Martin Sandø Servicestyrelsen Spørgeskemaundersøgelser blandt mennesker med kommunikative og kognitive funktionsnedsættelser Martin Sandø Servicestyrelsen
Program Om spørgeskemaundersøgelser generelt – kort Undersøgelser blandt mennesker med handicap – særlige metoder? Botilbudsundersøgelsen Spørgeskemaet Organisering Perspektiver ift. brugerundersøgelser
Om spørgeskemaundersøgelser generelt Respondenter De husker dårligt De forstår ikke hvad man spørger om De lyver Besvarelser Respondenten svarer ud fra sin virkelighed – og undersøgeren spørger fra sin. Vigtigt at få viden og kendskab om respondenterne Vigtigt at spørge præcist og enkelt Vigtigt at spørgeskemaet er tilpasset målgruppen Spørgeskemaet skal ikke indeholde mere end det relevante – jo længere des lavere svarprocent.
Om spørgeskemaundersøgelser generelt To muligheder for gennemførelse Med interviewer Giver mulighed for uddybelse og forklaring af spørgsmål Mulighed for at anvende piktogrammer som forklaring Anvendes typisk ved komplicerede eller lange spørgeskemaer Uden interviewer Billig og let at gennemføre
Undersøgelser blandt mennesker med handicap Kræver det særlige metoder? Der er særlige forhold for fx mennesker på botilbud. Rammen er en anden, som skal tænkes ind i undersøgelsesdesignet Respondenternes situation og abstraktionsevner skal overvejes – også blandt mennesker med handicap
Botilbudsundersøgelsen – yngre fysisk handicappede på botilbud Formål At belyse beboernes synspunkter og vurderinger i forhold til arbejdet med handleplaner og i forhold til anvendelsen og udbyttet af ledsageordningen At gennemføre en brugerundersøgelse blandt personer, der traditionelt er udelukket fra at deltage i undersøgelser Målgruppe Yngre fysisk handicappede på botilbud. Beboerne har svære fysiske, kognitive og/eller kommunikative funktionsnedsættelser
Botilbudsundersøgelsen Udfordringer Gatekeepers Reservationer fra ledelse og medarbejdere Blive kigget i kortene Hvad er de ”rigtige” svar? Brugeroplevelse Hvem er eksperten? Beskytte beboerne Særlige kompetencer af interviewer Evt. brug af støttepersoner ift. kommunikation eller støtte
Validitet Afvejning af validitet og svarprocent Instruktioner 363 beboere fik kontakt til 272 (75 %). 180 ønskede at deltage (66 %), 44 (16 %) ønskede ikke at deltage Ikke muligt at gennemføre interviewet blandt 48 beboere (18 %). 75 – 80 pct. af lederne angav at beboerne havde alvorlige kommunikative og kognitive funktionsnedsættelser. 70 pct. af beboerne angav det samme
Spørgeskema To dele – baggrund og indhold Gennemføres af to omgange Kort skema – korte interview Formulering af spørgsmål - sparring Brug af symboler og piktogrammer Faste alternative svarmuligheder
Gennemførsel Udvælgelse af interviewere Interviewkursus Vejledninger til interviewer, støttepersoner og kontaktpersoner Sikring af tilsagn Sparring / alliance Observation
Perspektiver Brugertilfredshedsundersøgelser mv. – inddragelse af brugere i relevante dele af processen Inddragelse af endnu flere grupper der har været ekskluderede ift. deltagelse i undersøgelser mv. Anvendelse af IT baserede redskaber i kommunikation SUS Kommunikationscentret i Hillerød