Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læsning..
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Struktureret tematisk sprogarbejde
Eventyret om Eventyrlig leg med sprog
Er mit barn klar til skolestart ?
Velkommen i Valhalla en præsentation af hverdagen...
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
DT-ledermøde Kongeå Distrikt 26. maj 2011 FamilieSpejd.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Den gode fremlæggelse Præsentationsteknik.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Velkommen til Nordregårdsskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Årsplan – en kort en lang
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Læsning.
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
De seks bedste billeder fra gruppen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Jagten på den gode børnebog
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Billedbogen i børnehaven – en praksisguide af Caroline Sehested Leg og læring i Børnehaven Gyldendal 30. Oktober 2013.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Prinsesse Arabella blander farver
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
PERU Missionsprojekt.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger - en verden af gode historier Synliggør glæden ved sproget via højtlæsning og andre samværsformer Sprogudvikling Grundlæggende færdigheder Hvem (aktører) metoder Højtlæsning og billedbøger Hvad og hvordan (metoder og tips) Leg og lær Eksempler på de gode historier

Grundlæggende sproglige færdigheder barnet skal lære: At forstå vores omverden At skabe kontakt og kommunikere At udvikle ordforråd og forståelse af sproget og sprogets regler At barnet kan udtrykke sig nuanceret

Aktører Forældre: Vigtigste rolle i forhold til at styrke barnets sprogudvikling. Pædagoger: Understøtter forældrenes højtlæsning og forbereder børnene til at sidde stille og koncentrere sig Skolen: Læsekoden brydes Biblioteket: Hjælper med at finde de gode materialer der understøtter sprogudviklingen

Metoder Samtaler i hverdagen Højtlæsning Andre aktiviteter: Leg og lær spil, internetspil, computerspil, egen fortælling/digtning Lav selv bøger med børnene

Billedbøger og højtlæsning I skal ikke lære børnene at læse, men i skal gennem højtlæsningen give dem: Lyst til at lære at læse Lyst til at bruge bøger Lyst til at høre historier Lyst til at fortælle historier

Højtlæsning er godt for barnet da det: Får større erfaring Øger ordforrådet Stimulerer dets generelle sprogfærdighed Mindsker kløften mellem mundtligt og skriftligt sprog

Praktiske tips til højtlæsning Vis glæden ved at læse Pauser er spændingsskabende Læg trykket de rigtige steder Intensitet fanger Undgå for meget råb og skrig el. fagter og bevægelser der flytter fokus fra historien

Ritualer Fortællebænk Et eventyrligt tæppe der rulles ud En trappe Et lys der tændes En kop kakao Pejsen Et hyggeligt sted i huset

Valg af billedbøger Vælg gode/sjove/vigtige billedbøger Klassikere + nye billedbøger Find bøger sammen med børnene Vær kritisk overfor tekst og billeder (passer de sammen) Gerne mange billeder der udvider teksten Spørg endelig bibliotekaren

Billedbogstyper De gode historier Eventyr Emner: sorg, ny lillebror/søster, skilsmisse, nye begivenheder (start i børnehave, skole osv) Rim og remser Sangbøger Fagbøger

Leg og lær Eventyrspil Billedkort Former og farver Skelne og iagttage Kroppen og sanserne

Brug biblioteket når du vil udfordres vil have det sjovt ønsker inspiration vil have nye ideer vil have musik og dans ønsker en pause fra hverdagens travlhed vil have de gode historier