Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder
2 Hvem er vi ? Detailhandlens udfordringer og digitale muligheder v/Hans Jørgen Albertsen Den digitale forbruger og ”sandhedens øjeblik” v/Christian Kongsted Cases på digitale løsninger i detailhandlen v/Christian Kongsted Agenda
“ “ O M NETBOOSTER AGENCY
4 Etableret i 1998 Full service kommunikations bureau med digital fokus En del af NetBooster Group med hovedkontor i London 450 medarbejdere fordelt på 15 kontorer i 9 lande Stærk Nordisk profil med kontorer i København, Århus, Stokholm og Helsinki (Oslo ) Fokus på Brand Involvement og conversion Om NetBooster
“ “ SÅDAN ARBEJDER VI
”How every agency should be”
“ “ D ETAILHANDLEN I DAG ER UDFORDRET 7
8 Udvalgsvareforsyningen 2012 I dag 210 byer med mere end indbyggere og forsyning af udvalgsvare på et vist niveau. Udvalgsvare består bl.a. af: - boligudstyr - beklædning - sko - optik - boghandel - hårde hvidevarer - apotek - materialist mv. Endvidere komplementerende: - dagligvare - shoppingcentre - oplevelsesprodukter - forlystelser I dag 210 byer med mere end indbyggere og forsyning af udvalgsvare på et vist niveau. Udvalgsvare består bl.a. af: - boligudstyr - beklædning - sko - optik - boghandel - hårde hvidevarer - apotek - materialist mv. Endvidere komplementerende: - dagligvare - shoppingcentre - oplevelsesprodukter - forlystelser Kilde: ICP
9 Udvalgsvareforsyningen 2025 I morgen: Hvis man ikke gør noget: - udvalgsvare forsvinder gradvist - dagligvarehandlen indskrænkes - vareudbuddet koncentreres til få større udvalgs- og dagligvarebutikker - byerne “tørre” ud - øvrigt erhverv flytter mod de regionale byer - borgerne rykker mod aktive byer Hvad kan det medføre ? - flere udkantsområder - øget krav til politisk mod og visioner - fokus på brancheglidning - fokus på nye kombinerede butikskoncepter - fokus på lokale oplevelser kombineret med handel - fokus på synlighed og online aktiviteter : I morgen: Hvis man ikke gør noget: - udvalgsvare forsvinder gradvist - dagligvarehandlen indskrænkes - vareudbuddet koncentreres til få større udvalgs- og dagligvarebutikker - byerne “tørre” ud - øvrigt erhverv flytter mod de regionale byer - borgerne rykker mod aktive byer Hvad kan det medføre ? - flere udkantsområder - øget krav til politisk mod og visioner - fokus på brancheglidning - fokus på nye kombinerede butikskoncepter - fokus på lokale oplevelser kombineret med handel - fokus på synlighed og online aktiviteter :
“ “ H VORDAN BØR DETAILHANDLEN TRÆDE IND I DE NYE TIDER ? 10
“ “ KAN E - HANDEL KOMPLEMENTERE DE FYSISKE BUTIKKER ? 11
12 Detailhandlen er faldet med 13% siden 2007 E-handlen er i dag ca. 15% af den samlede detailhandel E-handlen er steget fra 32 mia. (2009) til 53 mia. (2012) Danske forbruger brugte ca DKK på e-handel (2010) Forbrugerne køber mere end 20 % i udenlandske e-butikker Børnefamilier og 50+ bruger flest penge på e-handel Om 10 år forventes 50% af detailsalget at forgå som e-handel Facts om e-handel
13 Kilde: Det er mere og mere almindeligt, at integrere e-handel med andre salgskanaler
14 Man er fortrolig med e-handel
15 Varegrupper på e-handel
16 Motivation for e-handel
“ “ MARKEDSFØRINGSSTRATEGIER I EN DIGITAL VERDEN
18 Op mod 90% varesøgning forgår i dag på internettet Forbrugeren søger i dag efter: Sted Åbningstider Udvalg Pris Størrelse Farver Specifikationer Events/Udsalg Internettet og detailhandel
“ “ … OG HANDLEN FOREGÅR DEREFTER OFTE FYSISK I BUTIKKEN
“ “ DET ER DERFOR VIGTIGT AT VÆRE TILSTEDE OG SYNLIG PÅ NETTET !
“ “ OG DER ER ET “ STRØG ” PÅ NETTET … ER DU TILSTEDE DER ?
22 - Er du at finde forrest på søgemaskinen Google ? - Har du optimeret dine søgeord, så du kommer frem før de andre? - Har du arbejdet med annoncering i søgemaskinerne ? - Er din butik tilstede på de sociale medier ? - Har du fået permission til at kontakte dine kunder ? - Arbejder du med banner annoncering og re-marketing Er du en ”strøgbutik” eller ligger du i ”sidegaderne”
23 Og har du optimeret dine platforme ?
“ “ MARKEDSFØRING I DEN DIGITALE VERDEN !
“ “ F OLLOW THE COOKIE … OG BRUG DATA
“ “ B UY AUDIENCE NOT MEDIA
“ “ H VORDAN KAN DU MØDE UDFORDRINGERNE MOD 2025 ?
37 - Komplementer din butik med e-handel - Hver tilstede og synlig på nettet - Placer dig målrettet og langt fremme i søgemaskinerne - Spil sammen med de sociale medier - Opnå permission til kontakt - Optimer dine digitale platforme - Buy audience not media Konklusion på muligheder