07-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013
Plan for 27.09.12 Let’s tweet & rollefordeling 07-04-2017 HHX - Lene Baake Plan for 27.09.12 Let’s tweet & rollefordeling Kap. 5 – Strategi – side 83/del 3, kap. 5 Vækst som mål Vækststrategier Ansoffs vækstmatrix
Vækst som mål Øget indtjening 07-04-2017 HHX - Lene Baake Vækst som mål Øget indtjening Lettere at tiltrække kapital fra investorer Realisere stordriftsfordele Øget dynamik i organisationen – motivation Bedre konkurrenceevne De fleste virksomheder har vækst som overordnet mål. Kan måles i stigning i markedsandel, i omsætning (totale aktivitetsniveau) og meget mere.
07-04-2017 HHX - Lene Baake
07-04-2017 HHX - Lene Baake Herning Folkeblad 01.09.2011
Udgangssituation for vækst 07-04-2017 HHX - Lene Baake Udgangssituation for vækst Hvordan kan vi sikre den ønskede vækst?
07-04-2017 HHX - Lene Baake Vækststrategier
1. Intensivering Intensivering = effektivisering Udbygge position 07-04-2017 HHX - Lene Baake 1. Intensivering Intensivering = effektivisering Udbygge position Med udgangspunkt i allerede eksisterende markeder og produkter – kernekompetence Ansoffs vækstmatrix Igor Ansoff The Father of Strategic Management
Ansoffs vækstmatrix – intensivering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering 2 faktorer produkt og marked Underopdeles i nyt og nuværende Produkt = forskellige produktgrupper Marked = segment eller geografiske markeder 3 Strategier: markedspenetrering, markedsudvikling, produktudvikling s. 83
Markedspenetrering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Gøre vores del af kagen større, gøre det effektive marked større eller få nogen fra det latente marked til at bruge produktet.
07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder Hyppigere og større brug Hyppigere udskiftning (god byttepris) http://www.youtube.com/watch?v=NtmdBf5owxo Udskiftning – langvarige forbrugsgoder – biler, mobil, fjernsyn Nye anvendelsesmuligheder: Hummel Casual, Converse, øl til maden, chokolade/lakrids i mad Hyppigere brug: Større kvantitet, tandlæge
Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen 07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel http://www.youtube.com/watch?v=rSrDaSBLsQg&feature=related Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame, prisnedsættelse eller sales promotion Kræver store ressourcer http://www.youtube.com/watch?v=ZyIgnN188uc
Ansoffs vækstmatrix – intensivering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering Markedspenetrering: øge produktivitet, øge markedsandel, øge markedet s. 83
Markedsudvikling Nuværende produkt til nye markeder 07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Nuværende produkt til nye markeder Nordic Comfort som eksempel
Markedsudvikling Nye, anderledes segmenter 07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra producentmarkedet til konsumentmarkedet eller omvendt http://www.jbs.dk/cw/caroline-wozniacki/ Geografisk markedsudvikling (nat./int.) Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC, ma) Øget internationalisering http://www.youtube.com/watch?v=fNtmNAwh7nA Nye distributionsformer Fx nethandel, homeparties http://www.pinocchioshop.dk/om-pinocchio/ Nordic Comfort som eksempel Producent – konsument (vinkøleskabe, højtryksrensere, støvsugere, plæneklippere) Bjørn Borg, Pilgrim Hancock på Sjælland, Thise i Irma, BR 60% i DK -> S. Wallmart i D -> fiasko
Ansoffs vækstmatrix – intensivering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering 2 faktorer produkt og marked Underopdeles i nyt og nuværende Produkt = forskellige produktgrupper Marked = segment eller geografiske markeder 3 Strategier: markedspenetrering, markedsudvikling, produktudvikling s. 83
07-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter (dækker nye behov) til nuværende marked: Man oplever, at markedet er stabilt, men produktet trænger til fornyelse for at tilfredsstille aktuelle behov
Produktudvikling Erstatning af eksisterende produkt/nyt produkt 07-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Erstatning af eksisterende produkt/nyt produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax, DVD) Nyt behov (BEO) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) http://www.youtube.com/watch?v=jNM8XyMH5qw Sortimentsudvidelse – line/brand-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg) Udnyttelse af godt brand (Gajol) B&O bilradioer Palisadestrategi – dække behov hos en meget bred målgruppe, Jakobsen øl
07-04-2017 HHX - Lene Baake
Eksempler på line-extension 07-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension
Eksempler på brand-extension 07-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på brand-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af brand-extension
Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt 07-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt Fra udnyttelse af distributionssystem (ex. Larsen Rejser) Fra udnyttelse af viden om produktionsproces og –teknologi (ex. Kims Natursnack) Postvæsenet og Kvickly, bogbussen med høreapp. batterier
07-04-2017 HHX - Lene Baake
Opgaver Tjekopgaver 7, 8 Forståelsesopgaver 6 Opgave 3 07-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Tjekopgaver 7, 8 Forståelsesopgaver 6 Opgave 3 4.3 og 4.4 S. 37 Se denne hjemme: http://www.youtube.com/watch?v=AORoMxgp428&feature=related
07-04-2017 HHX - Lene Baake Coloplast http://jyskebank.tv/013354257761077/coloplast-tager-fusen-p-analytikerne---interview-med-cfo-lene-skole Tag notater omkring Mål Konkurrencestrategi Vækststrategi