Metodologiske overvejelser omkring dataindsamling til undersøgelsen om asylsøgende børns psykiske helbred Præsentation for Forskningsnetværket Etniske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Livsvilkår for børn på asylcentre
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Sundhed blandt danske statsborgere med ikke-vestlig indvandrerbaggrund sammenlignet med andre danskere Resultater fra Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Introduktion til Sprogpakken
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Valg af studie-type for projektet
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Kvantitative metoder
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Forskningsnetværket for etniske minoriteter, CSS, den 7. maj MEHO-website: Dias 1 Department of Health Services Research Migrantrelateret.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Inklusion - vision eller modebegreb i den pædagogiske debat Lone Beyer SIKON 2009.
Udviklingen i nøgletallene på asylområdet i de nordiske lande: Hvad viser de seneste tal? Diskussionsoplæg til mødet i Nordisk Udlændingeudvalg, den 24.
Den inkluderende skole
Kan vi som læger ændre patientens holdning til at have rygondt ?
Samlet årsrapport for Grenen Særligt Sikret 2013 SIP-Sikret
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Dias 1 Samlet årsrapport for SIP-Sikret Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra Grenen - Særlig sikret
Socialpædagogisk arbejde i et spændingsfelt mellem behov for beskyttelse, længsel efter familien, og ønsker om frihed.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Biostatistik ST8 Carsten Dahl Mørch Fredrik Bajers Vej 7 D2-109
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Psykisk mistrivsel blandt skoleelever: udbredelse, udvikling og udsigter Konference om psykisk mistrivsel hos børn og unge Kolding Kommunes Uddannelsescenter.
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
MTV af Demens: Patient og pårørende Britta Bjerrum Mortensen Sundhedsstyrelsen Monitorering og MTV.
Bedre vilkår for et mangfoldigt Danmark
Psykoedukation skizofreni
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
READ – sammen om læsning
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Præsentationens transcript:

Metodologiske overvejelser omkring dataindsamling til undersøgelsen om asylsøgende børns psykiske helbred Præsentation for Forskningsnetværket Etniske Minoriteters Sundhed den 22. februar 2007 på SIF Signe Smith Nielsen Forskningsassistent Afdeling for Sundhedstjenesteforskning Københavns Universitet

Disposition Igangværende undersøgelse Baggrund Formål Materiale og metode Spørgeskemaet SDQ Spørgeskemaet HBSC Centrale metodemæssige betragtninger

Baggrund Stigende fokus på asylbørn i Danmark og andre vestlige lande - herunder politisk fokus og mediefokus Vist, at 7-69 % af asylbørn har psykiske lidelser af forskellig sværhedsgrad Børnene har oftest været udsat for traumatiske hændelser såsom vold, separation fra forældre etc. Gennemsnitlige opholdstid i de danske asylcentre er steget fra 313 dage til 927 dage (målt i hhv. 2001 og 2005)

Baggrund Flere asylbørn, der har behov for social-pædagogisk bistand i skole og legestue Flere asylbørn, der henvises til psykologisk udredning og behandling Bekymring for flere sider Ønske om et helhedsbillede. Ikke baseret på enkeltsager Dansk Røde Kors har derfor iværksat nærværende undersøgelse (Dansk Røde Kors driver majoriteten af asylcentre i DK)

Formål Kortlægning af forældreledsagede asylsøgende børns psykiske helbred i Danmark

Inklusionskriterier Alle forældreledsagede børn bosiddende på Dansk Røde Kors’ asylcentre skulle inkluderes Det betyder, at uledsagede og privat indkvarterede børn er udeladt Brovst og Hanstholm asylcentre er kommunalt drevet. Grundet tids- og ressourcemæssige begrænsninger er disse centre ikke inkluderet

Materiale og metode Kriterier for valg af metode - Kvantitativt måleinstrument for psykisk helbred - Alle asylbørn skulle inkluderes - Nemt forståeligt - Hurtigt at besvare - Kort tidsmargen (5 måneder) - Derfor tværsnitsstudie

(Strengths and Difficulties Questionnaire) SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire) Måler børns psykiske helbred kvantitativt Kan anvendes til 4-16-årige børn Respondenter kan være forældre, lærere og 11-16-årige børn

Spørgeskema s.1

Sp 2

Udfaldsmål - 5 skaler (SDQ side 1) - Samlet indvirkning (SDQ side 2) (emotionelle problemer, hyperaktivitet, adfærdsproblemer, problemer i forholdet til jævnaldrende og sociale styrker) - Totale antal vanskeligheder ( SDQ side 1) - Samlet indvirkning (SDQ side 2) - Prædiktion af psykiatrisk sygdom (SDQ side 1+2) (Kombination af respondenters besvarelser ) Har underkategorierne: Prædiktion for psykiatrisk emotionel sygdom, for psykiatrisk hyperaktivitetssygdom og for psykiatrisk adfærdsmæssig sygdom

S

Validitet af SDQ God specificitet og sensitivitet Gode positive og negative prædiktive værdier Anvendt med succes i u-lande og i-lande Baggrundspopulation og sårbare grupper Oversat til 40 sprog Ledsages af normtal

Respondenter til SDQ Vi valgte: - For 4-6-årige børn: Pædagogbesvarelser - For 7-16-årige børn: Lærerbesvarelser - For de 11-16 årige børn: Egne besvarelser Vi fravalgte forældre, eftersom de kan have en særlig interesse i at besvare spørgeskemaet, selvom multiple respondenter forbedrer prædiktionen af psykisk sygdom

HBSC-spørgsmål Idet SDQ primært er udviklet til at opdage psykiatriske sygdomme, valgte vi som supplement yderligere at anvende fire spørgsmål fra HBSC-spørgeskemaet for at afdække børnenes mere generelle trivsel og for at validere SDQ-resultaterne HBSC-spørgeskemaet er udviklet til 11-15-årige børn De 11-16-årige asylbørn blev også bedt om at svare på disse fire HBSC-spørgsmål

Etiske aspekter Skriftlig information på modersmål eller på et andet forståeligt sprog til alle forældre til børn mellem 4 og 16 år Samtykkeerklæring - Informationerne fra barnet er anonyme - Deltagelse i undersøgelsen er frivillig - Deltagelse har ingen indflydelse på de pågældendes asylsag - Samtykket kunne trækkes tilbage på ethvert tidspunkt i løbet af undersøgelsen

Etiske aspekter ved børnebesvarelser Grunding mundtlig information til børnene De børn, som gik i almindelig dansk privat- eller folkeskole, blev besøgt i hjemmet for at sikre, at de ikke blev ”udstillede” Børnene kunne vælge at svare på dansk eller deres modersmål Børnene kunne vælge at besvare skemaet selv eller få det læst op

Praktisk gennemførelse Samtykkeerklæringer indhentet personligt Børnene kan ikke besvare et spørgeskema klassevis Børnebesvarelserne tangerede til en interviewsituation Validitet ved dette - risiko for over- og underrapportering Mit personlige skøn

Baggrundsvariable Data blev sammenkædet med - Køn - Alder - Nationalitet - Familiestørrelse - Antal forældre - Opholdstid - Antal bosteder - Asylfase

Studiepopulationen

Feed back til respondenterne Alle pædagoger og lærere vil modtage en skrivelse om vigtigste fund i undersøgelsen Alle asylfamilier, der har deltaget indirekte eller direkte i undersøgelsen, vil ligeledes modtage en skrivelse om vigtigste fund

Centrale metodemæssige betragtninger ved studier om asylbørn Børnene udgør en særlig sårbar gruppe Man skal være meget varsom med sine undersøgelsesmetoder Det er vist, at børnenes psykiske helbred afhænger i høj grad af forældrenes psykiske helbred – derfor begge grupper inkluderes i en undersøgelse

Centrale metodemæssige betragtninger ved studier om asylbørn Det er meget få asylansøgere tilbage i Danmark (Pr. 1. april 2006: cirka 2.400 indkvarterede asylansøgere, heraf 1.400 i udsendelsesposition) Asylansøgergruppen varierer hele tiden, og asylansøgerne flytter meget, hvilket vanskeliggør follow-up studier Sproglige vanskeligheder Kulturelle forskelle

Hvad mangler vi viden om? Hvilke konsekvenser har livsvilkårene for asylbørnene på lang sigt? Giver det dårlige psykiske helbred varige mén for børnene eller er det kun en kortvarig krise?

Hvad mangler vi viden om? Det psykiske helbred for de asylbørn, der har fået midlertidig opholdstilladelse Effekten af interventioner, der forsøger at forbedre mødet mellem personer, der har fået asyl, og personalet inden for social- og sundhedsvæsenet samt uddannelsessystemet (Organisationen, personalet og de etniske personer)