Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Alle børn skal være del af fællesskabet
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Fremtidens skole Gruppe 5.
Innovation og iværksætteri
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Forskning og uddannelse uden grænser – to globale initiativer Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet Næstformand for Rektorkollegiet Medlem.
Mediepædagogik og didaktik
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Lærermiddelkultur(er)?
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Planlægning, proces og evaluering
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
LÆRING, DER SES!.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
”Blog som læringsplatform”
Forskning med og for studerende Thomas Illum Hansen, docent, ph.d., forskningsleder.
Resultater fra demonstrationsskoleforsøg - Ved Birgitte Holm Sørensen, Aalborg Universitet og Thomas Illum Hansen, UC Lillebælt Indsatsen skal bidrage.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
It i folkeskolens matematikundervisning
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
TITLE 21st century skills Samarbejde Kommunikative færdigheder
Projekt: Koncept til formidling
IT i undervisningen interaktive assistenter
Præsentationens transcript:

Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut, to universiteter, seks professionshøjskoler og femten skoler Projektledelse: Charlotte Krog Skott (UCC), Stefan Ting Graf (UCL) & Marianne Georgsen (VIA) Forskningsledelse: Jeppe Bundsgaard (AU) & Thomas Illum Hansen (UCL)

Måder at tænke påMåder at arbejde påArbejdsredskaberAt leve i verden  Kreativitet og innovation  Kritisk tænkning, problemløsning og beslutningstagen  At lære at lære (metakognition)  Kommunikation  Samarbejde (teamwork)  Informations­ literacy  It-literacy  Medborgerskab og statsborgerskab (citizenship) – lokalt og globalt  Liv og karriere  Personlig og social ansvarlighed – herunder kulturel opmærksomhed og kompetence Det 21. århundredes kompetencer The Assessment and Teaching of 21 st -Century Skills” (ATC21S)

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler

Organisatorisk design Didaktisk design Teknologisk design Hvordan anvender vi it til at udvikle en innovativ undervisning, der på én gang fremmer social og faglig læring? En udfordring, der kræver svar på flere niveauer:

It i den innovative skole Mediepatrulje ”Grubletrolden Tumle”, 3. klasse ”Unge og medier” 6. klasse “Den mystiske ø” Indskolingen “Energi – hva´ nu?” 7. klasse ”Blogs for you” 8. Klasse Skoleudviklingsforløb

Inklusion og undervisningsdifferentiering i digitale læringsmiljøer

Forår 14Efterår 14Forår 15 Fase 4 Fortsat innovation af differentieringsarbejdet ved hjælp af teknologi Fase 3 Projektorienteret arbejde med procesværktøjer og interaktive assistenter i et differentieringsperspektiv, teamsamarbejde og organisatorisk udvikling Fase 2 Procesorienteret arbejde med LMS og produktværktøjer i et differentieringsperspektiv, teamsamarbejde og organisatorisk udvikling Fase 1 Arbejde med læse- og skriveteknologi som differentiering for alle, evalueringsværktøj, planlægningsskabelon, teamsamarbejde, organisatorisk opbakning Startmåling 2. kl. 4. kl. 5. kl. 2. kl. 4. kl. 5. kl. Måling 3. kl. 5. kl. 6. kl. Måling 3. kl. 5. kl. 6. kl. Slutmåling

Eksempel på et procesværktøj - Et socialt inklusionsbarometer

4. Opfølgning -Evaluering -Redesign 1. Inspiration -Eksempelmateriale -Designanalyse 2. Designværksted -Idéudvikling -Didaktisk design 3. Afprøvning -Observation -Optagelse It-fagdidaktik og lærerkompetencer - Teamsamarbejde om didaktiske designs