”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
5 IT-didaktiske principper
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Gode råd og eksempler på faldgruber
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Vi gennemførte en række interview ifm
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
DEF-licenser DEF Statusseminar Fredag d. 21. September 2001 Thøger Kristensen accessionschef - Aalborg Universitetsbibliotek formand - Licensgruppen.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
TATIONpRÆSEN 27 SEPTEMBER, 2011 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITY LIBRARY ORGANISERING RAPPORT FRA TEMAGRUPPE 4.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
OC-Området Temadag om fjernlån november ABC i lånesamarbejdet Temadag om fjernlån Helle Brink DBC og SB, november 2007.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Landsmøde for Gymnasiebibliotekarer Bibliotekskonsulent i Undervisningsministeriet Projekt Peter Rubeck.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Nationale løsninger: Danske strategier for registrering og formidling
Ledelse i forskellige retninger
1 DEF og uddannelsesbibliotekerne Præsentation af programområdet E-publicering Annette Winkel Schwarz Danmarks Tekniske Videncenter 18. april 2005.
Elektroniske tekstlicenser Ulla Simons Gentofte Bibliotekerne Marts 2004.
Ny regering, nye tider – dag 1
Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg Forskningsnet konference november Online ressourcer i DEFF Jakob Heide Petersen DEFF- sekretariatet.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Globalisering, side
Biblioteket Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Trine Nedergaard Jensen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Mere digital litteraturforsyning
3 typer af aktive borger Ægte frivillige: drevet af medmenneskelighed – altruisme. - Dvs. at det gøre noget for nogen, som har behov for det, og hvor ”udbyttet”
Academic Information Seeking
Danskernes digitale bibliotek
Academic Information Seeking
Samarbejde om data ErhvervsInfo
Danskernes digitale bibliotek
Statens HR – Implementeringskoncept
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland

Fremtidens uddannelsesbibliotek I fremtiden skal biblioteket være med til:  at styrke den studerendes informationskompetence og læringskompetence  at styrke biblioteksbetjeningen af forskere, undervisere og studerende på alle typer uddannelsesinstitutioner således, at der bliver en sammenhæng og ensartethed i informationsadgang på trods af geografi, ressort område eller uddannelse

Omstilling - 1 Organisatorisk:  fra enkeltmandsbetjente biblioteker til større sammenhængende enheder – fra monoinstitution til CVU  ændringer i organisation, IT- systemer og arbejdsgange

Omstilling - 2 Arbejdsfelt:  det arbejdsfelt, bibliotekerne fungerer indenfor, har de seneste år ændret sig fra at være en bogsamling - et statisk sted til at være en pædagogisk funktion til støtte for undervisning og læreprocesser – noget dynamisk.  bibliotekaren skal gå fra at være serviceperson til at være underviser eller konsulent/rådgiver, denne omstilling/omdefinering kan ikke løses på det enkelte bibliotek

Omstilling - 3 Fra trykt materiale til digitalt:  den elektroniske udvikling gør det muligt og nødvendigt for uddannelsesbiblioteker at give adgang til baser/fuldtekstdokumenter online  økonomi - de nuværende priser på baser og E- tidsskrifter forudsætter en infrastruktur, der bygger på samarbejde omkring licenser på tidsskrifter og opslagsværker

Uddannelsesbibliotekerne – hvem er de?  kortlægning af uddannelsesbiblioteksområdet - UVM har ikke en samlet fortegnelse over områdets biblioteker Pointe: Uddannelsesbiblioteker er ikke selvstændige institutioner, som har deres eget liv og virke, de har kun deres eksistensberettigelse i forhold til deres moderinstitutions funktionsområde

Uddannelsesbibliotekerne har behov for:  sparring til løsning af konkrete opgaver  ressourcer målrettet til udviklingsopgaver i bibliotekssammenhæng  koordinering mellem de enkelte institutioner så løsninger kan ses i sammenhæng og ikke som enkeltstående tilfælde.  anskaffelse af licenser der kan betales – det er bedre, at vi har adgang til begrænsede ressourcer af kvalitet end til det store brede udbud  overbygningsfunktioner – her tænkes på forskningsbibliotekerne

Digitalisering og rettighedsaftaler:  store dele af den relevante dansksprogede litteratur findes kun i traditionel trykt form – et stort problem.  rettighedsaftaler gør det næste umuligt at digitalisere

Konkrete tiltag fra DEFF i forhold til UVM’s biblioteker  licensområdet: forskellige pakker med støtte  tilskud til konsolidering og standardisering af IT anvendelse i uddannelsesbibliotekerne Vigtigt: Husk at det ikke kun er sådanne konkrete tiltag, der er til gavn for UVM’s biblioteker, DEFF’ s samlede arbejde skal ses i forhold til vores område

Husk  DEFF bygger på projekter/ansøgninger fra institutionerne, så initiativerne skal også komme fra uddannelsesbibliotekerne  vigtigt at få etableret en organisering af samarbejde mellem uddannelsesbibliotekerne  vi skal som uddannelsesbiblioteker se os selv som en del af det samlede biblioteksvæsen, men det er vigtigt at både UVM og det øvrige biblioteksvæsen er opmærksomme på denne pointe

DEFF kan være et centralt bindeled mellem uddannelsesbibliotekerne og det øvrige biblioteksvæsen