Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Sundhedsprofiler for børn
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Skolereform august 2014………………
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Den åbne skole.
Lærerprofessionen - en definition.
- set med en naturfaglig synsvinkel
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Invitation til skolebestyrelserne
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne Uge Sex.
IT i undervisningen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Velkommen til forældremøde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Bæredygtighed – Naturfag
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Velkommen til forældremøde
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Evaluering.
Almen Didaktik Indhold og form
(og lidt om Arbejdskendskab)
Det handler om eleverne
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Præsentationens transcript:

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Side 1 Ministeriet for Børn og Undervisning Uddannelsesstyrelsen Afdelingen for almene uddannelser Kontoret for folkeskolens indhold Pæd. Kons. /Educational Adviser Dorthe Alvang

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Gør det rigtige! Folkeskolens sundhedsemne – sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (faghæfte 21) – er obligatoriske fra 1.-9.klasse. Formålet er, at eleverne skal opnå forståelse for den betydning seksualitet og familieliv har for sundhed samt af samspillet mellem sundhed og miljø. Faghæftet tager afsæt det brede og positive sundhedsbegreb. Undervisningen skal tilrettelægges i progression med elevernes modenhed og udviklingstrin. Undervisningen skal tage afsæt i elevernes oplevelser og interesser og bidrage til, at de lærer egne grænser at kende og respektere andre. Forældrene er både en naturlig og nødvendig del af en velfungerende seksualundervisning Faghæfte 21 kan downloades som pdf på BOU’s hjemmeside på følgende link: shx. Side 2

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ I progression med elevernes modenhed og udviklingstrin – et konkret eksempel Side 3 Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at Trinmål efter 3. kl.Trinmål efter 6. kl.Slutmål efter 9. kl. fortælle om drenge- og pigeroller diskutere kønsrollers betydning for egen udvikling og klassens sociale miljø forstå og forholde sig til sociale og samfundsmæssige påvirkninger af identitet, kønsroller og seksualitet, herunder betydning af kulturelle normer, medier og venner

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Sex og Samfunds undersøgelse Seksualundervisningens kvalitet er svingende – både med hensyn til indhold og omfang. Flere elever oplever seksualundervisningen som mangelfuld og uvedkommende. Flere lærere har givet udtryk for, at det kan være en udfordring at varetage undervisningen. Tidssvarende og supplerende undervisningsforløb efterspørges. OBS. Flere skoler og kommuner er nået langt med hensyn til en styrket indsats Side 4

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Folkeskolen er et kommunalt anliggende (Folkeskoleloven) Styringshierarkiet: Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed, herunder bevillinger, og skal sikre, at der skal fastsættes en læseplan for undervisningen i overensstemmelse med folkeskolens obligatoriske fag og emner. Skolebestyrelsen fastsætter principperne for skolernes virksomhed, herunder undervisningens organisering og samarbejdet mellem skole og hjem, og godkender hvilke undervisningsforløb og materialer, der skal anvendes på den enkelte skole. Skolens leder har ansvaret for, at skolens undervisning lever op til folkeskolens formål inden for de af kommunalbestyrelsen fastsatte rammer Side 5

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Lærerens rolle vs. ansvar Fagligt overlap. Den eksisterende ordning for det obligatoriske sundhedsemne hviler på en forudsætning om, at undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at eleverne får et fagligt udbytte af fx både seksualundervisningen og det andet emne det gives sammen med. Der kan endvidere være tale om sammenhængende forløb, jf. folkeskolens krav om tværfaglighed. (Fx Uge Sex). Der er tradition for at klassens lærer(e) varetager eller koordinerer arbejdet Side 6

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Sundhedsplejersken Sundhedsplejersken skal tilrettelægge sundhedspædagogiske aktiviteter af forskellig karakter. Det kan fx være seksualundervisningen på såvel gruppe- som klasseniveau på forskellige klassetrin. Sundhedsplejersken skal tilbyde åben konsultation til såvel børn og unge som forældre, der evt. har behov for støtte og vejledning til sundhedsmæssige forandringer. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet ”Vejledning og forebyggende sundhedsydelser til børn og unge” (1. marts 2011). Der er bl.a. lagt vægt på, at sundhedsplejersken styrker samarbejdet med skolens ledelse og lærere. Det anbefales, at skolesundhedstjenesten tilbyder skolens ledelse at deltage i planlægning og gennemførelse af sundhedsundervisningen Side 7