Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Center for Grundskoleforskning
Klasseledelses- og relationskompetence
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
NY STRUKTUR I FREMTIDENS SKOLE
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Lærerprofessionen.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolen i Bevægelse - En innovativ proces.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Skoleledelse – hvad virker? Uddannelsesforum, Odense 3. november 2009.
Inklusion i skolen og lærerassistenter
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
LP-modellen og 95% målsætningen Niels Egelund, professor, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Universitet.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Rullende skolestart August 2010.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Præsentationens transcript:

Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet 30. September 2010

Rangvid, 2006, Bonesrønning, 2008, Glavind, 2009 En heterogen elevsammensætning er at foretrække De svage elever profiterer mest af en heterogen elevsammensætning Der er en klar negativ effekt af en stor andel af etniske elever, og 30 – 40% udgør kritiske grænser.

Overordnet i den internationale PISA 2006 undersøgelse – det som giver gode resultater: Enhedsskole frem til 15-års alderen med lav social segregering Megen tid, hvor der foregår læring, såvel i som uden for skoletiden Ekstern monitorering af standarder med offentligt tilgængelige resultater Høj grad af autonomi til at formulere budget og ressourceallokering på skoler. (OECD, 2007)

Myrup Jensen, 2009 Samlet set har antallet af undervisningstimer en positiv effekt på elevfærdigheder Effekten er størst i matematik Effekten er mindst på læse- og skrivefærdigheder.

Model for Ødsted Skole Lille afdeling Mellem afdeling Store afdeling 0. til 2. årgang3. til 5. årgang6. til 8 årgang9. årgang 112 elever121 elever139 elever20 elever Aldersintegreret Grundklasse 5 hold á 225 hold á 245 hold á 28Grundklasse

Holdstrukturen 0. årg.7 1. årg. 2. årg årg årg årg. 5. årg. 8. årg. 7. årg årg. ca. 20 elever Lille Mellem Store

ÅrgangIndeværende årKommende årÆndring 0. årgang årgang årgang årgang årgang årgang årgang årgang årgang årgang32 0 Antal lektioner på de enkelte årgange Minimums timetal i et skoleforløb: 6735 Vejledende timetal i et skoleforløb: 7470 Ødsted Skole : fra 7137 til 7407 : en stigning på 270 timer

FagIndeværende årKommende år Musik1. til 6. årgang0. til 5. årgang Håndarbejde4. og 5. årgang3. til 5. årgang Sløjd4. og 5. årgang3. til 5. årgang Tysk7. til 9. årgang6. til 9. årgang Biologi7. til 9. årgang6. til 9. årgang Geografi7. til 9. årgang6. til 9. årgang Fysik/Kemi7. til 9. årgang6. til 9. årgang Samfundsfag8. til 9. årgang6. til 9. årgang Natur/Teknik1. til 6. årgang0. til 5. årgang Ændring i fagrækken Praktisk musiske område Hjemkundskab6. årgang6. til 8. årgang

Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet 30. September 2010

Hvilke krav stiller det til skolerne, lærerne og undervisningen?

Michael Barber & Mona Mourshed, 2007 Få de rette mennesker til at blive lærere Udvikle lærerne til at være effektive undervisere ”Overvåg” nøje, om eleverne når læringsmålene.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, 2008 Relationskompetence Kompetence i klasseledelse Fagfaglig og fagdidaktisk kompetence.

Tanker omkring kompetenceudvikling for personalet på Ødsted Skole Klasserumsledelse – Classroom management Samarbejdslæring - Cooperativ learning Undervisningsdifferentiering