Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet
DisciplinProblem
DisciplinProblem Projekt Opgaver
DisciplinProblem Projekt Opgaver
DisciplinProblem Projekt Opgaver Gruppearbejde Individuel
Problemorienteret Projektorganiseret Gruppearbejde
Hvad er et projekt? Unikt Komplekst Midlertidigt Målrettet
Problemorientering
Problemformulering Utilfredshed med en bestående tilstand Ønske om ændring Begrænsninger Modsætning Paradoks Dilemma
Modsætning: Pop up skærm i forbindelse med indberetning af diabetes data fra almen praksis
Paradoks:
Dilemma: ForebyggelseBehandling Behandling 1Behandling 2
Hvem er det et problem for ? Hvornår er det et problem ? For hvor mange er det et problem ? Hvor stort er problemet ? Hvorfor er det et problem ? Informationsindsamling Analyse af information Formulering af problemstilling Dokumentation af problemstilling
Fra Politiken den 9 august 2000
Projektarbejdets faser Problemformulering Teori og metodevalg Dataindsamling – empiri Analyse - konklusion Formidling
Projektorganisering Kommunikative færdigheder Formidling Projektledelse Samarbejde Personlig udvikling Projektarbejdets faglighed
Vejledningens form Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning
Vejledningens form Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapport Løsningsorienteret Produktorienteret (Færdig analyse/løsning/konstruktion - Færdig rapport)
Vejledningens form Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger
Vejledningens form Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug
Vejledningens form Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan
Hvilken type vejleder vil I ha’ ?
Hvilken type vejledning passer til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ?
Rapport