BL 11. kreds weekend 13. November 2010 Udsættelser Ulla Gregor, DAB
Det dummeste man kan gøre, er ikke at betale sin husleje Hvad er problemet? Hvad kan boligselskabet og kommunen gøre?
Lejebetaling Rettidige betaling 3. hverdag efter forfald Før: rykker påkrav 3 dages frist Nu: rykker påkrav 14 dags frist og hvis til foged så indberetningspligt til kommunen
Kommunens rolle Kommunen pligt til at straks behandle hvis børn hvis oplysninger tyder på behov for hjælp Ellers Kommunal pligt til at kontakte beboeren oplyse mulighed for kontakt til kommunen
Kommunens opgave Tage stilling til mulighed for at undgå udsættelse at forbygge udsættelse eventuel ny bolig at begrænse risiko for ny udsættelsessag
Kommunens muligheder Rådgive beboeren indgå afdragsordning betaling via PBS oprette budgetkonto aftale om auto overførsel boligstøtte aftale/tvang adm. af overførselsindkomst undersøge om berettiget til boligstøtte
Økonomiske muligheder Boligstøtte og indskudslån / hjælp til ny bolig Hjælp efter aktivloven særlig støtte ved høje boligudgifter hjælp til enkelt udgifter Yde personligt tillæg til pensionen
Boligselskabets muligheder Fastholde ophævelse - bedste fald: flytter og betaler - værste fald: tab ved fraflytning og genudlejningsproblem Fastholdelsespolitik overfor beboerne dialog med kommunen dialog med beboeren særlige tiltag
Boligselskabets fastholdelsespolitik I forhold til kommunen aftale auto overførsel af boligstøtte aftale om underretningen om udsættelser kontaktpersoner og dialog samarbejde om løsninger aftale arbejdsgang for ansøgning om hjælp problemstillingen med i styringsdialogen
Boligselskabets fastholdelsespolitik Overfor beboeren mere forståelige breve opfordring til pbs indgå afdragsordninger/henstand opsøgende arbejde bistand til at søge kommunen om hjælp
Eksempler på særlige tiltag Boligsocial medarbejder Kalundborg Social vicevært Lolland