Martin Sandø Servicestyrelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Hvad er en brugergrænseflade
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Kvantitative metoder
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Karl Henrik Flyums model
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Markedsanalysen i praksis.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Dan Zielke og 1.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Region Midtjyllands tilbud 2013
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Anvendt markedsanalyse Kapitel 22
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Undervisningsmiljøvurdering 2013 Cykel-og motorcykeluddannelsen Herningsholm Erhvervsskole Evaluering af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
3-timersmødet 2017.
Spørgeskema som værktøj
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Den kriminelle fødekæde i bander og
3-timersmødet 2017.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Martin Sandø Servicestyrelsen Spørgeskemaundersøgelser blandt mennesker med kommunikative og kognitive funktionsnedsættelser Martin Sandø Servicestyrelsen

Program Om spørgeskemaundersøgelser generelt – kort Undersøgelser blandt mennesker med handicap – særlige metoder? Botilbudsundersøgelsen Spørgeskemaet Organisering Perspektiver ift. brugerundersøgelser

Om spørgeskemaundersøgelser generelt Respondenter De husker dårligt De forstår ikke hvad man spørger om De lyver Besvarelser Respondenten svarer ud fra sin virkelighed – og undersøgeren spørger fra sin. Vigtigt at få viden og kendskab om respondenterne Vigtigt at spørge præcist og enkelt Vigtigt at spørgeskemaet er tilpasset målgruppen Spørgeskemaet skal ikke indeholde mere end det relevante – jo længere des lavere svarprocent.

Om spørgeskemaundersøgelser generelt To muligheder for gennemførelse Med interviewer Giver mulighed for uddybelse og forklaring af spørgsmål Mulighed for at anvende piktogrammer som forklaring Anvendes typisk ved komplicerede eller lange spørgeskemaer Uden interviewer Billig og let at gennemføre

Undersøgelser blandt mennesker med handicap Kræver det særlige metoder? Der er særlige forhold for fx mennesker på botilbud. Rammen er en anden, som skal tænkes ind i undersøgelsesdesignet Respondenternes situation og abstraktionsevner skal overvejes – også blandt mennesker med handicap

Botilbudsundersøgelsen – yngre fysisk handicappede på botilbud Formål At belyse beboernes synspunkter og vurderinger i forhold til arbejdet med handleplaner og i forhold til anvendelsen og udbyttet af ledsageordningen At gennemføre en brugerundersøgelse blandt personer, der traditionelt er udelukket fra at deltage i undersøgelser Målgruppe Yngre fysisk handicappede på botilbud. Beboerne har svære fysiske, kognitive og/eller kommunikative funktionsnedsættelser

Botilbudsundersøgelsen Udfordringer Gatekeepers Reservationer fra ledelse og medarbejdere Blive kigget i kortene Hvad er de ”rigtige” svar? Brugeroplevelse Hvem er eksperten? Beskytte beboerne Særlige kompetencer af interviewer Evt. brug af støttepersoner ift. kommunikation eller støtte

Validitet Afvejning af validitet og svarprocent Instruktioner 363 beboere fik kontakt til 272 (75 %). 180 ønskede at deltage (66 %), 44 (16 %) ønskede ikke at deltage Ikke muligt at gennemføre interviewet blandt 48 beboere (18 %). 75 – 80 pct. af lederne angav at beboerne havde alvorlige kommunikative og kognitive funktionsnedsættelser. 70 pct. af beboerne angav det samme

Spørgeskema To dele – baggrund og indhold Gennemføres af to omgange Kort skema – korte interview Formulering af spørgsmål - sparring Brug af symboler og piktogrammer Faste alternative svarmuligheder

Gennemførsel Udvælgelse af interviewere Interviewkursus Vejledninger til interviewer, støttepersoner og kontaktpersoner Sikring af tilsagn Sparring / alliance Observation

Perspektiver Brugertilfredshedsundersøgelser mv. – inddragelse af brugere i relevante dele af processen Inddragelse af endnu flere grupper der har været ekskluderede ift. deltagelse i undersøgelser mv. Anvendelse af IT baserede redskaber i kommunikation SUS Kommunikationscentret i Hillerød