Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Orientering fra Vandforsyningsmyndigheden Kontaktgruppemøder oktober og november 2013.
Velkommen til Silkeborg Genbrug & Affald
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Love og regler fra A..Z Geoforum workshop om adresser 25. marts 2010.
Bips konference, mandag den 6. september 2010
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Underskriftsdatabasen Digitale underskriftsprotokoller.
Status og nært forestående på jord- forureningsområdet Ulla Højsholt Funktionsleder Jord & Affald Miljøstyrelsen.
Status for DANVAND 1.1 V. Otto Leopold
Servicefællesskabet for geodata - workshop den 11. juni København Teknik og infrastruktur - datamodeller, portaler, ajourføring mm. v/lektor og.
Idékatalog til affaldsplaner og affaldsplanlægning DAKOFA 25. februar 2009 Odense.
Affaldsdatamodel Dialogmøde 17. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde velkommen til Miljøstyrelsen.
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Kulturministeriets Administrationscenter Orienteringsmøde: Rigsarkivet udbyder: ”Flytning af arkivalier fra nuværende magasinbygninger til magasinbygninger.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Gebyrer Dialogmøde 14. september 07 velkommen til Miljøstyrelsen.
Frit valg for genanvendeligt erhvervsaffald. Dialogmøde 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
PlanDK3 - muligheder og krav Workshop den 20. januar 2009 Plan09 – hos Høje-Taastrup Henrik Larsen Chefkonsulent By- og Landskabsstyrelsen.
Standardregulativer Dialogmøde 18. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.
Affaldskampagne sortering og bortskaffelse af affald
DIGITAL TINGLYSNING Bent Carlsen Præsident for Østre Landsret Danske BOLIGadvokater 24. marts 2006.
Erhvervsstyrelsen Erhvervsstyrelsen varetager blandt andet registrering af virksomheder og offentliggørelse af registrerede virksomhedsdata Erhvervsstyrelsen.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Hvorfor jeg er her?  »Stk. 2. Det påhviler økonomi- og erhvervsministeren at udforme en entydig fælles ejendomsreference og stille den til rådighed for.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Forholdet til kunderne
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Indsamling af data efter nyeste produktionsmetoder til den danske kvartalsstatistik over ledige stillinger Erfaringer med it-rammesystemer Nordisk Statistikermøde.
Plansystem for kommunale plandata Henrik Larsen Geoforum, 4. Maj 2004 Kort- & Matrikelstyrelsen.
Standardregulativer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Anvendelse af metadatamodeller. Dokument- vs. objekthåndtering.
Decentral lønadministration i Roskilde Kommune v/Theis Dankert Theis Dankert Lønkoordinator i Roskilde kommunes HR -afdeling. Projektleder på decentral.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af spildevandsslam.
Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.
Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsens fælles indberetningsportal – hvordan? Sven-Åge Westphalen Chef for Analyse & Data, Servicestyrelsen.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Affaldshåndtering og –sortering på byggepladsen
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Indhentning af Dokumentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Teknisk informationsmøde 2009
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Regnskab
Databehandleraftaler
v/Hanne Ramussen og Annette Arent
Affaldsdatasystemet - Til brug for virksomhedstilsyn
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen

Dagsorden 1.Central indsamling af data 2.Hvem skal indberette 3.Tilstrækkelige og korrekte data til kommunerne 4.Overdragelse af ansvar 5.Søgemuligheder 6.Generel information 7.Afrunding og information om den videre proces

Central indsamling af data § 46 a. Indsamling og registrering af oplysninger overgår til staten. § 47, stk. 1.phæves, således, at kommunalbestyrelsen ikke længere har pligt til at indsamle og registrere oplysninger om eksisterende affaldsmængder. § 48, stk. 8. Gebyrer opkræves hos kommunalbestyrelserne til dækning af udgifterne til drift og vedligeholdelse af affaldsdatasystemet. § 48, stk. 1, giver kommunerne mulighed for at indregne dette gebyr i det generelle affaldsgebyr. § 46 a, stk. 2. Fastsættes regler om bl.a. pligt for alle relevante aktører på affaldsområdet til at anmelde, dokumentere og afgive oplysninger om affald.

Hvem skal indberette? Arbejdsgruppen (2004) anbefalede, at der indberettes fra to kilder: –Affaldsmodtagere og –Slutbehandlere Kommunerne har ved deres tilsyn behov for at kunne følge affaldsstrømmen fra affaldsproducent til slutbehandler - For at dette er muligt, må også mellemstationer og sorteringsanlæg indberette til datasystemet

Tilstrækkelige og korrekte data til kommunerne Hvilke data: -tilsynsmyndigheden skal have adgang til data på virksomhedsniveau -P-nummer bruges som identifikation - Hvis P-nummer ikke er registret hos CVR, skal det være muligt at registrere på en adresse eller et matr. nr., særlig relevant for bygge- og anlægsaffald (MST’s forslag) For husholdningsaffald skal der oplyses kommunenummer fx ved byggearbejder, genbrugsstation mm.

Overdragelse af ansvar Den affaldsproducerende virksomhed godkender, hvilke data, der skal indberettes, når fakturaen fra indsamlingsvirksomheden eller modtageanlægget endeligt betales, og overdrager i den forbindelse ansvaret for dataindberetningen til indsamlingsvirksomheden eller modtageanlægget. Ved overdragelse af ansvar til indsamlingsvirksomheden eller modtageanlægget vil den affaldsproducerende virksomhed fortsat være ansvarlig for datagrundlaget. Indsamlingsvirksomheder eller modtageanlægget skal på forlangende kunne fremvise skriftlig dokumentation for, at affaldet er afleveret på et anlæg der kan modtage affaldet. § 44, stk. 4 nr. 2

I det nye system skal: –alle have adgang til ikke-virksomhedsfølsomme data –kommuner, affaldsproducenter, affaldsindsamlere og affaldsbehandlere får adgang til egne data. Mange søge muligheder fx. på mængder, fraktion mm. Søge muligheder

Generel information Stamkort afskaffes. Anvendelse af digital signatur: Der skal anvendes digital signatur ved indberetning til affaldsdatasystemet. Adgang til systemet via Indberetning minimum 1 gang årligt, men kan ske løbende. Anvende EAK-koder. Kun elektronisk indberetning: For at begrænse fejl og ressourcer for Miljøstyrelsen og kommunerne, skal det kun være muligt for virksomhederne at anvende digital indberetning. Historiske data fra ISAG: De gamle ISAG-data bliver ikke overført til det nye affaldsdatasystem, pga. ændringer i affaldskoder og nye kommunegrænser. ISAG-dataene vil stadig være tilgængelige, men vil ikke kunne sammenlignes direkte på alle parametre med de nye data fra 2010.

Afrunding og information om den videre proces Udbud af opgaven for udvikling af affaldsdatasystemet i 2008/2009. Bliver et miniudbud blandt de tjenesteydere, der har indgået rammeaftale med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen under virk.dk. Affaldsdatasystemet bliver udviklet af konsulenterne i 2009/2010 Test af nyt affaldsdatasystem i 2009/2010 Uddannelse i brug af affaldsdatasystem i 2009/2010 I drift ultimo 2010 Indberetning af data for hele 2010 sker når systemet er i drift.