Bente Bjørnholt Kvalitetsreformen, tendenser forventninger og målinger Bente Bjørnholt Institut for Økonomi, Politik og forvaltning Ålborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Carsten Jensen Institut for Statskundskab
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Helhedsorienteret selvevaluering
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
7 dogmer for offentlig styring
Brugertilfredshed og styring
Tillid Temadag for AMIR
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Medalje til Høje-Taastrup
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Kvalitet i offentlig service Sandbjerg Gods 5.sep. 2008
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Kvalitetsmålinger Den Regionale LEAN Enhed. Formål Hvornår Succes kriterier Kvalitetsmålinger viser i hvor høj en grad ambulatoriet leverer en høj kvalitet.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Kvalitetsreformdebat.
Nye ældre – nye muligheder
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Mål- og resultatstyring
Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Politikernes og borgernes forventninger
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Next Step for at fremme telemedicin
Digitalisering i den offentlige sektor
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Bente Bjørnholt Kvalitetsreformen, tendenser forventninger og målinger Bente Bjørnholt Institut for Økonomi, Politik og forvaltning Ålborg Universitet

Bente Bjørnholt Disposition 1. Tendenser i kvalitetsdiskussionen Politiske tendenser og prioriteringer - kvalitetsreform Brugernes forventninger og holdninger 2. Er kvalitetsmålinger og –undersøgelser svaret? Resultatmålinger Brugerundersøgelser

Bente Bjørnholt Politiske tendenser og prioriteringer  Kvalitet er ’høj aktuelt’  Mere kvalitet for samme penge – måske færre penge?  Fastholdelse af offentlige ansatte  Kvalitet skal måles og dokumenteres Højere grad af effektstyring  Forvaltningspolitiske budskaber i kvalitetsreformen Brugerne i centrum Kvalitet, kvalitetsudvikling og innovation Frihed i opgaveløsningen – men dokumentation af resultater Ledelse (og styring) skal understøtte faglighed og kvalitet

Bente Bjørnholt Hvad mener brugerne? Om udgifter Brugerne vil bruge flere penge: For lidtPassendeFor meget Sundhedsvæs. E: 2005 Aug: Hjemmehjælp E:2005 Aug: Folkeskole E:2005 Aug: Daginst. E:2005 Aug

Bente Bjørnholt Serviceforbedringer er helt centrale for brugerne Foretrækker skattelettelser frem for velfærdsforbedringer Foretrækker velfærdsforbedringer frem for skattelettelser PDI for velfærd 1994(valg) (valg) (valg) jan nov (valg) may sep aug oct

Men brugerne er generelt tilfredse med bibliotekerne!! Udmær­ ket Ganske godt Ikke helt godt Dår- ligt Ved ikke Godt minus ikke godt Bibliote- kerne valg valg valg 2007F Børne- Have og vugge stuer valg valg valg 2007F Folke- skolen valg valg valg 2007F Syge- husene valg valg valg 2007F Hjemme- hjælp valg valg valg2007F

Bente Bjørnholt Resultatmålinger I Baggrund  Resultatmålinger er uundgåelige?  Forudsætning: Klare mål og succeskriterier Tydeliggørelse af indsats: hvad er vigtigt og hvornår skal der gribes ind? Sammenligning: ml institutioner, over tid mm  Målene Aggregerede: eks stjernesystem Ofte flere til at beskrive en org.  overskuelighed? Vigtigt hvornår og hvad der registreres  Opfølgning Klare prioriteringer for hvornår der skal gøres noget Muligheder for at finde ud af, hvad der skal gøres?

Bente Bjørnholt Resultatmålinger II De utilsigtede konsekvenser  Er det muligt at opstille klare mål og succeskriterier? Mange (komplekse) mål  for mange eller for få mål? Uklare eller svag sammenhæng mellem indsats og resultat  dårlige mål? Svag sammenhæng mellem adfærds indikatorer og den faktiske adfærd  fejltolkninger  Hvis fokus alene lægges på det der måles Målforskydning, skævvridning, manglende fleksibilitet? Risiko for demoralisering og strategisk adfærd: uambitiøse mål, alle følger samme mål og ikke mere, manipulation af data. Hvis målingerne ikke giver mening for de ansatte

Bente Bjørnholt Brugerundersøgelser  Bruger tilfredshedsundersøgelser er uundgåelige?  Men hvem er brugerne og hvad er deres forventninger?  Hvad måler brugerundersøgelser? Tilfredshed vs andre undersøgelsestyper  Hvordan sikre gode målinger? Klart formål, konkrete spørgsmål Sammenligning og standardisering >< fange helheden på den enkelte institution?  Hvordan kan man bruge tilfredshedsundersøgelser?