I Mål – Fagdidaktisk Kompetenceudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Velkommen til workshoppen
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Læremidler i praktikken
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
KOMpetenceMål i PraksIS
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Analyse af praksis.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Børn med særlige forudsætninger – fælles puc
Almen sTudieforberedelse - AT
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Forskningsperspektiver på læremidler
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Læringsmål, planlægning og fagteamsamarbejde
Evaluering - metoder og værktøjer -
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Innovation i AT/SO.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
FFM og årsplaner Vemmedrup
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Udvikling af fiktionskompetence
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
It i folkeskolens matematikundervisning
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Hvorfor dansk på GF1?.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Projekt: Koncept til formidling
Prøven i Natur/teknologi
Præsentationens transcript:

I Mål – Fagdidaktisk Kompetenceudvikling Marie Falkesgaard Slot, lektor, ph.d. Nationalt Videncenter for læremidler Oplægget præsenterer de fagdidaktiske tanker bag interventionen i et demonstrationsskole-forsøgsprojekt om digitale læringsmål. Blandt de centrale tiltag er et digitalt værktøj, der på et datainformeret grundlag skal støtte lærerens fagdidaktisk kompetenceudvikling med planlægning af målstyret undervisning- og undervisningsaktiviteter – både for den enkelte elev og for klassen. Digital målstyret undervisning er www.demonstrationsskoler.dk

I mål – Hvad gør vi ? Præsentation af projekt og Målpil.dk – en digital prototype Præsentation af relationsmodel for målstyret undervisning En case i dansk med Målpil Oktober 2014

Digitalt understøttede læringsmål Ti demonstrations-skoler, lærere og elever 20 forskere og læreruddannere En styringstanke om målstyret undervisning Én målpil Her er så alle de andre deltagere i projektet – læreruddannere Læreruddannere (dansk og matematik) fra alle professionshøjskoler i Danmark Forskere fra Aalborg Universitet, Århus Universitet, samt Alexandra-instituttet og læremiddel.dk 100 dansk og matematik lærere fra ti demonstrationsskoler … og deres elever www.demonstrationsskoler.dk

Mål med interventionen . - at evaluere elevernes faglige udvikling med anvendelse af visuelle redskaber, - at planlægge efter Forenklede Fælles Mål i arbejdet med elevernes læring, - at skabe overblik over og fortolke de forenklede Fælles Mål, projektet udvikler en intervention der består af et digitalt værktøj, der støtter lærerens arbejde med planlægning af målstyret undervisning- og undervisningsaktiviteter og en didaktisk intervention der: Kortlægning Kortlægning af lokale domænespecifikke forhold (fx it og lokal vejlederorganisering) Indsamling af projektgrundlag Kontakter og organisering af samarbejdet på skolerne. Dokumenteret udgangspunkt og klare kontaktnetværk Udvikling af Værktøjer -Diagnosticeringsværktøjer (målpil, barometer m.fl.) -Mål og processtyringsværktøjer og processer -Digitale elevplaner -Læremiddelrepertoirer Design af målstyrede interventioner og organiseringer af indsatserne i samarbejde med skolerne - Materialisering af projektet med henblik på at konkretisere indsatsen og gøre den tilgængelig for videndeling og opskalering - Samarbejde med forlagene om udviklingsopgaven - Samarbejde mellem forskere og fagdidaktikere om målinger og leverancer   Pilot Værktøjerne, der skal anvendes i baseline, piloteres Tilretning af evt. problemer i diagnosticeringsværktøjer Statusrapport og regnskab Udarbejdelse og indsendelse af statusrapport og regnskab i henhold til opgavebeskrivelsen Tydelig status på projektet Baseline Baselinemåling Indsamling af data til dokumentation af baseline www.demonstrationsskoler.dk

Grundtanke – klare konkretiserede mål Overordnet beskrivelse af mål Opsætning af Målpil ”med egne ord” Relater til en eller flere celler i de Forenklede Fælles Mål Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1 Målpilen er et synliggøreslesværktøj Og bidrager som sådan med at holde styr på nogle typer af data, som andre værktøjer ikke kan bidrage med / ikke kan bidrage med endnu Målpilen automatisere og teknologiserer noget ikke-fagligt / Målet er at en stærkere form for datainformeret viden om elevernes læring mv. vil gøre det muligt løbende at forbedre deres resultater.

Projektets definition af målstyret undervisning Målstyret undervisning er undervisning der er styret af mål for elevernes læring. Undervisning er gennemførsel af aktiviteter med henblik på læring forstået som tilegnelse af viden, færdigheder og kompetencer, samt deltagelse i faglige fællesskaber. Læringsmål er ideer om hvad eleverne skal lære og om hvad de skal kunne efter endt undervisning. forskellige fagforståelser giver også anledning til ideer om hvad eleverne skal kunne. Styring er det vi bruger til at pejle efter og til at understøtte beslutninger i dette tilfælde i forbindelse med planlægning og gennemførelse af undervisning. Målstyret undervisning er undervisning der er styret af mål for elevernes læring. Denne definition bygger på en forståelse af hvad undervisning, styring og mål for elevernes læring er. Undervisning er gennemførsel af aktiviteter med henblik på læring forstået som tilegnelse af viden, færdigheder og kompetencer, samt deltagelse i faglige fællesskaber. Undervisning varetages af en lærer der er en faglig person, og en professionel underviser. Undervisning samtænker altså viden, færdigheder og kompetencer med aktiviteter der skal understøtte udviklingen heraf. Læringsmål er ideer om hvad eleverne skal lære og om hvad de skal kunne efter endt undervisning. Læringsmål er derfor en kombination af officiel institutionaliseret viden, ofte i form af en del af et fagligt domæne, samt italesatte ideer om hvilke færdigheder og kompetencer eleven kan eller bør besidde efter endt undervisning. Både viden, færdigheder og kompetencer vil konkret manifesteres sig i observerbare tegn på læring hos eleven. Forestillinger om disse tegn hører til dels med læringsmålene. Der er forskellige forståelser af hvad læring er. To centrale skel er: Skellet mellem læring som tilegnelse og læring som deltagelse. vi forsøger at favne begge, men det er klart at læringsmål formuleret i tilegnelsesmetaforer vil være lidt anderledes end hvs de er formuleret i deltagelsesmetaforer. forskellige fagforståelser giver også anledning til ideer om hvad eleverne skal kunne. Styring er det vi bruger til at pejle efter og til at understøtte beslutninger i dette tilfælde i forbindelse med planlægning og gennemførelse af undervisning. Der er en række forskellige måder at tænke om styring på der er med til at påvirke hvad vores opfattelse af målstyret undervisning. Man kan styre som man styrer efter et kompas (eleverne skal blive bedre til at regne med brøker), fordi målene angiver retning og progression og på denne måde understøtter beslutninger. Man kan styre som efter et fast punkt (eleverne skal kunne gange to-cifrede tal sammen), fordi man har et klart billede af endemålet. Endelig kan man styre som efter en checkliste eller et “regnskab” hvor en række, til dels forbundne, parametre skal balanceres. Alle disse måder at tænke styring på er meningsfulde i forbindelse med målstyret undervisning. Oktober 2014

Relationsmodel for målstyret undervisning Faget Loven Målstyret undervisning Faget har som sådan ikke været en del af målpilen – at foreslå læreplaner er den del af lærerens didaktiske faglige kompetence, I forhold til fag er der behov for begrebsmæssige udfyldninger - det kan se med en række modeller i dansk og matematik Loven Undervisningsaktiviteter Tre centrale aspekter af målstyret undervisning og læringsmål Læringsmål medierer imellem tre centrale hensyn: faget, loven og undervisningsaktiviteterne. Læringsmål skal kunne begrundes i fagets natur og spejle fagets generelle begrundelsesdiskussion. Læringsmål skal også spejle det curriculum som er politisk vedtaget og det lovmæssige fundament for skolen. endelig - og ikke mindst - skal læringsmål, for at kunne understøtte målstyret undervisning, være retningsgivende for undervisningsbeslutninger. Opfyldes alle disse tre ting ikke vil læringsmålstyret undervisning i grundskolen være vanskelig: Spejler målene ikke faget og fagets begrundelse mister elever og lærere fornemmelsen af mening. Spejler målene ikke lovteksten mister læreren sin institutionelle autoritet. Og spejler målene ikke de konkrete undervisningsaktiviteter er de ubrugelige som styringsredskab.    Men det er et stort krav at stille til læringsmål at de skal klare alle tre ting. Således giver det mening at se læringsmål som medierende imellem disse tre aspekter. Undervisningsaktiviteter

Relationsmodel Målpilen Faget Loven Undervisningsaktiviteter Faget: men fagets kompleksitet og de forskellige forståelser og kampe om diskurser, som holder en faglig diskussion spændstig kan ikke sættes på formel og lukkes ind i et smalt digitalt univers som Målpilen. forskellige fagforståelser giver også anledning til ideer om hvad eleverne skal kunne. Loven: Konkrete und Uervisningsaktiviteter : så derfor skal vi være tydelige med det værktøjet kan, og lade det ligge som værktøjet ikke kan… Undervisningsaktiviteter

Situationsdidaktik Jeppe Bundsgarad, Simon Foght http://www.simon-skov-fougt.dk/main/phd_projekt/situationsdidaktik/Planlaegningsguidetilsituationsdidaktik_rev.pdf Denne planlægningsguide er et arbejdspapir for den enkelte lærer, når der skal planlægges et situationsdidaktisk forløb med fagdidaktisk reflekteret integration af it. Planlægningsguiden skal opfattes som et fleksibelt værktøj, fordi forløbet givet vil ændre sig undervejs. Som løbende led i forberedelsen skal læreren skriftligt reflektere over de følgende spørgsmål. Skriv stikord Oktober 2014 Jeppe Bundsgarad, Simon Foght

Matematikundervisnings-læringsrammen Stofområde Tal og algebra Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Kompetence Tankegangsk. Problembehandl.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. Repræsentationsk. Symbolbehandl.k. Kommunikationsk. Hjælpemiddelk. matematiske kompetencer   Aug. Dec. Juni

Teksttyper i dansk Kommunikations-kompetence Fortolknings- kompetence Afsender/modtager Fortolknings- kompetence Værk/publikum Hensigt Funktion Emne Form Tegnhandlinger Praktiske tekster Fagtekster Æstetiske tekster Eksempler: Antagelse, påstand, kvalitetsdom, illustration, løfte, ordre, aftale, regel, forbud, påbud… Eksempler: Kontrakt, leder, lærebog, valg-video, annonce, nyhedsbrev, modeblog, bekendtgørelse, prædiken… Eksempler: tidskriftsartikel, monografi, review, rapport, essay, afhand-ling, foredrag, naturfilm, faglig hjemmeside… Eksempler: Roman, digt, novelle, film, billedbog, musikvideo, tv-serie, computerspil, radiomontage… Thomas Illum Hansen

Opgavedidaktik Marie Falkesgaard Slot HVAD HVORFOR Hvad er indholdet i opgaven? Hvad skal læres ? HVORDAN Hvordan skal opgaven løses? HVEM / HVORNÅR Hvem skal løseopgaven og hvornår ? HVORFOR Hvorfor stilles opgaven ? Marie Falkesgaard Slot Oktober 2014

Værklæsning i dansk – et treugers forløb Eleverne læser ”Drengene fra St. Petri” Aktiviteter står i årsplanen og målene er hentet fra FM og bruges direkte i undervisningen. Læsning Der stilles mål op for hele forløbet som svarer til 12 undervisningslektioner Der arbejdes med analysebegreber, berettermodellen, med person- og miljøkarakteristik, historisk bevidsthed mv. Fortolkning Eleven skriver en opgave på baggrund af det mundtlige tekstfortolkningsarbejde i klassen Der gives en karakter Produkt Oktober 2014

Oktober 2014

Oktober 2014

Potentiale: Hvad digital målstyret undervisning (måske) kan Målet og aktiviteter med tekstarbejdet synliggøres i forhold til udvikling af danskfaglige kompetencer, Læreren kan opstille synlige læringsmål og tegn på læring, så læreren er i stand til at iagttage, hvordan eleverne sammen og individuelt udvikler sig over tid, Det bliver klart for eleverne, hvad der er mål for hele forløbet ,og hvad der er mål for fx arbejdet i ”den næste uge” eller (en Målpils-arbejde)” Der stilles klare produktkrav til evaluering af forløbet, I målopfølgelsesarbejdet kan lærere pege på, hvad eleverne skal kunne klare næste gang, de skal fortolke komplekse værker. Oktober 2014

Hvad skal der til? Alle lærere kan fortolke kompetencemål for fagene dansk og matematik og konkretisere i forhold til fagligt indhold og stofvalg, Alle lærere benytter digitale værktøjer i arbejdet med undervisningsplanlægning, Alle kan sætte kompetencedrevne læringsmål og iagttage tegn på målopfyldelse tæt på elevens nærmeste udviklingszone, Alle kan arbejde med fagkollegaer om fortolkning af nye typer af visuelle data, Al ”målpilsplanlægning” er forbundet til valg af kompetencer, indhold og aktiviteter med henblik på elevernes læring. Oktober 2014

Litteratur Afsnittet om Important developments in Tecknologies for K12 Education - Learning Analytic” Side 40-41, Læs også gerne indledning, hvis du har tid. http://cdn.nmc.org/media/2014-nmc-horizon-report-k12-EN.pdf   Key Trends Accelerating Higher Education Technology Adoption Rise of Data-Driven Learning and Assessment Side 10-14 http://cdn.nmc.org/media/2014-nmc-horizon-report-he-EN-SC.pdf Uddrag fra Synlig læring – for lærere: Hattie, J. (2013). Side 51-67: Lærerne: De vigtigste aktører i uddannelsesprocessen Caspersen, M. E. and P. Nowack (2013). Computational Thinking and Practice — A Generic Approach to Computing in Danish High Schools. Fifteenth Australasian Computing Education Conference (ACE2013), Adelaide, Australia Jensen, H. S. Digital Dannelse. Lokaliseret d. 13.11.14 på http://centralbibliotek.dk/sites/default/files/digital_dannelse_-_et_overblik.pdfJensen Bundsgaard, J., et al. (2014). Digitale kompetencer. It i danske skoler i et internationalt perspektiv. Danmark, Aarhus Universitetsforlag. (Teksten offentliggøres den 20. november. http://edu.au.dk/forskning/projekter/internationaleundersoegelser/icils/ Informationsteknologi B i gymnasiet: forsøgslæreplan. Lokaliseret 16. november 2014 http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF10/110104_Informationsteknologi_B_forsogslaereplan.pdf Ministerielle baggrundspapirer: fx om elevpositioner http://ffm.emu.dk/maal-struktur/tvaergaaende-emner/it-og-medier De fire modeller om fagdidaktik Oktober 2014

www.demonstrationsskoler.dk