Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Verden ind i undervisningen
Det Internationale Område Studieområde 3/
Folkesundheds projekt: FEDME Vejleder-teamet Aalborg Universitet, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning MEDIS.
Hvordan motiverer vi type 2 diabetes patienter til behandling?
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
At udforske sin egen praksis
Almen sTudieforberedelse - AT
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Problemorienteret Projektmetode
Samarbejde, Læring og Projektstyring
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Problemorienteret projektarbejde
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Projektopbygningen Iterativ og faseopdelt projektopbygning.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
1. MM SLP- kursus Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Introduktion til problemorienteret projektarbejde.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
PBL… PokkersBesværligLæreformeller…?
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
EKSAMEN OG PRØVER.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde studieordningens mål for projektarbejdets faglighed.
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
Undersøges Type2- diabetespatienterne i almen praksis efter DSAM´s anbefalinger? Forskningstræning, Odense 2009.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Karrierevejledning på medicinstudiet Berit Bjerre Handberg Sekretariatschef, VUS Anæstesiolog, MPM.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Almen sTudieforberedelse 2017
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamen 2019.
Præsentationens transcript:

Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet

DisciplinProblem

DisciplinProblem Projekt Opgaver

DisciplinProblem Projekt Opgaver

DisciplinProblem Projekt Opgaver Gruppearbejde Individuel

Problemorienteret Projektorganiseret Gruppearbejde

Hvad er et projekt? Unikt Komplekst Midlertidigt Målrettet

Problemorientering

Problemformulering Utilfredshed med en bestående tilstand Ønske om ændring Begrænsninger Modsætning Paradoks Dilemma

Modsætning: Pop up skærm i forbindelse med indberetning af diabetes data fra almen praksis

Paradoks:

Dilemma: ForebyggelseBehandling Behandling 1Behandling 2

Hvem er det et problem for ? Hvornår er det et problem ? For hvor mange er det et problem ? Hvor stort er problemet ? Hvorfor er det et problem ? Informationsindsamling Analyse af information Formulering af problemstilling Dokumentation af problemstilling

Fra Politiken den 9 august 2000

Projektarbejdets faser Problemformulering Teori og metodevalg Dataindsamling – empiri Analyse - konklusion Formidling

Projektorganisering Kommunikative færdigheder Formidling Projektledelse Samarbejde Personlig udvikling Projektarbejdets faglighed

Vejledningens form Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning

Vejledningens form Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapport Løsningsorienteret Produktorienteret (Færdig analyse/løsning/konstruktion - Færdig rapport)

Vejledningens form Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger

Vejledningens form Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug

Vejledningens form Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan

Hvilken type vejleder vil I ha’ ?

Hvilken type vejledning passer til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ?

Rapport