,2% 1,1% 29,4% 3,2%

Produktionsskoler Målrettes kompetencegivende uddannelse – især erhvervsuddannelserne! Meritgivende kombinationsforløb som hovedregel Skal samarbejde med erhvervsskoler Gennemføre dele af eud-grundforløb efter aftale med erhvervsskoler (med registrering i Elevplan)

5 Nyt i lov nr. 561 af 6. juni 2007 Selvstændig virksomhed, innovation og internationalisering Ændret indgangsstruktur (fra til 12) Ændringer i grundforløb (bl.a. pakker og grundforløbsprojekt)* Krav om trindeling Adgangsbegrænsning til uddannelser ved indgangen* Uddannelsesgaranti Udskiftning af fag/niveauer Undervisning på højere niveau end obligatorisk Bedre uddannelsesdækning Individuelle erhvervsuddannelser* Krav om handlingsplaner for øget gennemførelse* Lærerkvalificering Kompetencebeskrivelse af uddannelser*

6 Grundforløb Mere praksisnære grundforløb - for sosu fortsat kun obligatorisk for unge direkte fra 9. klasse Kompetencemål i stedet for fag Obligatorisk grundforløbsprojekt som grundlag for prøve Kompetenceafklaring inden for de første 2 uger skal bidrage til at fastlægge elevens personlige uddannelsesplan Samarbejde med sprogskoler og produktionsskoler for at løfte opgaven Mentor- og kontaktlærerordning & social- og psykologisk rådgivning Grundforløb skal annonceres og kan se sådan ud:

7 Eksempel på grundforløbsudbud for tre elevgrupper Frafaldstruede elever og elever med svage uddannelsesforudsætninger Elever med et afklaret realistisk uddannelsesvalg Udbud af særligt strukturerede grundforløb (grundforløbspakker) nyt tilbud til elever, der forventes at finde sig bedre til rette i strukturerede forløb. f.eks. Pakke med studiekompetence  Pakke med udvidet vejledning  Pakke med opkvalificering  Pakke med….. Udbud af individuelle forløb. Som vi kender det i dag Her vil hovedparten af skolens elever være f.eks. elever der ønsker udfordringer (studieforberedende pakke) Hovedparten af de frafaldstruede elever Hovedparten af de afklarede elever Elever med et uafklaret uddannelsesvalg Frafaldstruede elever og elever med svage uddannelsesforudsætninger Elever med et uafklaret uddannelsesvalg

8 Grundforløb og grundforløbspakker

9 Adgangsbegrænsning I dag: Før uddannelsesrettede områdefag Fra 1. juli 2008: Ved indgangen til et grundforløb -dog suppleret med kvote for de fleste uddannelser -kvoteelever registreres (facilitet under udvikling) Betydning for skoler og UU: Øget praktikpladsopsøgning!!

10 Individuelle erhvervsuddannelser (§15, stk. 3) Skolen kan tilrettelægge vekseluddannelser, der omfatter dele af en eller flere erhvervsuddannelser, og som tillige kan omfatte andre relevante uddannelseselementer. De faglige udvalg skal ikke længere godkende.  hurtigere og enklere for skolerne at oprette uddannelserne. Skal bidrage til at uddannelsesdække flere funktioner i virksomhederne og helt nye beskæftigelsesområder.

11 Elevens personlige uddannelsesplan Bedre sammenhæng i lovgivningen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne Brug af Elevplan til den personlige uddannelsesplan nu obligatorisk for skoler, der anvender EASY-A - med forbedrede praktik/virksomhedsfaciliteter til nov. Bedre sammenhæng mellem den personlige uddannelsesplan og skolens lokale undervisningsplan (via Elevplan-funktionalitet)

12 Indsats for øget gennemførelse Bedre registrering af frafald på skolerne, med henblik på tidlig indsats over for frafaldstruede elever (uddybes senere) Bedre udveksling af informationer mellem skole og UU Tidlige samtaler med eleverne, gerne før opstart Særlige forløb og støtteordninger Lektieværksteder, bedre skolemiljø Kontaktlærer/mentorordning Social og psykologisk rådgivning Handlingsplaner

13 Handlingsplaner Alle skoler skal udarbejde handlingsplaner fra første gang i marts 2008 (1/3 OK, 1/3 ?, 1/3 probl.) Indhold: Konkrete mål og strategier for øget gennemførelse - herunder hvilke værktøjer, der tages i anvendelse Planerne skal offentliggøres og evalueres Indsendes elektronisk til UVM Evt. indsatsaftale, hvis ikke der sker noget

14 Modernisering af styringen Hovedbekendtgørelsen og andre fælles bekendtgørelser Uddannelsesbekendtgørelser (12 stk. med bilag) Uddannelsesordninger (1 for hvert hovedforløb) Lokale undervisningsplaner Elevens personlige uddannelsesplan

15 Bekendtgørelse/vejledning/ lokal undervisningsplan – i dag Uddannelses- bekendtgørelse Vejledning Lokal undervisningsplan = overlap = merarbejde

16 Bekendtgørelse/uddannelsesordning/ lokal undervisningsplan – fra 1. juli 2008 Bekendtgørelse inkl. 1 bilag pr. hovedforløb Uddannelses- ordning Lokal under- visningsplan

17 Uddannelsesordninger i

18 Uddannelsesordninger i

19 Uddannelsesordninger i

20 Afrunding Følg med på: = hvor der bl.a. er links til regler og spørgsmål/svar = Abonnér på det elektroniske nyhedsbrev ’Nyt om eud’ Brug og find inspirationwww.emu.dk Se mulighederne i stedet for begrænsningerne…..