Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop til 4H’s landsmøde d. 12. maj 2007 – Moar, må jeg lege med…? Moar, må vi gerne lege med…? - om samarbejde med andre!
Advertisements

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Idræt Sportsprojekter for etniske børn – udmøntningen af get2sport, Dansk Idræts Forbunds pulje.
Sundhed menneske og samfund
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Brøndby den 10. april 2007 Forældrerekruttering Teddy Pedersen Haderslev Fodboldklub DIF - Breddekonsulenttræf.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Playmakeren! Spilleren på midten af banen… opstart af Playmakeren i Aalborg Kommune •24 mio. kr. Til ”Børn og Unge i Bevægelse”. •Kickstart på.
Handicap, idræt og social deltagelse
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Dansk Svømmeunions politiske program
Mit navn er: Lene Smith Riis
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Nord.
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
V. Lektor ph.d. Jan Toftegaard Støckel Ulfborg, d. 3. december 2013 Forskningsenheden for Active Living Institut for Idræt & Biomekanik Syddansk Universitet.
Frivillighed – er vi enige om, hvad det er?
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Aktivt medborgerskab som ressource i sundhedsfremmende arbejde.
Hvorfor Kjøbenhavns Amatør Sejlklub? Jeg er kommende sejler. Jeg bor i nærheden af Svanemøllehavnen. Kender jeg KAS? Kan man kende forskel på KAS og de.
Sundhed – hvis ansvar? Frivillighedskonference Høje-Tåstrup Kommune Else Trangbæk Institut for Idræt Frivillighedkonference i Høje-Tåstrup Kommune.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Fritidspas.
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Børne- og Kulturchefforeningen Formål Styrkelse af medlemmernes faglige og kollegiale sammenhold faglig interessevaretagelse inden for medlemmernes ansvarsområder.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
IDRÆTS- OG FOLKEOPLYSNINGS- OMRÅDET Tid for periodisk syn? ‘KL’s Kultur- og Fritidskonference’, Hotel Marienlyst, Helsingør, 21/05/2015. Analytiker Malene.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Vision Analyser, undersøgelser, projekterfaringer Navn Navnesen Anders Kragh Jespersen, DGI Lab 1.
En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Idrættens Analyseinstitut l Kanonbådsvej 12A l 1437 København K l Tlf l Senioridrætten i vækst -idrætsvaner blandt 60+ i Danmark.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Boligsociale projekter 23 projekter 130 mio. kroner 47 boligsociale medarbejdere.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Se mere om L21 ansøgning på
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Kvalitet i folkeoplysningen
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
[klik og indsæt kommunenavn]
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet

Dias 2 Institut for Idræt Hvem er jeg, hvad er mit forskningsområde, og hvordan forsker jeg? Jeg har siden 2005 været ansat på Institut for Idræt, Københavns Universitet. Pt. som studieadjunkt Jeg underviser. I dette semester har jeg et mastermodul, der hedder ”idræt i velfærdssamfundet”. Arbejder med af evaluere et projekt under Københavns Kommune, der hedder ”Klar, Parat Husum”, der handler om mere idræt og fysisk aktivitet til børn og unge i Husum, som jeg følger indtil ultimo Jeg arbejder sociologisk, og indsamler primært mine data ved hjælp af observationer og interviews.

Dias 3 Institut for Idræt Mit oplæg tager udgangspunkt i følgende undersøgelser

Institut for Idræt Partnerskaber med kommuner Opmærksomhedspunkter: Hvorfor samarbejde og hvad indebærer et samarbejde? Hvilke aktører er involveret? Hvem er I som forening/klub og hvad kan I?

Dias 5 Institut for Idræt Hvorfor fokus på partnerskaber mellem det kommunale og foreningslivet? Årsag i samfundsmæssige forandringer: Mindre fysisk arbejde – større behov for fysisk aktiv fritid Kommunerne fik med kommunalreformen udvidet deres ansvarsområder, blandt andet forebyggelse og sundhedsfremme Velfærdsstaten får flere og flere opgaver, har behov for civilsamfundet medvirker til løsning af eksempelvis integration, fysisk inaktivitet og socialt udsatte grupper Vi lever i øjeblikket i en projektkultur!

Dias 6 Institut for Idræt Når vi taler om at indgår kommunale partnerskaber, hvilke aktørerne er så involveret? Foreninger/klubber kommuneNye målgrupper

Dias 7 Institut for Idræt Samarbejde med kommunen Foreninger/klubberKommune

Dias 8 Institut for Idræt Nye målgrupperForeninger/klubber Samarbejdet om og med nye målgrupper

Dias 9 Institut for Idræt Foreninger/klubber kommuneNye målgrupper

Dias 10 Institut for Idræt Foreningsanalyse Hvilken type forening/klub er I? Hvad kan I? Hvad vil I?

Dias 11 Institut for Idræt Hvilken type forening/klub er I? Det handler om at forstå hvilke logikker klubben bygget op omkring: Rangorden: præstation og konkurrence Idræt som leg og rekreation Idræt som oplevelse Klubben som et socialt meningsbærende fællesskab Ect.

Dias 12 Institut for Idræt Hvad kan I? Det handler om ressourcer og kapitaler: Økonomiske. Skal der søges projektmidler? Personlige. Hvilke kompetencer ligger I inde med af menneskelige og faglige kompetencer eksempelvis pædagogiske kompetencer eller administrative kompetencer Kulturelle. Hvordan er jeres klubkultur, ønsker I værne om de værdier i har bygget op eller er der plads til forandring, udvikling og input udefra. Sociale. Hvordan er det sociale liv I klubben, hvilke værdier ligger i vægt på? Er der plads til at lukke nye værdier ind eller må nye medlemmer tilpasse sig?

Dias 13 Institut for Idræt Hvad vil I? Hvor er jeres styrker og hvor er jeres svagheder i forhold til det kommunale samarbejde og nye målgrupper.

Dias 14 Projekter som forandringsmarkører Fortællingen om en fodboldklub, der fik hel med sit ”projekt”, at integrere børn af anden etnisk baggrund fra et socialt belastet boligområde, der ligger i klubbens nærmiljø. Men som mistede sine ”almindelige børn og ungdomsmedlemmer” til den konkurrerende fodboldklub Institut for Idræt