TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Klasseledelses- og relationskompetence
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Forældremøde X årgang.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Undervisning i særklasse
Dan Zielke og 1.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Hva er god klasseledelse ?
Læringskultur og elevinddragelse
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
God læring God undervisning
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Skolen og den sociale arv
Oplæg om videoobservation Den 9. december 2014 UCC.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
  Københavns Tekniske Skole udbyder erhvervsuddannelser(fem indgange og 26 hovedforløb). Teknisk gymnasium (HTX) og kompetencegivende efteruddannelse.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN.
CLARA Projektbeskrivelse
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Ungestrategiens ledergruppe
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Oplæg om pædagogisk forvaltning af fjernundervisning.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER FIBÆK LAURSEN

AARHUS UNIVERSITET HOVEDBUDSKAB › Det som virker er nogle klassiske grundkvaliteter: › Tydelig ledelse › Struktur › Dialog › Relation 2

AARHUS UNIVERSITET SYNTESE 1: JOHN HATTIE › Undervisning gør en forskel › Læreren skal være ledende og instruerende › Læreren skal have føling med elevernes læring › Velstruktureret, planmæssig og målrettet › Læreren skal bistå eleverne med konstruktion og rekonstruktion af viden › Positiv og støttende atmosfære

AARHUS UNIVERSITET SYNTESE 2: HILBERT MEYER › Klar struktur › Tiden bruges på læringsorienterede aktiviteter › Positivt læringsorienteret klima › Indholdsmæssig klarhed › Forståelsesorienteret kommunikation › Flerhed af former og metoder › Individualiserede krav › Hensigtsmæssige øvelser eller træning › Gennemskuelige forventninger › Gennemtænkte omgivelser

AARHUS UNIVERSITET DANSKE TILFØJELSER › Klaus Nielsen m. fl. om erhvervsuddannelser: › Fagligt læringsfællesskab › Det teoretiske skal knyttes tæt til værkstedet, klart arbejdsmarkeds-relevant mål › Relation til læreren, rollemodel › Feedback og hjælp › Dorte Ågård om gymnasiale uddannelser: For elever gennemsyrer det relationelle alt andet. Lærere kan motivere ved hjælp af gode relationer. 5

AARHUS UNIVERSITET HVAD VIRKER PÅ SKOLENIVEAU? › Tydelig pædagogisk ledelse › Fælles værdier og visioner › Klare prioriteringer › Samarbejde › Autonomi 6

AARHUS UNIVERSITET KONKLUSION › Det som virker er nogle klassiske grundkvaliteter: › Tydelig ledelse › Struktur › Dialog › Relation 7