¡Bienvenidos a ”Spansk fagdag” ! 

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mundos lección 19 El piso nuevo. Comprar un piso Conchita har købt en ny lejlighed. Den har kostet hende seks millioner pesetas. Hun har betalt en million,
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Her er spørgeordene på DANSK og på spansk
ANVENDELSESORIENTERET KOMMUNIKATIV UNDERVISNING
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Grundlæggende PowerPoint
Arbejdspladsudvikling
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Betydningen af uformelle og formelle mentorskaber på karrierevejen Birgitte Bruun Kvinfo/Syddansk Universitet 6. oktober 2007.
Sprog/billeder på Internettet
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Adrián de Santiago de Compostela
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Konjunktiv Introduktion.
Talentinternat modul 3..
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Alvorlige fejl i terminsprøven
Mireia de Barcelona Heidi, Jeanet, Michelle, Line og Malene.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Øvelser i spansk annoncer. Qué Leer betyder Hvad skal man læse. Prøv om du kan tyde annoncen. Giv så mange oplysninger, som du kan.
Presenta a vuestra empresa. … y presenta también vuestro producto emprendador.
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Forældremøde 2/ Information om forårets valg til skolebestyrelsen 2.Evaluering af tiltag til forbedret kommunikation på skoleintra 3.Status på implementering.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Relationer – børn imellem
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Generel introduktion til EC
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Eksamen.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Nyt Netværk 9. november 2006inkubia aps Dansk Arbejdspladskultur.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Sesión 4: Argumentación 1.El papel de la argumentación 2.Estructura de la argumentación 3.Tipos de argumento 4.Estrategias de argumentación 5.Elección.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
SKABELON.
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
¡Nos encantan los libros! Vi elsker bøger! Jardín infantil Junji, Valparaíso, enero 2011.
Modalverber Mådesudsagnsord. Poder (ue) at kunne, måtte Soler (ue)at pleje (at gøre) Querer (ie)at ønske, ville, at have lyst til Deber at burde, at skulle.
Klik på musen og se siderne
¿Te puedes presentar, por favor?
Videohoy.es te trae los mejores videos de risa de toda la web, videos locos que realmente te harán mejorar tu dia, recuerda buscar los mejores dentro de.
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
Los toros - ¿cultura o maltrato?
Infomøde om synteseopgaven
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Præsentationens transcript:

¡Bienvenidos a ”Spansk fagdag” ! 

PACO DE LUCÍA (1949-2014)

¡Bienvenidos a ”Spansk fagdag” !

¿Quiénes somos? Vibeke e Inge

¿Quiénes sois? hh214-14 (414) hh234-14 (410) hh235-14 (115) hh236-14 (314) hh237-14 (208)

¿Qué día es hoy?

Hoy es lunes el 1 de diciembre de 2014

Program Modul 1 Intro, teori + opgave 1A og 1B Modul 2 Opgave 2 Spisefrikvarter Modul 3 Opgave 3 + 4 Modul 4 Opgave 5 og evaluering

EMNE Introduktion til spansk virksomhedskultur og –kommunikation både internt og eksternt

Bilag 25 – HHX-bekendtgørelsen Kernestof: Spansk virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation Centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien Faglige mål: Læse ubearbejdede spansksprogede tekster inden for såvel skønlitteratur som sagprosa, herunder erhvervsrelaterede tekster, samt forholde sig reflekterende til dem

FORMÅL - at give jer et indtryk af sammenhængen mellem sprog, kultur, virksomhedskultur og virksomhedskommunikation i Spanien - at give jer en intro til forskellige skriftlige genrer – formelle som uformelle - at gøre jer i stand til at skrive breve til virksomheder – på spansk – i 3.g

Forskellen på formelt og uformelt sprogbrug Handelsudtryk MÅL Forskellen på formelt og uformelt sprogbrug Handelsudtryk Særlige kendetegn ved et handelsbrev

OPGAVER OG PRODUKTER Grammatiske konsekvenser af at omsætte fra 2. til 3. person SMS, breve (intern meddelelse) PowerPoint og talepapir (faglærer retter) Evt. reklamefilm, dialog og SMS

FORVENTINGER Vi forventer en stor grad af initiativ og ansvar fra jeres side, hvis I skal have udbytte af dagen. I kan ikke få hjælp til eller feed back på ALT! HUSK dagen igennem oprydning.

Vi repeterer lige fra optakten…  HER ER RAMMEN Vi repeterer lige fra optakten… 

Kulturforskelle Danmark Spanien Fredag den 13. Tirsdag den 13. (Martes y trece) 8 timers arbejdsdag Arbejdsdagen er opdelt i to – før og efter middag De unge flytter tidligt hjemmefra Tre generationer bor sammen Modtager SU Ingen SU Lav arbejdsløshed Høj arbejdsløshed De unge er økonomisk uafhængige af deres forældre De unge er økonomisk afhængige af deres forældre Spiser frokost på arbejdspladsen Spiser og ser TV fra 14-16 Inviterer gerne hjem at spise Mødes på barerne

Mentalitet – sådan er spanierne Elsker at tale højt og med mange ord Humor men ikke ironi De ældre er ikke så gode til sprog Indleder forhandling med ”smalltalk” Det er vigtigt at skabe en relation Tættere fysisk kontakt til samtalepartneren Hilser med kindkys og skulderklap Bruger mange fagter Tid og punktlighed er anderledes

Virksomhedskultur i Spanien Arbejdspladserne virker mandsdominerede De fleste ledere er mænd Mere konkurrencebetonede arbejdspladser Flere hierarkiske lag > Stor afstand mellem leder og medarbejder Chefen er involveret i alle beslutninger Kun de højst placerede træffer beslutningerne Høflig tiltale (De = usted) Virker spontane og følelsesladede Men kan være benhårde og regelrette Hierarki og kontrol af medarbejderne Meget velklædte Spanierne har fokus på gruppen / netværket

Væsentlige kulturforskelle Skriftlige forhandlingssituationer Mundtlige forhandlingssituationer Forskellig opfattelse af tidsfrister Forskelle i strukturering af arbejdet Beslutningstageren er den øverste leder Humor og ironi Respekt gennem formel påklædning

Luna og kulturforskelle El catalán

Sprog og grammatik Personlige pronominer som subjekt Verbernes bøjning i præsens Imperativ Refleksive pronominer Dativpronominer Possessive pronominer

Sprog og grammatik A = yo, tú, él / ella / usted,… (nosotros, vosotros, ellos / ellas / ustedes) B = hablo, hablas, habla,… C = envía, envíe D = me, te, se,…(nos, os, se) E = me, te, le,…(nos, os, les) F = mi, tu, su,…(nuestro, vuestro, su)

Lenguaje = Sprogbrug informal = uformelt tratar de tú = tutear at være ‘dus’ 2. pers. singularis nombre Inge los saludos ¡hola Inge! formal = formelt tratar de usted at være ‘Des’ 3. pers. singularis los títulos + apellido la profesora Andersen los saludos ¡buenos días, Sra. A.!

Diálogo informal - ¡Hola …! ¿Cómo estás? - ¡Hola ...! Muy bien, gracias ¿Y tú? - Bien, gracias. Oye, tengo una pregunta... - Díme… - ¿Me vas a ayudar a hacer una presentación de empresa en castellano? - Claro, que te voy a ayudar. ¿Qué necesitamos? - Pues, primero vamos a ver un vídeo y después vamos a trabajar con la presentación... -Vale, estupendo...

Diálogo informal - ¡Hola …! ¿Cómo estás? - ¡Hola ...! Muy bien, gracias ¿Y tú? - Bien, gracias. Oye, tengo una pregunta... - Díme… - ¿Me vas a ayudar a hacer una presentación de empresa en castellano? - Claro, que te voy a ayudar. ¿Qué necesitamos? - Pues, primero vamos a ver un vídeo y después vamos a trabajar con la presentación... -Vale, estupendo...

Diálogo formal - ¡Buenos días, señor / señora...! ¿Cómo está usted? - ¡Buenos días, señor / señorita...! Muy bien, gracias ¿Y usted? - Bien, gracias. Oiga, por favor, tengo una pregunta... - Dígame… - ¿Me va a ayudar usted a escribir una carta comercial? - Claro, que le voy a ayudar. ¿Qué necesitamos? - Pues, tenemos que invitar a una empresa danesa a visitarnos aquí en Barcelona... - Vale, estupendo...

Diálogo formal - ¡Buenos días, señor / señora...! ¿Cómo está usted? - ¡Buenos días, señor / señora...! Muy bien, gracias ¿Y usted? - Bien, gracias. Oiga, por favor, tengo una pregunta... - Dígame… - ¿Me va a ayudar usted a escribir una carta comercial? - Claro, que le voy a ayudar. ¿Qué necesitamos? - Pues, tenemos que invitar a una empresa danesa a visitarnos aquí en Barcelona... - Vale, estupendo...

Hvad er dét? Kom med nogle eksempler: Skriftlige genrer??? Hvad er dét? Kom med nogle eksempler:

Eksempler på skriftlige genrer SMS Chat Postkort Blog Dagbog Digte Novelle Roman Artikel Anmeldelse Handelsbrev E-mail Personligt brev

Un ejemplo de lenguaje SMS

qrs = quieres hcr = hacer algo? No. Yo tmp = tampoco Un ejemplo de lenguaje SMS qrs = quieres hcr = hacer algo? No. Yo tmp = tampoco

”Reglas” de cómo escribir mensajes • Se eliminan muchas vocales: mñn (mañana), hcr (hacer) (Mange vokaler udelades) • Se elimina la [h]: ielo (hielo), oy (hoy) (h udelades) • A veces se aprovecha todo el sonido de una consonante. Por ejemplo, la letra [b] es "be" (bbr = beber), [t] es "te" (tlvision = televisión)... (Nogle gange udnyttes konsonantens medlyd) • La “CH” se convierte en “X”: xaval (chaval), xaqta (chaqueta) (CH bliver til X)

”Reglas” de cómo escribir mensajes • La “LL” se convierte en “Y”: yamar (llamar), yave/yab (llave) (LL bliver til Y) • Se usan los signos matemáticos: + (más), - (menos), x (por), to2 (todos)… (De matematiske tegn anvendes) • Sólo se ponen interrogaciones y exclamaciones al final de la frase: q tl? (¿Qué tal?), q kmiseta + fea! (¡Qué camiseta más fea!) (Spørgsmålstegn og udråbstegn sættes kun i slutningen af sætningen) • Emoticonos :-) :-( (Emoticons )

Otro mensaje ¿Qué dice el texto? Escríbelo en español correcto y manda la respuesta a: cuarenta veintiséis ochenta y dos cero dos

EL PREMIO

Tarea extra con mensajes SMS SMS 1 hl! oy n puedo qdar xq tng dbrs xa mñn. ns bmos l find n mi ksa? tng mxas coss q cntatrt! :)   SMS 2 Muxas flicidads! Spero q pass 1dia d cumpl stupndo. Qtl todo? Ac muxo q no ablams y t exo d -! Tqm wpa. 1bs

CASE I repræsenterer en dansk virksomhed (CULT), der ønsker at markedsføre energidrikke på det spanske marked, nærmere bestemt på Costa Brava i Catalonien.

CASE I repræsenterer en dansk virksomhed (CULT), der ønsker at markedsføre energidrikke på det spanske marked, nærmere bestemt på Costa Brava i Catalonien.

Klik på logoet

CULT – LA EMPRESA empresa danesa fue fundada en 1998 por Brian Sørensen produce y vende bebidas energéticas comerzializa también ropa y otros accesorios el eslogan: ”La buena energía siempre triunfa”

VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION INTRO-OPGAVER BREV FRA CULT BREV TIL CULT (INTERN MEDDELELSE) PRÆSENTATION AF CULT INSPIRATION til opg. 5

OPGAVER INTRO-OPGAVER 1A OG 1B Quizlet-sæt (lektie til i dag) OPG. 2 BREV FRA CULT OPG. 3 BREV TIL CULT (OPG. 4 INTERN MEDDELELSE) OPG. 5 PRÆSENTATION AF CULT

EKSTRA-OPGAVER Udarbejdelse af lille reklamefilm om CULT Udarbejdelse af dialog med small-talk som optakt til forretningsmødet i Barcelona SMS-opgaver I BESTEMMER SELV HVILKE EKSTRA-OPGAVER OG RÆKKEFØLGEN AF DEM

OPGAVER INTRO-OPGAVER 1A OG 1B

OPGAVER Quizlet-sæt (lektie til i dag) OPGAVE 2 BREV FRA CULT

OPGAVER OPGAVE 3 BREV TIL CULT

OPGAVER OPGAVE 4 INTERN MEDDELELSE DEN TAGER VI EN ANDEN GANG

OPGAVER OPGAVE 5 PRÆSENTATION AF CULT INSPIRATION til opg. 5 Husk at sende PP og talepapir på mail til din faglærer, når fagdagen er slut

OPGAVER OG PRODUKTER Grammatiske konsekvenser af at omsætte fra 2. til 3. person SMS og breve PowerPoint og talepapir (faglærer retter) Evt. reklamefilm, dialog og SMS

Forskellen på formelt og uformelt sprogbrug Handelsudtryk MÅL – HVAD HAR I LÆRT? Forskellen på formelt og uformelt sprogbrug Handelsudtryk Særlige kendetegn ved et handelsbrev

EVALUERING FORMULAR I GOOGLE – VIA MAIL HEREFTER OPRYDNING PÅ AMFI OG I KLASSERNE!

¡Gracias por vuestra atención! 

Si quieres saber más… …sobre Paco de Lucía …sobre Chupa Chups