Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter Anne Katrine Lund Ph.d., kommunikationsforsker og –rådgiver akl@aklkommunikation.dk
Et par ord om mig Ph.d. i retorik med interesse i: hvad er god troværdig kommunikation – og hvordan bliver vi bedre til at kommunikere? Direktør i Kjaer & Kjerulf Kommunikation Selvstændig analytiker og rådgiver for bl.a. Danske Bank, SAS, LD, Københavns Kommune og Novo-gruppen Forsker og udvikler på Københavns Universitet med fokus på lederens kommunikative ansvar og udfordringer… © Anne Katrine Lund
Lederen er omdrejningspunkt og rollemodel - både til hverdag og ved forandring
Nye tider – nye krav Før Mere hierarkiske organisationer Medarbejdere mere autoritetstro ”Bureaukratiske” medarbejdere stiller færre spørgsmål Nu Organisationer er både netværk og hierarkier Den moderne medarbejder stiller spørgsmål og udfordrer Meningen er ikke givet, men skal skabes i dialog … Information er nok Kommunikation er påkrævet © Anne Katrine Lund
Sagt på en anden måde … Tidligere skulle ledere formidle I dag skal en leder skabe forståelse © Anne Katrine Lund
Derfor nytter det ikke at se kommunikation som: En event Fx et medarbejdermøde Et produkt Fx et nyhedsbrev Et funktionsområde Fx en kommunikationsafdeling Dulye 2004 © Anne Katrine Lund
Ansvaret for kommunikation er mangesidigt Medarbejderne skal vide, hvad de skal gøre Medarbejderne skal motiveres og gøres til ambassadører Opgaven som rollemodel skal tages alvorligt Kommunikationskulturen skal katalyseres © Anne Katrine Lund
80% af en leders dag går med at kommunikere Mintzberg 1973 - Og tiden skal bruges rigtigt
Udfordringen er at kommunikere Meddele … når du bare siger noget Informere … når du har gjort dig umage for at gøre det forståeligt Kommunikere … når du også er lydhør © Anne Katrine Lund
Forandringer stiller yderligere krav - Alligevel foregår det på mærkværdig vis….
Fundamental forandringsviden Medarbejderne ønsker at høre vigtige budskaber fra deres nærmeste leder. De får deres viden: 10 % fra de formelle informationskanaler 90 % fra netværk og uofficielle snakke med chefen Den største kommunikationsmæssige udfordring er at besvare spørgsmålet: ”Hvad betyder forandringen for mig?” Petersen 2000 © Anne Katrine Lund
Alle kommunikationskanaler skal i sving Topledelse Mellemledere Medarbejdere Print-kanaler Digitale-kanaler Mundtlige kanaler © Anne Katrine Lund
Fokuserer vi på ledelsen er udfordringen enorm
Ledelsen snyder og lyver 1989: 43% af medarbejderne enige 1994: 64% af medarbejderne enige Larkin & Larkin 1996 © Anne Katrine Lund
I skal have styr på mere end ord Det vi hører - ordene (det verbale) Det vi fornemmer bag ordene: tone, stemme etc. (det paraverbale) Det vi ser: øjne, kropssprog etc. (det nonverbale) © Anne Katrine Lund
Hvad gør mest indtryk, når der er modstrid? 55 % nonverbal 7 % verbal 38 % paraverbal Albert Mehrabain Hvad gør mest indtryk - ikke kun på tv. Albert Mehrabain - to talere med forskelligt kropssprog holder den samme tale - med vidt forskellige resultater/vurderinger efterfølgende. 55 % nonverbal - aflæser signaler, intuition, gut feeling 7 % verbal - det man siger/ordene 38 % paraverbal - den opfattelse man har af personen (ethos) eller det han/hun repræsenterer. Eks. Brugtvognsælgeren, politikerne, blondinen. © Anne Katrine Lund
Troværdighed vurderes på baggrund af Kompetence Karakter Tilstedeværelse © Anne Katrine Lund
Den kommunikerende leders roller Ambassadør Kvalitator Samspiller Katalysator © Anne Katrine Lund
Dit ansvar som kommunikerende leder Tag (med)ansvar for, at kommunikationskulturen er god Tag (med)ansvar for, at kommunikationskanalerne fungerer Kommunikér godt selv! Skab sammenhængen for dine medarbejdere og hjælp til at prioritere © Anne Katrine Lund
Vær forberedt på forandringer…
Sørg for at kvalitetssikre kommunikationen Vær bevidst om kommunikationens betydning. Få lagt fast, hvad god kommunikation er set med jeres øjne. Vis det! Indfør kvalitetssikringssystemer. Uddan/udvikl ”kommunikationskanalerne”. Hold øje med klimamålinger etc. Hav en generel forandringsplan, så I hurtigt kan slå til og assistere lokalt. … så er I klar – også til forandringer! © Anne Katrine Lund