Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Porteføljestyring
Advertisements

Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Medborgerskab – på sporet
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
MAKING A DIFFERENCE Investor in people Janne & Malene.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Ledelse af innovative medarbejdere
Hvem er jeg og hvorfor ved jeg noget om det !!
CSI i forsvaret.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Optimering af videnarbejderens produktivitet
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Medalje til Høje-Taastrup
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Projektorganisation EogS.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ledelse i forskellige retninger
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Projektarbejde i EogS Fagligt  Høj autonomi  Dedikerede arbejdsopgaver  Udviklingsorienteret arbejde  Stor vilje og igangsætter iver – svært at følge.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Mål- og resultatstyring
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
1 © Copyright AK-Samvirke - marts 2007 Udgangspunktet er – som altid – de tre V-er. Vilje - til at samarbejde og anerkende ”de andre”
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Kulturarven er en aktiv ressource i samfundet. Politisk samfunds- mæssigt perspektiv Interessent- perspektiv Proces- perspektiv Medarbejder- perspektiv.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg- Midtfyn?. Vi kan være irriterende Hvorfor?
PROJEKTSTYRING Trine, Louise & Kristine. DEN INTERAKTIVE PROJEKTSTYRINGSMODEL MålsætningVurderingRegulering ”Projektstyring er en resultatorienteret adfærd,
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Workshop om Den tværkommunale løsning til automatiseringsegnede processer 26. januar 2018.
Virksomhedens livscyklus
Om faglig ledelse i sundhedssektoren
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
PRODUKTER – DEL 1.
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Præsentationens transcript:

Den professionelle projektorganisation

Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne  Nye krav fra medarbejderne

Projektorganisationenen Opnåede fordele  Overblik over projektporteføjlen med fokus på prioritering  Bedre styring af opgaverne  Systematisk opsamling af ideer og dialog mellem ledelsen og medarbejderne  Kompetenceudvikling af medarbejderne  Tværgående samarbejde mellem ledelsen

Projektorganisationenen Organisationen: Den virtuelle Projektforum Projektchef Hjemme- service LetLøn Forenkling af A/S-loven Modelvirk- somheder Digitalt regnskab Bench- marking Indberet ning.dk

Projektorganisationenen Strukturen sikrer, at  Ingen projekter starter uden opbakning  Alle projekter gennemgår en strategisk vurdering i forhold til styrelsens mål  Ledelsesmæssig bevågenhed på styring af alle projekter, herunder opfyldelse af mål, budgetter og ressourceforbrug

Projektorganisationenen Organisationen: Den konkrete: Proces- vejleder

Projektorganisationenen Elementer i projektorganisationen  Organisation/struktur  Portefølgestyring i Projektforum  Projektchef  Procesvejledere  Kompetenceudvikling  Uddannelse af PL, PD, PE og PV  On the job-training  Netværk/kultur  Erfa-dannelse ved gå-hjem-møder og lignende  Værktøjer  Projekthåndbog  Rapporteringsværktøj - Projektøren

Projektorganisationenen

Organisationen: Den virtuelle Projektforum Projektchef Hjemme- service LetLøn Forenkling af A/S-loven Modelvirk- somheder Digitalt regnskab Bench- marking Indberet ning.dk

Projektorganisationenen

Gode råd  Organisér drift og udvikling forskelligt  Gør projektarbejdet professionelt - men enkelt  Skab overblik over projektporteføljen  Delegér ansvar og få bedre medarbejdere  Projektledertræning er nødvendig og skal ses som generel komptenceudvikling

Projektorganisationenen Hvad har været svært?  Modstand mod forandringer – opbakning fra ledelsen er nødvendig  ProjektForum bryder med det traditionelle hierarki  Nye krav til ressourceafgivelse fra kontorchefer  Synliggørelse og accept af mislykkede projekter  Opgør med A- og B-hold – Driftens image

Projektorganisationenen Udfordringer i 2003  Hvordan holder vi dampen oppe?  Videreudvikling af organisationen og projektkulturen  Fokus på øget prioritering af projekterne  Øget brug af business cases, før de egentlige projekter startes  Programprojekter – skal de have en anderledes håndtering?  Effektmåling  Videndeling på tværs af projekterne