KeyResearch Fakta och resultat från Stockholmförsöket Jens Peder Kristensen KeyResearch.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
CASA Thora Brendstrup Hvad siger litteraturen om lange arbejdsdage blandt bygningsarbejdere? •To studier blandt bygningsarbejdere med lange arbejdstider.
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Tegning af en grafen 1) Hvis der skal tegnes i hånden: Lav et sildeben og sæt punkterne ind i et passende koordinatsystem. Brug her x-aksen til at vise.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Darum skole 4. november 2013.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Støj- og luftforurening i søgaderne
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Baggrund for etablering af infosystem
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Danskernes viden om Blu-ray Udarbejdet af IUM april 2010.
Udviklingen i pesticiders belastning af miljøet i perioden Kim Gustavson, DHI
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
SUF - gevinstrealisering
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Trafikale og miljømæssige effekter
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

KeyResearch Fakta och resultat från Stockholmförsöket Jens Peder Kristensen KeyResearch

Evalueringen Kostede mange hundrede millioner skr 78 rapporter

KeyResearch Målene for trafikken 10-15% reduktion Bedre fremkommelighed på de hårdest belastede veje i Stockholm

KeyResearch Hvad skete der så? –Forsøget har reduceret trafikken mere end forventet –Reduktionen har været overraskende stabil når man tager hensyn til sæsonvariationer –Trafikken er reduceret meget længere ude end forventet –Hvilket betyder, at den forventede stigning i omkørslen ikke har indfundet sig!

KeyResearch Trafikreduktion over afgiftssnittet Ca 22% passager Størst under morgen og eftermiddags myldretid (størst afgift) Allerstørst om eftermiddagen fordi en større del af eftermiddagsturene ikke er så steds- og tidsbundne som formiddagsturene Trafikken faldt også om aftenen efter afgiften var ophørt!

KeyResearch Gennemsnitlig trafikreduktion på forskellige typer af veje

KeyResearch Trafikreduktionen i den indre by 15% Naturligt at den er mindre end reduktionen over snittet fordi mange bilister i den indre by ikke har behov for at krydse betalingssnittet I nogle studier tegn på at bilisterne i den indre by faktisk kørte mere på grund af den mindre trængsel

KeyResearch

Essingeleden Påstandene om kollaps på Essingeleden og andre omfartsveje holdt ikke På Essingeleden steg trafikken med 4-5 % i forhold til 2005 Andre omfartsveje har fået stigende trafik Atter andre har fået reduceret trafik Stigning på ”Södra Länken” som blev bygget i Formentlig stadig tilvænningsperiodeeffekt

KeyResearch Trafikmængder, hverdagsdøgn april 2005 vs april 2006

KeyResearch Bedre fremkommelighed 1/3 mindre kø i morgenmyldretid Halvering i eftermiddagsmyldretiden Meget mere forudsigelige rejsetider Rejsetider blev kortere og mere forudsigelige Noget længere rejsetider på Essingeleden Dog ikke systematisk Længere rejsetider på ”Södra Länken”. Ikke klart hvor meget der er afgiftsskyldt og hvor meget der skyldes tilvænning

KeyResearch Ændring i rejsetider i morgenmyldretid, april 2005 vs april 2006

KeyResearch Miljø CO 2 reduktionen er ca. proportional med reduktionen i trafikarbejdet. I länet giver det en reduktion på 2-3 % og i den indre by ca. 14% Partikeludslippet er ligeledes næsten proportional med trafikarbejdet. Væsentlig hvor reduktionen sker. Derfor stor effekt, da megen trafikreduktion sker i den indre by. Ny forskning tyder på at effekten kan være færre der dør for tidligt svarende til 300 leveår.

KeyResearch Støjreduktion I størrelsesordenen 1dB Enkelte steder 2dB Regnet som gennemsnit over døgnet Kan derfor ikke høres/opfattes Den andel af befolkningen som føler sig forstyrret af støjen bliver dog mindre

KeyResearch Kollektiv trafik Fremkommeligheden til, fra og i den indreby er blevet bedre. Da køreplanerne ikke er ændrede har det ikke medført væsentligt kortere rejsetider Men meget større præcision

KeyResearch Kollektiv trafik investering Park and ride Øget busservice Øget sporvognsservice Sommer 2005 Ingen synlig effekt målbart i efteråret 2005! Dermed ikke sagt, at der ikke er nogen effekt. Den er bare ikke målbar!! Stigning på 2% fra efterår 2004 til efterår 2005 kan forklares med stigning i bensinpriser

KeyResearch Effekt af forsøget 6% stigning i kollektiv trafikken Fra forår 2005 til forår ,5% skyldes forsøget, mens 1,5% skyldes bensinprisstigninger og andre effekter Trængslen i kollektivtrafikken, målt som antal stående, er steget noget

KeyResearch Kunne reduktionen i trafikken virkelig blive så stor, hvis ikke man havde investeret så meget i kollektiv trafik? Det er ikke påviseligt, at der er sådan en effekt. Det er dog sikkert, at findes den, så er den meget lille!! Af trafikreduktionen på 22% skyldes højst 0,1% den øgede kollektive trafik!

KeyResearch Trafiksikkerhed Ikke målbar på så kort tid Teoretiske vurderinger siger færre personskadeulykker pr år 5-10% reduktion i personskader indenfor afgiftssnittet

KeyResearch Forbedret bymiljø? Bymiljø er et komplekst og diffus begreb Mangler klar og operationel definition Forbedret luftmiljø, trafiktempo, og fremkommelighed. Cyklister har også oplevet mindre biltrafik Trafikrelaterede parametre tydelige Andre områder ikke særligt klare

KeyResearch Hvordan håndterede man den nye situation? I länet var det kun en lille del af bilisterne som betalte hovedparten af kørselsafgifterne 4% af länets køretøjer, svarende til 1,2% af indbyggerne, betalte 30% af afgiften

KeyResearch To strategier At undgå afgifter –Mindskede trafikken –Bortset fra hvis man kørte i miljøbil Udnytte den mindre trafik –Øgede trafikken

KeyResearch Ændring fordelt på køretøjer Personbiler -30% Lette lastbiler -21% Tunge lastbiler -13%

KeyResearch Park and ride Brugt flittigt 2000 biler pr dag Ubetydeligt i forhold til reduktion på Ubetydeligt i forhold til samlet trafik på

KeyResearch Strategier Ingen påvislig ændring i rejsetidspunktet Ingen påvislig trafikstigning på grund af ændring af rejsetidspunktet I modsætning til hvad flere forstudier havde forventet flyttede man ikke rejsetidspunktet. Derimod færre, eller mere effektive rejser, blandt andet ved at ændre destination eller skifte transportform

KeyResearch Strategier Ingen målbar stigning i samkørsel Stadig 1,27 personer pr bil

KeyResearch Hvad gjorde de så? færre bilpassager (ikke medregnet erhvervstrafik) Er rejser til og fra skole/arbejde Da samkørsel, hjemmearbejde mv. ikke er steget må disse rejser være skiftet til kollektiv transport Et lille antal har kunnet køre udenom

KeyResearch Hvor blev de af? Nogle må have ændret –Destination –Valgt andre veje –Opgivet rejsen Bedre planlægning Også ændringer i tung trafik skyldes bedre planlægning Interview beretter om bedre ruteplanlægning Problem at formålinger blev lavet i efterår 2004 og forsøget blev et forårsforsøg!

KeyResearch Forsøget gav mere positive holdninger Länsbeboere, der oplever trængsel er faldet fra 40% til 20% Forsøget var en forkert beslutning –51% efterår 2005 –42% maj 2006 Bilbrugere var mere negative end länbeboere generelt, men selv de er blevet en anelse mere positive Erhvervsvirksomheder er også blevet mere positive både til forsøget og til en eventuel permanent ordning Tidligere så man forsøget som væksthæmmende, nu ser man det som bøvl og bureaukrati 13% fik afgiften betalt af arbejdsgiveren 4% fik den delvist betalt af arbejdsgiveren

KeyResearch Vindere –De kollektiv rejsende, som fik bedre service –De som var undtaget fra afgifter –De som kørte bil uden at passere snittet fik kortere rejsetider –Cyklister (bedre trafikmiljø) –De som synes tidsgevinsten var afgiften værd –Erhvervschauffører (bedre arbejdsmiljø)

KeyResearch Tabere De som betalte afgift, men ikke syntes det var pengene værd, men ikke havde andre muligheder De som blev nødt til at blive hjemme De kollektivrejsende som oplevede mere trængsel

KeyResearch Hvem betalte mest Mænd Højindkomstgrupper Gifte/samboende med børn Beboere i den indre by og på Lindingø

KeyResearch Største tabere Beboerne i den indre by De betalte mest De fik ikke så megen glæde af de forbedre rejsetider, da de i forvejen pendlede mod myldretiden Samfundsøkonomisk er de de største tabere Samtidigt er de de mest positive overfor forsøget –Måske fordi de få ture de tager har stor tidsværdi –Måske fordi værdien af forbedret bymiljø undervurderes

KeyResearch Største vindere Servicerejsende og erhvervstrafik Vindere selv når man ikke ser på anvendelsen af indtægterne 60% af rejsetidsgevinsten i den samfundsøkonomiske kalkule kommer fra erhvervs og servicerejsende, selv om disse kun udgør 35% af trafikken over afgiftssnittet

KeyResearch Påvirkning af de regionale erhvervsliv De målinger på omsætninger viser at forsøget har haft små effekter Specialbutikker, varehuse mv i centrum har haft samme tilvækst som resten af Sverige Stockholmsforsøget udgør 1 mia SKR af hele länets BNP på 750 mia SKR

KeyResearch Samfundsøkonomiske vurdering Som forsøg: Samfundsmæssigt tab på 2,6 mia SKR!! Investering og drift Ikke medregnet viden og erfaringer indhentet

KeyResearch Permanent indførelse Samfundsmæssigt overskud på 760 mio. skr Tilbagebetalingstid på 4 år –600 mio. fra kortere rejsetider –125 mio. fra større trafiksikkerhed –90 mio. fra miljø og helbred Indtægter forventes årligt at være 550 mio. skr

KeyResearch Den øgede bustrafik Nytteværdi 180 mio. skr Samfundsøkonomisk driftsomkostning 520 mio. skr

KeyResearch