Esperanto Kampagnen Der Øger Kendskabet Hos De Unge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

PR KAMPAGNE.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Velkommen til Støtteforeningen Kragelunds venner Kragelund forsamlingshus.
Caseoplæg om Facebook.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
”Intet” af Janne Teller
Præsentation by ”Vestholdet” Andreas Kromphardt Carlsen
LinkedIn Intro.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Roskilde Tekniske Skole
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Præsentation af Esperanto projekt d Maria Bruun, Maria Medard, Frederik, Rasmus, Stina HA(kom) CBS 2004 Maria B Maria M Frederik Rasmus Stina.
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder på en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Kvantitative metoder
Hvor der er fokus på klimaet.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
- et forsøg på en analyse
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
”Du har rørt mit hjerte” Kampagne for Sundhedsklinikken i Hørsholm.
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
EN VERDEN AF MULIGHEDER - TØR DU GRIBE DEM Hold 1VRA – Gruppe 4 Linda Jensen Marius Ferstad Martin William Frederiksen Camilla Oppenhejm Sophie Løhde Jacobsen.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
1. Information – hvem – hvad – hvordan 2. Programmet – aktiviteter 3. Noget interesserer dig – eller ikke 4. Din tilmelding – hvordan 5. Spørgsmål nu.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010.
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Esperanto Kampagnen Der Øger Kendskabet Hos De Unge

Kampagne Forslag  Produktionsplan  Receptions Analyse  Refleksion  Konklusion  Perspektivering

Produktionsplan  Informationsproblem  Målgruppe  Budskab  Medier  Udformning  Økonomi  Effekt hos målgruppen  Kampagnens afvikling

Informationsproblem  Man ønskede kendskab  Man ønskede et øget medlemstal  Man ønskede en yngre profil

M å lgruppe ”Et medieprodukt er et stykke envejskommunikation, som man ikke kan lave uden dialog” Jan Krag Jacobsen

M å lgruppe  Unge mennesker  Mellem 15 og 25 år  Studerende på gymnasialt niveau  Som er rejselystne

Budskab ”Et godt budskab er en påstand, som skal kunne rummes i en enkelt sætning” Jan Krag Jacobsen ”Esperanto – sproget der åbner verden!”

Medier  Pressemeddelelse  Folder  Plakat Pressemeddelelse Esperantoforeningen Hallandsgade København Telefon: Rejs verden rundt med esperanto! Spændende udfordringer behøver ikke koste mange penge. Hvorfor ikke prøve verdenssproget esperanto, sproget som giver sjove oplevelser for unge studerende mellem år. Forestil dig et sprog som du på få timer kan udtrykke dig med og efter kort tids træning kan blive din globale rejsepartner. Det lyder måske for godt til at være sandt, men med esperanto ligger løsningen faktisk ligefor. Esperanto er så nemt at man kan lære det selv. Ungdomsafdelingen DEJO tilbyder støtte til både begynderkurser og gratis internetkursus. Så hvis man har lyst til at opleve verden på en anderledes måde, åbner esperanto døren til nye og spændende bekendtskaber verden over. Som en del af esperantos store globale netværk, bliver du inviteret til at bo gratis hos en af de mere end 1300 værtsfamilier verden over. Det er oven i købet let og overskueligt da alle værtsfamilier er samlet i bogen Pasporta Servo. Hvorfor esperanto? Esperanto er et internationalt sprog, der er meget nemt at lære, op til 10 gange nemmere end f.eks. engelsk. Esperanto er opbygget af de europæiske sprogstammer, men er designet for at opnå nemmest mulig indlæring. Esperanto kan derfor yderligere blive et værdifuldt redskab til at lære andre sprog som eks. spansk eller fransk. Sproget har en international platform med organisationer i 130 lande, hvoraf det tales af flere millioner mennesker. Hvert år arrangeres flere kongresser, alle åbne for medlemmer af esperantoorganisationen. Værd at vide: Esperanto er grundlagt af en polsk læge i 1887 fordi han boede i en grænseby hvor der taltes 5 forskellige sprog. Esperanto skulle være let at lære og hjælp til at nedbryde kulturelle og religiøse barrierer mellem de forskellige folkeslag i hans hjemby. Esperanto har siden udviklet sig og er i dag et levende sprog på linie med alle andre. Verdens Esperantoforening er rådgivende for FN organisationen UNESCO samt Europarådet. For yderligere informationer du velkommen til at besøge eller besøge ungdomsforeningens hjemmeside hvor der er masser af information om kurser og arrangementer.

Udformning  Nyskabende og anderledes  Skal tiltrækker opmærksomhed i den store mængde af informationstilbud  Den har en behændig størrelse  Folderen er skabt så ryggen vender opad, og åbnes nedefra og op  Fungerer som et helt opslag  Mere appellerende  Naturlig læseretning

Tekst Udformning  Beskrivelse af esperanto  Personlig rejsefortælling  Faktatekst

Tekst Udformning “Vor tid er eventyrets tid.” H.C. Andersen

Ø konomi  Vi har indhentet et tilbud hos Vester Kopi på både folder og plakat ,14 kr.

Effekt Hos M å lgruppen Man kan i teorien tilstræbe ændringer i målgruppen på tre niveauer: viden, holdning og adfærd.” Jan Krag Jacobsen

Effekt Hos M å lgruppen  Viden  Holdning  Adfærd  Kendskab  Stillingstagen  indlæring og indmeldelse

Kampagnens Afvikling  Kampagnen lanceres i januar eller februar  Skiferie  Mange afgangsstuderende er i gang med at overveje hvad de skal efter gymnasiet  Pressemeddelelsen starter kampagnen  Opfølges med folder og plakater på gymnasierne

Receptions Analyse  Interviewdeltagerne  Interviewenes Formål  Interviewguiden  Analyse af interviews

Interviewdeltagerne  Hussein Al Neima er 16 år, går i 1.G på Frederiksberg Gymnasium  Tanja Friis er 16 år, går i 1.G på Frederiksberg Gymnasium.  Anton Hansen er 24 år, går i 2HF på Frederiksberg Gymnasium  Eva Løfstrøm er 19 år, går i 2HF på Frederiksberg Gymnasium.

Interviewenes Form å l  At undersøge folderens oplysningsniveau og afdække kampagnens appel.  Derfor valgte vi, at inddele spørgsmålene i grupper.  Generel information omkring interviewperson  Pjecens forside  Pjecens indhold  Pjecens udformning  Efter Pjecen  Handling og vaner

Analyse Af Interviews Folderens forside  Forsiden virkede indbydende for Hussein og Tanja.  de synes den var indbydende, og derfor også mere positivt indstillet over for resten af folderen.  Hvorimod Anton og Eva syntes at den var for kedelig at se på og at budskabet var lidt diffust.  Alle recipienter fik det samme indtryk af forsiden; de troede at folderen handlede om sprogrejser, især på grund af billedet.

Analyse Af Interviews Folderens indhold  Alle fire interviewrecipienter syntes at det var en god blanding af fakta og personlig historie  Dog efterspurgte Eva og Anton efter flere fakta der fortalte noget mere om organisationen  Alle troede at det var en fiktiv organisation. Dette kan blandt andet skyldes, at de ikke kendte til esperanto i forvejen  Men det kan også spille ind, at recipienterne troede det var en fiktiv opgave vi var blevet stillet, fordi vi fortalte vi var studerende

Analyse Af Interviews  Alle syntes at teksten var letlæselig og de var til og med positiv stillet over for, at den er farvet.  Eva, Tanja og Anton syntes dog at farvevalget var lidt tamme og ønskede farver der er stærke. At nogle mener at farverne ikke er appellerende nok, kan skyldes at interviewpersonerne forbinder det at rejse med fest og farver, og at farverne skal afspejle denne tanke.  Til gengæld syntes alle at det overordnede layout fremstod dynamisk og behageligt at se på. Dog ville Tanja gerne have lidt mere grønt, da esperantoforeningens stjerne er grøn. Folderens udformning

Analyse Af Interviews  Alle recipienterne kunne forestille sig, at de ville søge mere information om esperanto på hjemmesiderne. Anton ville dog kun undersøge nærmere, hvis han skulle ud og rejse  Men der var delte meninger omkring hvorvidt de ville lære selve sproget. Hussein og Tanja ville, men ikke Eva og Anton  Dette kan være fordi folderen appellere mere til Hussein og Tanja, men også at de begge har overvejelser om at de vil ud og rejse efter endt uddannelse Efter folderen

Analyse Af Interviews  Meningerne var også spredte når diskussionen faldt på brugen af foldere. Det er kun nogle gange de læser de foldere, som ikke bliver direkte tildelt dem. Men hvis de blev delt ud af lærerne ville de alle helt sikkert læse dem. Dette kan være fordi lærere har en stor autoritet overfor eleverne  Eva, Hussein og Tanja mener at plakaten har en stor effekt. Tanja mener dog at plakaten skal være større, hvis den skal skabe mere opmærksomhed. Eva, Tanja og Hussein synes generelt at plakaten var god sammen med folderen. Kun Anton fandt den kedelig og var ikke fristet af den Handling og vaner

Refleksion  Vi skulle nok have gjort klart, at opgaven var blevet stillet fra en eksisterende forening  Alle godt kan lide layoutet indeni  Vi kunne med fordel ændre forside så den var mere i øjenfaldende, det kunne gøres med et stærkere farvervalg  sammenspillet mellem tekststykkerne harmonerede godt  teksten sværhedsgrad har ramt rigtigt, det er let læseligt  Det er helt klart en fordel, at dele folderne ud gennem lærerne

Konklusion  Efter at have fortaget interviews kan vi konkludere at folderen ikke virker helt efter hensigten  Selve udformningen blev modtaget positivt af alle. Dette tolker vi som at vi har ramt helt rigtigt når man skal henvende sig til unge  Vi konkludere at vores valg af medie har en effekt hos målgruppen, vores produkt bliver set og brugt  Vi kan konkludere at målgruppen gerne vil rekvirere yderligere information omkring esperanto og muligvis lære sproget  Men vi er nød til at ændre forsiden

Perspektivering  Sideløbende med opgaven har vi undersøgt muligheden for et samarbejde med Kilroy.  På grund af det stramme budget kunne vi se store fordele i, at få et rejsebureau til at sponsorere dele af de udgifter, der er når den skal trykkes.  Man kunne eventuelt tilbyde Kilroy at deres logo kom på folderen, som skulle ligge rundt omkring på deres bureauer.  På den måde kunne man få større fokus på esperanto i forbindelse med rejser. Kilroy har især yngre kunder, som rejser til hele verden.

Mange Tak!!! Vi siger mange tak for opgaven… Den har spændende, inspirerende og lærerig. Til sidst vil vi bare sige, at brug hvad I kan af vores arbejde! Held og lykke fremover!

Esperanto ALLSTARS Mads Holmen Louise Aalbæk Lovisa Kristin Johansson Eje Lara Lundström Andersen Mike Lasse Zernichow Jensen