It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
NemID = den nye digitale signatur
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Myndighedsforum 30. Maj Dagsorden Velkommen og beskeder Nem-Login. Om tilslutning til Nem-Login fremover, men også aktiviteter nu i.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Program Workshop om projekter og veje til projektmidler Indledning,
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Præsentation for PBJ Gisla Soltau Faber Erhvervsstyrelsen.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Digitalisering i den offentlige sektor
Introsidernes betydning
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013

Baggrund: Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Al kommunikation mellem virksomheder og det offentlige skal være digital i 2013 Et fåtal af virksomhederne er mindre it-parate og har behov for hjælp fra det offentlige Virk.dk – pendant til borger.dk

Kulturstyrelsen og Erhvervsstyrelsen tilbyder: Videreuddannelse til it-vejledere i virksomhedernes behov for hjælp Undervisning på centralbibliotekerne i marts og april Hjemmeside til underviserne Central kommunikationsindsats Understøttelse af lokal markedsføring Tilskud for tilslutning til projektet

Mindre it-parate virksomheder Små virksomheder, ingen eller få ansatte ”Alle” brancher Mange ældre mænd? Har lille eller ingen erfaring med computer Har behov for personlig hjælp til at bruge mus, navigere, oprette digital signatur, finde indberetninger, hjælp til at gøre ting i den rigtige rækkefølge.. Ligner på mange måder it-svage borgere der hjælpes på biblioteket

Pilot på seks biblioteker marts-oktober 2012 Væsentlig erfaring: Bibliotekernes it-vejledere har den særlige erfaring og kompetence med it-svage, der gør at de kan klædes på til at hjælpe virksomhederne Brugerne er blevet effektivt hjulpet Brugerne er glade for den hjælp de får på biblioteket

Pilotbibliotekernes erfaring Nye brugere på biblioteket Bruger den unikke kompetence bibliotekernes it-vejledere har Bibliotekerne opleves som en ”neutral sone” Positiv branding af biblioteket overfor kommunale beslutningstagere, ved at biblioteket hjælper det lokale erhvervsliv Nødvendigt at gøre opmærksom på, at tilbuddet eksisterer

Undervisning på centralbibliotekerne Undervisning med erfarne supportere fra Erhvervsstyrelsen, der kender brugernes udfordringer og behov Odense: 4. marts Gentofte: 7. og 14.marts Roskilde: 11. marts Aalborg 21. marts Herning: 8. april Vejle: 9. april

Undervisning i de mest almindelige digitale løsninger Alle virksomheder skal i 2013: Have NemId til Erhverv (medarbejdersignatur) Indlevere momsregnskab digitalt Benytte digital postkasse Følgende er behovsafhængigt, men hyppigt brugt: Starte, ændre og lukke virksomhed Digital fuldmagt Elektronisk faktura til det offentlige Syge- og barselsdagpengerefusion Evt. ATP-løsning

Selve undervisningen Undervisningen vil foregå via power point, trin for trin vejledninger og hands on på systemerne Generelt NemID Bestilling, installering og anvendelse SKAT Fuldmagt til SKAT TastSelv Indberette moms Fremtidige løsninger Digital Postkasse Kun information, da løsning først kommer senere på året Virk.dk Generel info omkring Virk.dk Fuldmagt påVirk.dk Give og modtage fuldmagt på Virk.dk Starte virksomhed Herunder Branchekoder og p-enheder Sende E-faktura Nemrefusion Hvor, hvordan og hvad kræver det? Starte Frivillig forening Oprette og ændre

Undervisningsmateriale mv. Egen side på Virk.dk med undervisningsmateriale, guides, links Liste med biblioteker der tilbyder hjælp og kontaktinfo Visitationsskema til brug for afklaring af behov ved første henvendelse fra bruger og fastsættelse af tidspunkt for personlig hjælp? Orientering om nye/ændrede digitale løsninger/udfasning af papirløsning Adviseringsfunktion vedr. opdateringer på siden?

Kommunikationsindsats: centralt Erhvervsstyrelsen: Oplyse brugerne om tilbuddet: 1)Ifb. information om obligatorisk digitalisering (moms, start af virksomhed, digital post) 2)Hvor brugerne henvender sig for at få hjælp (myndigheders telefonsupport) 3)På aktuelle myndigheders hjemmesider 4)Samarbejde med erhvervsorganisationer 5)Banker? (dem der ikke bruger netbank)

Kommunikationsindsats lokalt Erhvervsstyrelsen laver en ”værktøjskasse” der viser muligheder Markedsføringsmateriale stilles til rådighed Eks: flyers og plakater til borgerservice, erhvervscentre, pressemeddelelse og annonce til lokalavis,

Hvor mange har behov for hjælp på et bibliotek?? Ca. 45 brugere i pilotfasen Pilotfasen: to obligatorisk digitale løsninger - behovsudløste SKAT: 600 vil søge hjælp på biblioteket til moms Obligatorisk digital postkasse og start/ændring/lukning af virksomhed vil medføre behov for hjælp De ¾ af virksomhederne der endnu ikke har NemId til erhverv skal have det i 2013 I 2010 var det 9% af virksomhederne der ikke benyttede netbank Ca. ½ mio. danske virksomheder Kan ikke konkludere på hvor mange der vil have behov for hjælp

Rekruttering af biblioteker og tilmelding Ønske: Landsdækkende tilbud – gerne et bibliotek i hver kommune Tilbud medio april 2013 og ca. to år frem Tilskud: Kulturstyrelsen yder tilskud, ca kr, afhængig af antal tilmeldte (udviklingspuljen) Tilmelding inden den 20. februar på Kulturstyrelsen.dk puljer/udviklingspuljen/

Kontakt Projektleder Kjersti Lunde Erhvervsstyrelsen Tlf: Chefkonsulent Jonna Holmgaard Larsen Kulturstyrelsen Tlf:

Virk.dk drives og udvikles af Erhvervsstyrelsen sammen med en lang række erhvervsrettede myndigheder