Konflikthåndtering
Konflikter kan være en øjeåbner, den kan bevæge mennesker og situationer
Konflikthåndtering er ikke blot. management: men en. dannelsesproces Konflikthåndtering er ikke blot management: men en dannelsesproces I en dannelsesproces indser man og flytter sig
Konflikttrappe adskillelse kamphandlinger øje for øje samtalen opgives problemet breder sig personificering uoverensstemmelse
Konflikttyper Strukturelle konflikter Instrumentelle konflikter Om kompetencer, arbejdsfordeling o.lig. Evaluering/ændring af struktur Instrumentelle konflikter Om mål og midler, metoder Problemløsning evt. fagkundskab Interessekonflikter Om fordeling af ressourcer Forhandling Værdikonflikter Om personlige eller kulturelle værdier Dialog – gensidig forståelse Personlige konflikter Om identitet, tillid, afvisning, selvværd Dialog – gensidig forståelse
Konfliktbjerge
Styrk modparten
To former for mægling Konfliktmægling Genoprettende samtaler Konfliktmægling Genoprettende samtaler f.eks. offer-gerningsmandsmægling som i “Konfliktråd”
Mægling er….. “en frivillig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere upartiske personer hjælper parter med at forhandle sig frem til en for dem tilfredsstillende løsning.” Professor dr. jur. Vibeke Vindeløv
Mæglingens forløb
Mæglingens forløb Trin 1 Åbning Trin 2 Historien fortælles og problemet indkredses og formuleres Trin 3 Ideer udvikles og forhandles Trin 4 Aftaler indgås Trin 5 Afslutning
Parternes redegørelse opfattelse af det, der er sket Parternes redegørelse Parternes bag- vedliggende interesser og behov Parternes følelser