Konflikthåndtering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny vare på rettens hylder
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Konflikter i Systemudvikling
RBU Jon Kristian Lange.
Workshop almene boligdage
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Det danske konfliktråd- bekymringsstøv Fra en nær ven.
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
En konflikthåndterende kultur
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Oplæg om konflikthåndtering
NOEA/Aalborg Universitet
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Dansk Magisterforenings mentorordning
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
DCUM Oprettet 2002 – indskrevet i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø fra 2001 Sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø gennem videnindsamling,
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Ledelse og kollega-adfærd
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
Frivillighed på kommando findes ikke
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer.
Konfliktforebyggelse
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
AKT på Dybbøl Skolen.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Genoprettende retfærdighed
W ORKSHOP 2 Samtalemodel til virksomheder. F ØRSTE KONTAKT : Vække virksomhedens interesse for at få besøg af skolen. Virksomheden har historik for at.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Præsentation Oskar Kovacs Cand.merc. (jur.) Konsulent i DR.
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Konflikter og kommunikation
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Redskab: Fra konflikt til fælles løsning
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Kommunikationskursus
En ny vare på rettens hylder
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Præsentationens transcript:

Konflikthåndtering

Konflikter kan være en øjeåbner, den kan bevæge mennesker og situationer

Konflikthåndtering er ikke blot. management: men en. dannelsesproces Konflikthåndtering er ikke blot management: men en dannelsesproces I en dannelsesproces indser man og flytter sig

Konflikttrappe adskillelse kamphandlinger øje for øje samtalen opgives problemet breder sig personificering uoverensstemmelse

Konflikttyper Strukturelle konflikter Instrumentelle konflikter Om kompetencer, arbejdsfordeling o.lig. Evaluering/ændring af struktur Instrumentelle konflikter Om mål og midler, metoder Problemløsning evt. fagkundskab Interessekonflikter Om fordeling af ressourcer Forhandling Værdikonflikter Om personlige eller kulturelle værdier Dialog – gensidig forståelse Personlige konflikter Om identitet, tillid, afvisning, selvværd Dialog – gensidig forståelse

Konfliktbjerge

Styrk modparten

To former for mægling Konfliktmægling Genoprettende samtaler   Konfliktmægling Genoprettende samtaler f.eks. offer-gerningsmandsmægling som i “Konfliktråd”

Mægling er…..   “en frivillig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere upartiske personer hjælper parter med at forhandle sig frem til en for dem tilfredsstillende løsning.” Professor dr. jur. Vibeke Vindeløv

Mæglingens forløb

Mæglingens forløb Trin 1 Åbning Trin 2 Historien fortælles og problemet indkredses og formuleres Trin 3 Ideer udvikles og forhandles Trin 4 Aftaler indgås Trin 5 Afslutning

Parternes redegørelse opfattelse af det, der er sket Parternes redegørelse Parternes bag- vedliggende interesser og behov Parternes følelser