Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Lovlig sagsbehandling
Hvad er behovene i Danmark?
Finsenscentret den 25. marts 2014
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Workshop 5.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Lederudvikling.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
i dødens og omsorgens rum
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 30. maj 2013
Historier fra et demonstrationsprojekt
Sygeplejeruddannelsen
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Dansen omkring handicapbegrebet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hospicer i Region Midt.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Dansk Magisterforenings mentorordning
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Gruppeudviklingssamtaler
Refleksioner og opsamling ift. i går
- et udviklings- og dialogværktøj
Velkommen.
Innovation i AT/SO.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Inklusion og Specialviden
Bisidderrollen i praksis
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Hospicefilosofi i praksis Eksistentiel/åndelig omsorg for døende på hospice 1 Vibeke Graven.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Liv og død i menneskets hænder
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Det konstruktive og resultatgivende samarbejde ved tredjepartskontrol
Fra visitator til borgerkonsulent
’Min sidste tid’ Projektleder Mejse Holstein. Tlf
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Hospicemetoder i praksis – den palliative indsats på plejecentre
Præsentationens transcript:

Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende. Et aktionsforskningsprojekt i samarbejde med Hospice Limfjord. Projektansvarlig- Vibeke Graven8cand mag i samfundsfag og filosofi. Filosofisk praktiker. Tidligere lektor ved University College Lillebælt nu ph.d. studerende i humanistisk palliation på Ålborg Universitet.

Undersøgelsens formål At søge en praksisbaseret forståelse af åndelig og eksistentiel omsorg til døende, der kan bidrage til en dialog om udvikling af den essentielle og åndelige omsorgs betydning i den palliative indsats.

Centrale delspørgsmål i projektet. Hvordan kommer den eksistentielle og åndelige omsorg til udtryk i den konkrete praksis på hospice? Hvilke værdier og dyder finder hospicepersonalet betydningsfulde i mødet med den døendes/pårørende eksistentielle og åndelig behov. Hvilket syn har hospicepersonalet selv på eksistentielle og åndelige spørgsmål relateret til døden, og hvordan bruger de dette livssyn i omsorgen.

Hospice Limfjord en del af projektets dataindsamlingen. Deltagergruppe i filosofisk praksis forløb. Deltagergruppe på 6 medarbejder med erfaring og interesse for åndelig og eksistentiel omsorg. Gruppe- individuelle samtaler 5-6 arbejdsdage pr person. ( 6-8),

Samtalerne tager afsæt i deltagerne konkrete oplevelser og eksempler på at imødekomme døendes/pårørendes eksistentielle/åndelige behov Beskrivelsen af oplevede eksempler følges af en refleksion af, hvad det særligt eksistentielle/åndelig er i situationen, og hvad der fremtræder som betydningsfuldt og vigtigt at være og gøre i situationen, og i den åndelige og eksistentielle omsorg i mere almen betydning. Rette fokus mod sammenhængen mellem formulerede idealer om den åndelige og eksistentielle omsorg og mulighederne/begrænsningerne i den praktiske hverdag, omsorgen udspiller i.

Samtalernes form. Sokratisk dialoggrupe. Deltagergruppen med afsæt i et oplevet eksempel søger mod en fælles forståelse af et spørgsmål, de er enige om er aktuelt og betydningsfuldt i hverdagens eksistentielle/åndelige møder med den døende/ pårørende Individuelle filosofiske samtaler. En dialog om noget, du er optaget af ud fra dine erfaringer med eksistentielle/åndelige møder med den døende og pårørende. Samtalens for mål er at gæsten bliver mere afklaret med sin tilgang til sin praksis og måske livet i det hele taget. Samtalens fokus er ikke at nå til bestemte løsninger af specifikke problemer.

Etiske overvejelser. Det er frivilligt at deltage i projektet og man har til enhver tid ret til at træde ud af projektet. Samtalerne er personlige sags orienteret samtaler, der er rettet mod en tænkning om , men ikke vurdering af egen praksis. Samtalerne bliver optaget og vil udelukkende anvendes til forskningsbrug og da i anonymiseret form med mindre andet er aftalt.