Den Regionale LEAN Enhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kend din værkstøjskasse
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Værdistrømsanalyser.
Arbejdspladsudvikling
Arbejdsmiljøcertificering
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Den Regionale LEAN Enhed
Udviklingsplaner Sønderborg
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Cost/benefit Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at…
Projektledelse i praksis med MS-Project
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Den Regionale LEAN Enhed
Vores projektorganisering
Den Regionale LEAN Enhed
Den regionale LEAN enhed, version 4 - juni 2012
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
ORGANISATORISK FORANKRING I KOMMUNERNE Flemming Engstrøm, programleder Nils Thor Rosted, seniorkonsulent Digitaliseringsmessen 2013.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Digitaliseringsstyrelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Organisation og kommunikation
Den Regionale LEAN Enhed
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Kvalitetsmålinger Den Regionale LEAN Enhed. Formål Hvornår Succes kriterier Kvalitetsmålinger viser i hvor høj en grad ambulatoriet leverer en høj kvalitet.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Studie rapport opbygning
Produktivitetsmålinger
Den Regionale LEAN Enhed
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den regionale Lean enhed
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Uafhængige LifeWave Distributører
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
sammen om sundhed Sundhedsforum
At deltage i projektarbejde
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Business cases.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Handlingsplaner - Skolebestyrelsen ved Engelsborgskolens strategiske indsatsområder.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. JUNI 2016 AARHUS UNIVERSITET AU FÆLLES BESLUTNINGSMODEL - FOR PROJEKTER DER KAN INVOLVERE AU IT VEDTAGET.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SUF - gevinstrealisering
Præ-projekt Planlægning Afslutning
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
IDEBESKRIVELSE ❶ STYRKER ❷ SVAGHEDER ❺ FORDELE IDEBESKRIVELSE DATO
Præsentation af forretningsplan
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
[PROJEKTNAVN] 1. FORMÅL 3. ØKONOMI 4. PLAN 2. MÅL
[Indsæt projektnavn her]
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Firmanavn Forretningsplan.
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
Præsentation af forretningsplan
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative enheder og stednavne Møde i projektforum den 16. april 2013.
Præsentationens transcript:

Den Regionale LEAN Enhed Business Case Den Regionale LEAN Enhed

Formålet med en business case, er at udarbejder en beregning for, hvornår et projekt har tjent sig hjem, dvs. hvornår har projektets resultater har ”betalt” de omkostninger, der har været forbundet med projektet. Det kan enten være i tid, tilbagebetalingstiden, eller i %, nemlig projektets forretning. Ofte anvendes termen business case om det dokument, der danner grundlag for at valg af løsninger i projektet. Formål Indhold En business case vil typisk indeholde: Resume og anbefaling Formål og resultater for projektet Beskrivelse af løsninger / scenarier, for hvert indsatsområde beskrives Løsning – hvad afhjælper løsningen Cost benefit betragning for løsningen Risici Horisont for og krav til implementering Projektets business case Projektets anbefalinger af løsninger Implementeringsplan

Den regionale Lean enhed LEAN i Ambulatorium business case ------------------------------------------ <<organisatorisk område>> Den regionale Lean enhed

Indhold Resume og anbefaling Formål og resultater for projektet Beskrivelse af løsninger / scenarier, for hvert indsatsområde beskrives Løsning – hvad afhjælper løsningen Cost benefit betragning for løsningen Risici Horisont for og krav til implementering Projektets business case Projektets anbefalinger af løsninger Implementeringsplan Bilag: Overblik over indsatsområder Detailoplysninger vedr. scenarier/løsninger Detailoplsyniger vedr. cost-benefit betragtninger

2) Formål og resultater Fra projektbeskrivelsen hentes formå og resultater – så alle er med på hvorfor projektet er igangsat og hvilke udfordringer, som skal løses.

1) Resume og anbefaling Opsamling af hele business casen og hvad projektet anbefaler. Her udarbejdes en kort opsamling af hele business casen – hvor det allervigtigste præsenteres. Der være nogle, som ikke ser mere end denne side. Kort præsenteres den samlede business case, samt anbefaling til styregruppen. Følgende spørgsmål kan være behjælpelige; hvad var udfordringerne i amb? hvilke løsingsspor har vi identificeret, i hvilken grad løser de problemerne? Hvad er fordelene og ulemeperne ved de nye løsninger? Hvad koster det at implementere dem? Hvor lang tid vil det tage? Er der risici, som styregruppen SKAL kende på forhånd? Hvad er projektejer + projektleders anbefaling til styregruppen? Er der nogle nøglepersoner, som har en fuldstændig modsatrettet holdning?

3) Løsningsbeskrivelser På første side i dette afsnit præsenteres indsatsområderne fra Current State For detail oplysning, så anvend bilag 1. Indsatsområder kan evt. være opstillet i en figur eller lign. Herefter vil dette afsnit indeholde en præsentation af løsningerne til hvert indsatsområder, hvor nedenstående parametre gennemgås. Løsning – hvad afhjælper løsningen Cost benefit betragning for løsningen Risici Horisont for og krav til implementering Hver løsning præsenteres objektivt og med data – det er vigtigt at gøre opmærksom på hvor, der anvendes estimater og hvor en løsning evt. er testet, så der anvendes historiske data. Opstil evt. flere scenarier – eller skaler evt. et lille forsøg (og tag forbehold for dette) til hele ambulatoriet. Normalt skelnes mellem materielle (det vi kan måle og veje) og jmmaterielle (kan ikke måles) resultater, det ene er ikke bedre end det andet – men det er vigtigt, at det er meget synligt, hvad der er hvad.

3) Løsningsbeskrivelser/2 Beskriv hvilke krav der kan forbundet med implementeringen (det kan være træning, ændringer i organisering, ændringer i fysisk indretning eller IT) og hvor lang tid det er estimeret til at tage. Derudover præsenteres en plan for implementering af selve løsningen.

4) Projektets business case Her fremstilles projektets business case, dvs. en opgørelse over investeringer og forventet udbytte + opgørelse over omkostninger til gennemførelse af projektet (beregnes som timer anvendt fra personale, konsulenter, evt. eksterne + evt. omkostninger til lokaler / forplejning/material etc – husk også at medregne de ressourcer, der anvendes i implementeringsfasen Her beregnes tilbagebetalingstid eller projektets forrentning.

5) Projektets anbefalinger af løsninger Her anbefales de løsninger til styregruppen, som projektet – og hermed projekt-ejers ønsker til implementering. Der kan være grunde til at ikke alle løsninger vælges til anbefaling, eks. begrænsninger i budget, tid eller ressourcer; dette gøres der opmærksom på her. Det anbefales, at der gøres opmærksom på om der er enighed eller ej om projektets anbefalinger; dvs. om enkelte nøglepersoner har modsatrettet holdninger.

6) Implementeringsplan På baggrund af anbefalingerne udarbejdes et forslag til implementeringsplan. Vær specifik i definition af leverancer (SMARTE – mål) Implementeringsplanen indeholder en leveranceplan (en projektplan) og et overblik over ressourcetræk i implementeringsfasen. Se særskilt dokument for implemeteringsplan i værktøjskassen