BEHOV FOR EN NY ORGANISATION

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasseledelses- og relationskompetence
Advertisements

Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv 3.0
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Tillid Temadag for AMIR
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Udlicitering af grøn drift
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Hvad kan den nye sundhedsaftale give, hvor stiller den især krav til kommunerne og hvad skal vi hver især have fokus på, for at få det fulde.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sårpleje i Aalborg kommune
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Årskursus for visitatorer
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Ældrepuljen blev til Lone Bredal Jessen, proceskoordinator
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD Odense Kommunes udbud på inkontinensområdet.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
DHF´s formål Stærke medlemsbaserede organisationer af mennesker med handicap, hvor kvindelige såvel som mandlige medlemmer har en reel mulighed for deltagelse.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Workshop 7. velfærdsteknologi
SUF - gevinstrealisering
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Rehabilitering og hjemmehjælp
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Fra visitator til borgerkonsulent
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Temadrøftelse Byrådet Slides om ‘Plan for det specialiserede socialområde for voksne d. 11. juni 2018.
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Statens HR – Implementeringskoncept
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

BEHOV FOR EN NY ORGANISATION v. Adm. direktør Helene Bækmark, ÆHF, Odense Kommune

En solid platform giver et godt afsæt… Klar politisk retning og mandat Fem hovedstrategier: Innovationsstrategi Økonomisk strategi Rehabiliteringsstrategi Velfærdstek.strategi Frivillighedsstrategi Fem støttestrategier: Ledelse (Fremtidens Forvaltning) Kommunikationsstrategi Digitaliseringsstrategi Nærværsstrategi Organisationsudvikling Klar politisk retning og mandat

Designparametre i den nye organisation Vores nye organisation skal afspejle: At vi har fokus på borgerne (vi vil understøtte borgeren i at kunne skabe et meningsfuldt liv – egenmestring er et nøgleord) Et nyt syn på hvad god faglighed er (rehabilitering som bærende faglig metode) Smidighed og agilitet At vi tænker i nye incitamentsstrukturer

Vi vil skabe én fælles indgang og en fælles tilgang… Afklaring og ikke behov for ydelser: KC afklarer og ”vender” borgere i døren, som kan henvises til gode (frivillige) tilbud uden for kommunen. Eks. forespørgsel om aktivitetstilbud (træning, bridge…) eller praktisk hjælp (rådgivning om køb af velfærdsteknologi – selvkørende støvsuger) Enkeltstående ydelser: Eks. fjerne sting efter syning af flænge, injektion af præparat en gang i kvartalet, tømning af blære.

… Og vi har høje forventninger til resultaterne Blot for at nævne nogle få: Sammenhængende borgerforløb Mere tilfredse og selvhjulpne borgere Provenu på 300 mio. kr. (ex. TSH med ca. 30 mio. kr. 1. år) Kortere, bedre og billigere…

Det strukturelle greb - sådan ser den nye organisationen ud…

Krav til ledelse på vores nye vej… Mod og risikovillighed Den man elsker, tugter man -den pligt der ligger i embedet Fra monofaglighed til tværfaglighed i teams omkring borgerforløb Insistere på effekt og eksekvering/opfølgning

Ledelsesmæssige greb Indstiftet to nye strategiske lederpositioner: Sammenhængschef – sikrer afstemning og koordinering mellem afdelinger Programchef – sikrer overblik og fremdrift i ramme- og basisprojekter Implementeringsplan Provenuplan Netværksledelse Nye effektive løsninger Læring og personlig udvikling på jobbet - tværfaglighed og kreativitet

Vores forventninger til rehabilitering… Mængden af ydelser Tid Ved at anvende hidtidige praksis Vores tese i forhold til anvendelse af den rehabiliterende tilgang Det vil komme til at svinge lidt – borgeren vil formentlig få brug for flere rehabiliteringsforsøg over tid

Foreløbige erfaringer med Træning Som Hjælp Reduktion i leverede timer på ca. 10 % for personer over 66, svarende til ca. 30 mio. kr. For borgere over 66 år slutter 47 % af de afsluttede TSH-forløb med, at borgeren er helt selvhjulpen. Kvinder har 3 gange så stor sandsynlighed for at klare sig selv efter et TSH forløb med praktisk hjælp end mænd. Periode 1. marts 2011 – 31. marts 2012

Livskvalitet ved Træning Som Hjælp Forandring per område Stikprøve på 124 borgere heraf 86 inkluderet Flere borgere uden problemer og færre borgere med (nogle) problemer Forbedring: Udføre sædvanlige aktiviteter, personlig pleje, mobilitet Om EQ-5D Formål: Måler selvvurderet sundhedsrelateret livskvalitet Egenskaber: Internationalt, standardiseret, ikke sygdomsspecifikt, pålidelighed, målesikkerhed Anvendelse: Få spørgsmål => let at anvende og ikke så tidskrævende. Forudsætninger: Kompetenceudvikling af medarbejdere (dataindsamling og dataanalyse), ressourcer (tid)

Kortere bedre og billigere løsninger skaber rum til mere af det nye… Kvalitet/effekt Innovative løsninger Provenu på 300 mio. kr. til nye innovative løsninger og omfordeling Pris/ressourcer