Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Social kapital – rig på relationer
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Medborgerskab – på sporet
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
Administrative pejlemærker i BUF
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Succeskriterier Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
- et udviklings- og dialogværktøj
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Ledere mellem profession, management og demokrati
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Tillid og handlekraft Om praktisk værdi og ledelse.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
 1 REP 24. april 2006 Psykisk arbejdsmiljø Temperaturmåling Foreløbige resultater April 2006.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Idegrundlag og målsætninger
Lederens vandring 1.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm Analyse af anerkendelsesperspektivet i en case - virksomhed. Integreret speciale i Virksomhedsstudier og Socialvidenskab Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm

Anerkendelsesteori Axel Honneth Der er tre former for anerkendelse der kan illustreres ved menneskets praktiske selvforhold: Selvtillid, hvor anerkendelsesmåden er emotionel Selvagtelse, som erhverves gennem rettigheder Selvværd, opnås ved at fælles værdier og normer deles og danner social værdsættelse (De tre former i gensidig anerkendelse giver personlig identitet =Mulighedsbetingelser Anerkendelse af medarbejderne er et antropologisk menneskeligt grundvilkår. Gensidig anerkendelse mellem medarbejderen og arbejdsgiveren er en forudsætning for at der kan skabes udvikling og vækst i virksomheden

En negativistisk tilgang til krænkelser og manglende anerkendelse Hvorfor? Fordi vi opdager behovet for anerkendelse gennem manglende anerkendelse, læringsaspektet De tre niveauer i manglende anerkendelse: Råderet over fysiske velfærd forhindres og den grundlæggende tilliden til egen værdi ødelægges( skader integritet) Ignorering af rettigheder skader egen moralsk tilregnelighed Ydmygelse, således at færdigheder og evner ikke nyder nogen anerkendelse( fra usynlighed til ekstreme former for stigma) Kvalitative interviews (Kvale) Spørge til deres arbejdssituation (+-) relation til kolleger og ledelse ud fra grundig forforståelse (formøder, akter) Meningsfortolkning (Hermeneutisk - forforståelse)

Typer af fund (analyse af empiriske forhold) Krænkelser mellem medarbejderne Diskrimination og mobning (følelsesmæssig krænkelse) Krænkelse mellem medarbejderne og ledelsen Manglende indflydelse, direkte ledelse (kognitiv krænkelse) Krænkelser mellem medarbejderne og organisationen Asymmetriske magtforhold, usynlighed (manglende værdsættelse) Kan sammenfattes i en uretsfølelse eller uretsbevidsthed Barrierer findes altså i mellemmenneskelige relationer af følelsesmæssig karakter. Barrierer findes også i manglende anerkendelse af medarbejderrettigheder, manglende respekt som er fornuftsbaseret . Endvidere findes barrierer i det rationelle organisationssyn som opfatter medarbejderne som instrument til målopfyldelse.

Hvad kan der gøres ved det I Case – virksomhedens dilemma! En organisatorisk udfordring. Effektive organisationer opnår intern konsistens mellem situationsfaktorer og designparametre (Mintzberg) I hver organisationsform er forskellige koordineringsmekanismer dominerende, der er konkurrence mellem de forskellige aktører og forskellige typer af decentralisering er anvendt. Udvikling af markedet går fra masseproducerende – samlebåndsarbejde – effektivitet ..til Kundetilpasset kvalitet – netværk, selvstyrende teams Udskiftning af organisationsformen og overgang til LEAN er en udfordring for forebyggelsen af arbejdsmiljøet

Hvad kan der gøres ved det II En etisk udfordring gennem udvikling af menneskelige ressourcer Der kunne besluttes en proces med indførelse af værdier (gensidig anerkendelse) i case virksomheden som kunne give.. Medarbejderne: Nye muligheder for identitet og deltagelsesmuligheder. Eksempler kunne være dialog og medindflydelse og give.. Ledelsen: Nye muligheder for fortrolighedskundskab. Eksempler kunne være social dømmekraft, ledelsesudvikling i personaleledelse og sociale støtte. Vedrørende organisationen kunne gives nye muligheder for minimalt fællesskab. Eksempler kunne være medfungerende produktions- og innovationsgrupper og forskellige fællesskab - og organisationsformer tilpasset virksomhedens markedsvilkår.

Slut

Analyse

Konklusion og perspektivering

Et par generelle forhold