Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil www.digst.dk/digitalpost.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Nyt om borger.dk september 2010
Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
Kampagne for DIGITal Post
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
5: Har du en digital postkasse, hvis ja, hvad har du så modtaget?
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Borgerservice og Biblioteker
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Digitalisering i den offentlige sektor
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil

Overgang til obligatorisk Digital Post 1. november 2013 bliver det obligatorisk for virksomheder 1. november 2014 bliver det obligatorisk for borgere

Digital Post - Digitaliseringsstrategien ”Frem mod 2015 forventes det, at 80 pct. af alle breve til borgerne, der kan afsendes digitalt fra de offentlige myndigheder også bliver det. Tilsvarende forventes det, at de offentlige myndigheder i 2015 modtager op mod 80 pct. af alle ansøgninger og anmeldelser fra borgerne digitalt.” ”Fuld digital kommunikation med virksomhederne”

Lov om Offentlig Digital Post En del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Loven blev vedtaget i juni og trådte i kraft 1. juli x 2 bekendtgørelser er på vej på: Fritagelse/læseadgang Ikrafttrædelse

I drift siden 2010 på borger.dk og virk.dk Ca. 2 mio. borgere og virksomheder modtager Digital Post fra det offentlige – ca borgere er ”tilmeldt alt” - eBoks har ca. 3.8 mio. brugere virksomheder er tilmeldt alt I 2012 blev der sendt over 23 mio. breve I april måned ,2 mio. breve sendt – en stigning på 26pct. ift. i 2012 P.t. indsamlet mobilnumre Digital Post - Leveres af e-Boks

Der er penge at spare Aftalt økonomi på 721 mio. kr. i kommuner og regioner, heraf ca. 330 mio. kr. som DUT Samlet potentiale på ca. 1 mia. kr. inkl. staten

Vejen til Digital Post Forberedelse (april – juli 2014): Netværkskommunikation; samarbejde med e-Boks og understøttelse af lokal markedsføring og lokale informationsindsatser (tekster, materialer m.v. på borger.dk/for myndigheder) Del af bølge 2-kampagnen: ”Det offentlige bliver mere digitalt” (annoncer, presse og netværk) Samarbejde med virksomhedskampagnen (Erhvervsstyrelsen) Klargøring af support Forbedring af hjælpeuniverset på borger.dk Forbedring af hjælpetekster i digital post-løsningen. Underretning (august – oktober 2013 og 2014): ”Det sidste brev fra det offentlige” Presseindsats om Digital Post (i regi af/forud for bølge 3-kampagnen). Kampagne, bølge 3 (november 2014 – januar 2015) Informationskampagne om Digital Post og bølge 3-løsninger Presseindsats om Digital Post og bølge 3-løsninger. Advisering (november 2014 til november 2015): Adviseringsbrev til borgere, der endnu ikke har logget på Digital Post, når de modtager deres første meddelelse i digital post. Advisering til 15-årige + tilflyttere om tildelingen af en digital postkasse (nov  )

Målgrupper - e-Boks-brugere (ca. 3,8 mio. – ikke alle aktive) a)Kun tilmeldt private virksomheder b)Tilmeldt offentlige myndigheder (før eDag3) - Digital post-brugere a)Tilmeldt alle myndigheder (ca ) b)Tilmeldt nogle myndigheder (ca ) - Ikke-digitale borgere - Ældre - Unge - Handicappede - Børnefamilier -Virksomheder -Forskellige typer og størrelser

Assistance til myndigheders egne kampagner Genbrug af ikon fra bølge 1-kampagnen Tekster (fordelene, e-Boks vs. Digital Post, trin-for-trin-guides til tilmelding og send post) Radiospot/manuskript til radiospot Folder med trin-for-trin-guide Idékatalog ( -signatur, indstik i brevforsendelser, print på kuverter…) Film om tilmeldingen og fordelene (og evt. film målrettet unge) Hjælp til målgruppe-analyse: statistik over tilmeldte borgere (geografi og demografi) – ligger på digst.dk Deling af myndighedernes egne materialer med andre (til inspiration og også gerne til genbrug) Liste med gode – og dårlige – idéer til kampagnearbejdet

Video fra Københavns Kommune