07-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Afsætning HHX - Lene Baake.
Advertisements

VIND I ØRESUND - Øresund - Kattegat - Skagerrak Et samarbejdsprojekt om vindkraft mellem DTU og LTH Kick-off meeting in Lund d 18 December 2008.
8. december 2010 på Egegård Skole
10 Konkurrencesituation
Præferencer på markedet.
Kap. 10 Motortyper Forskellige fabrikater af indenbordsmotorer
4 Strategisk planlægning
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Marketingplanlægning
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Afsætning 2012.
HHX - Lene Baake Afsætning
HHX - Lene Baake Afsætning
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Konkurrenceforhold Kapitel 11
HHX - Lene Baake Afsætning
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Klasseledelse Lene Heckmann.
Afsætning grundforløb
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Positionering Af: Bjarke & Skafte.
AFSÆTNING A – Schønberg
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
AFSÆTNING B – Schønberg
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Grundlæggende regnskabsforståelse
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Lene Baake1 Afsætning grundforløb
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
HHX - Lene Baake Afsætning
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
AFSÆTNING A – Schønberg
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Grunde til at jeg elsker dig
SMIDSTRUP-SKÆRUP SKOLE TIUFK Æ RVEJ 3 - SMIDSTRUP FREDERICIA TLF FAX
Operationelle mål.
Af: Jonatan W & Line Stryander

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
SMIDSTRUP-SKÆRUP SKOLE TIUFK Æ RVEJ 3 - SMIDSTRUP FREDERICIA TLF FAX
COCIO MIKKEL – RASMUS - WILLIAM. Bilag 2 - Markedsdata Mål: Bibeholde og udvikle deres danske markedsandel. De vil gerne udvikle og udfolde sig på det.
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
10 Konkurrencesituation
Analyseniveau og afgrænsning
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentationens transcript:

07-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013

Plan for 27.09.12 Let’s tweet & rollefordeling 07-04-2017 HHX - Lene Baake Plan for 27.09.12 Let’s tweet & rollefordeling Kap. 5 – Strategi – side 83/del 3, kap. 5 Vækst som mål Vækststrategier Ansoffs vækstmatrix

Vækst som mål Øget indtjening 07-04-2017 HHX - Lene Baake Vækst som mål Øget indtjening Lettere at tiltrække kapital fra investorer Realisere stordriftsfordele Øget dynamik i organisationen – motivation Bedre konkurrenceevne De fleste virksomheder har vækst som overordnet mål. Kan måles i stigning i markedsandel, i omsætning (totale aktivitetsniveau) og meget mere.

07-04-2017 HHX - Lene Baake

07-04-2017 HHX - Lene Baake Herning Folkeblad 01.09.2011

Udgangssituation for vækst 07-04-2017 HHX - Lene Baake Udgangssituation for vækst Hvordan kan vi sikre den ønskede vækst?

07-04-2017 HHX - Lene Baake Vækststrategier

1. Intensivering Intensivering = effektivisering Udbygge position 07-04-2017 HHX - Lene Baake 1. Intensivering Intensivering = effektivisering Udbygge position Med udgangspunkt i allerede eksisterende markeder og produkter – kernekompetence Ansoffs vækstmatrix Igor Ansoff The Father of Strategic Management

Ansoffs vækstmatrix – intensivering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering 2 faktorer produkt og marked Underopdeles i nyt og nuværende Produkt = forskellige produktgrupper Marked = segment eller geografiske markeder 3 Strategier: markedspenetrering, markedsudvikling, produktudvikling s. 83

Markedspenetrering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Gøre vores del af kagen større, gøre det effektive marked større eller få nogen fra det latente marked til at bruge produktet.

07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder Hyppigere og større brug Hyppigere udskiftning (god byttepris) http://www.youtube.com/watch?v=NtmdBf5owxo Udskiftning – langvarige forbrugsgoder – biler, mobil, fjernsyn Nye anvendelsesmuligheder: Hummel Casual, Converse, øl til maden, chokolade/lakrids i mad Hyppigere brug: Større kvantitet, tandlæge

Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen 07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel http://www.youtube.com/watch?v=rSrDaSBLsQg&feature=related Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame, prisnedsættelse eller sales promotion Kræver store ressourcer http://www.youtube.com/watch?v=ZyIgnN188uc

Ansoffs vækstmatrix – intensivering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering Markedspenetrering: øge produktivitet, øge markedsandel, øge markedet s. 83

Markedsudvikling Nuværende produkt til nye markeder 07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Nuværende produkt til nye markeder Nordic Comfort som eksempel

Markedsudvikling Nye, anderledes segmenter 07-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra producentmarkedet til konsumentmarkedet eller omvendt http://www.jbs.dk/cw/caroline-wozniacki/ Geografisk markedsudvikling (nat./int.) Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC, ma) Øget internationalisering http://www.youtube.com/watch?v=fNtmNAwh7nA Nye distributionsformer Fx nethandel, homeparties http://www.pinocchioshop.dk/om-pinocchio/ Nordic Comfort som eksempel Producent – konsument (vinkøleskabe, højtryksrensere, støvsugere, plæneklippere) Bjørn Borg, Pilgrim Hancock på Sjælland, Thise i Irma, BR 60% i DK -> S. Wallmart i D -> fiasko

Ansoffs vækstmatrix – intensivering 07-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix – intensivering 2 faktorer produkt og marked Underopdeles i nyt og nuværende Produkt = forskellige produktgrupper Marked = segment eller geografiske markeder 3 Strategier: markedspenetrering, markedsudvikling, produktudvikling s. 83

07-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter (dækker nye behov) til nuværende marked: Man oplever, at markedet er stabilt, men produktet trænger til fornyelse for at tilfredsstille aktuelle behov

Produktudvikling Erstatning af eksisterende produkt/nyt produkt 07-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Erstatning af eksisterende produkt/nyt produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax, DVD) Nyt behov (BEO) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) http://www.youtube.com/watch?v=jNM8XyMH5qw Sortimentsudvidelse – line/brand-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg) Udnyttelse af godt brand (Gajol) B&O bilradioer Palisadestrategi – dække behov hos en meget bred målgruppe, Jakobsen øl

07-04-2017 HHX - Lene Baake

Eksempler på line-extension 07-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension

Eksempler på brand-extension 07-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på brand-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af brand-extension

Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt 07-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt Fra udnyttelse af distributionssystem (ex. Larsen Rejser) Fra udnyttelse af viden om produktionsproces og –teknologi (ex. Kims Natursnack) Postvæsenet og Kvickly, bogbussen med høreapp. batterier

07-04-2017 HHX - Lene Baake

Opgaver Tjekopgaver 7, 8 Forståelsesopgaver 6 Opgave 3 07-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Tjekopgaver 7, 8 Forståelsesopgaver 6 Opgave 3 4.3 og 4.4 S. 37 Se denne hjemme: http://www.youtube.com/watch?v=AORoMxgp428&feature=related

07-04-2017 HHX - Lene Baake Coloplast http://jyskebank.tv/013354257761077/coloplast-tager-fusen-p-analytikerne---interview-med-cfo-lene-skole Tag notater omkring Mål Konkurrencestrategi Vækststrategi