Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Den lille Mads.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Caseoplæg om Facebook.
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Jeanette Fangel Løgstrup
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Ledelse i forskellige retninger
Motiver, motivation og barrierer.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
TR-møde den 29/ Søren Klit Lindegaard A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikation om forandringsprocessen  Mundtlig kommunikation  Linjekommunikation.
Læreren som læringsleder
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
At komme samtalepartneren i møde. Afhentning af renovation på ejendommen I forbindelse med afhentning af affald har kommunens renovatør gjort opmærk­som.
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Verbal kommunikation Ord og samtale
MUNDTLIG FREMSTILLING
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvad er meningen med dit liv?
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Præsentationens transcript:

Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter Anne Katrine Lund Ph.d., kommunikationsforsker og –rådgiver akl@aklkommunikation.dk

Et par ord om mig Ph.d. i retorik med interesse i: hvad er god troværdig kommunikation – og hvordan bliver vi bedre til at kommunikere? Direktør i Kjaer & Kjerulf Kommunikation Selvstændig analytiker og rådgiver for bl.a. Danske Bank, SAS, LD, Københavns Kommune og Novo-gruppen Forsker og udvikler på Københavns Universitet med fokus på lederens kommunikative ansvar og udfordringer… © Anne Katrine Lund

Lederen er omdrejningspunkt og rollemodel - både til hverdag og ved forandring

Nye tider – nye krav Før Mere hierarkiske organisationer Medarbejdere mere autoritetstro ”Bureaukratiske” medarbejdere stiller færre spørgsmål Nu Organisationer er både netværk og hierarkier Den moderne medarbejder stiller spørgsmål og udfordrer Meningen er ikke givet, men skal skabes i dialog … Information er nok Kommunikation er påkrævet © Anne Katrine Lund

Sagt på en anden måde … Tidligere skulle ledere formidle I dag skal en leder skabe forståelse © Anne Katrine Lund

Derfor nytter det ikke at se kommunikation som: En event Fx et medarbejdermøde Et produkt Fx et nyhedsbrev Et funktionsområde Fx en kommunikationsafdeling Dulye 2004 © Anne Katrine Lund

Ansvaret for kommunikation er mangesidigt Medarbejderne skal vide, hvad de skal gøre Medarbejderne skal motiveres og gøres til ambassadører Opgaven som rollemodel skal tages alvorligt Kommunikationskulturen skal katalyseres © Anne Katrine Lund

80% af en leders dag går med at kommunikere Mintzberg 1973 - Og tiden skal bruges rigtigt

Udfordringen er at kommunikere Meddele … når du bare siger noget Informere … når du har gjort dig umage for at gøre det forståeligt Kommunikere … når du også er lydhør © Anne Katrine Lund

Forandringer stiller yderligere krav - Alligevel foregår det på mærkværdig vis….

Fundamental forandringsviden Medarbejderne ønsker at høre vigtige budskaber fra deres nærmeste leder. De får deres viden: 10 % fra de formelle informationskanaler 90 % fra netværk og uofficielle snakke med chefen Den største kommunikationsmæssige udfordring er at besvare spørgsmålet: ”Hvad betyder forandringen for mig?” Petersen 2000 © Anne Katrine Lund

Alle kommunikationskanaler skal i sving Topledelse Mellemledere Medarbejdere Print-kanaler Digitale-kanaler Mundtlige kanaler © Anne Katrine Lund

Fokuserer vi på ledelsen er udfordringen enorm

Ledelsen snyder og lyver 1989: 43% af medarbejderne enige 1994: 64% af medarbejderne enige Larkin & Larkin 1996 © Anne Katrine Lund

I skal have styr på mere end ord Det vi hører - ordene (det verbale) Det vi fornemmer bag ordene: tone, stemme etc. (det paraverbale) Det vi ser: øjne, kropssprog etc. (det nonverbale) © Anne Katrine Lund

Hvad gør mest indtryk, når der er modstrid? 55 % nonverbal 7 % verbal 38 % paraverbal Albert Mehrabain Hvad gør mest indtryk - ikke kun på tv. Albert Mehrabain - to talere med forskelligt kropssprog holder den samme tale - med vidt forskellige resultater/vurderinger efterfølgende. 55 % nonverbal - aflæser signaler, intuition, gut feeling 7 % verbal - det man siger/ordene 38 % paraverbal - den opfattelse man har af personen (ethos) eller det han/hun repræsenterer. Eks. Brugtvognsælgeren, politikerne, blondinen. © Anne Katrine Lund

Troværdighed vurderes på baggrund af Kompetence Karakter Tilstedeværelse © Anne Katrine Lund

Den kommunikerende leders roller Ambassadør Kvalitator Samspiller Katalysator © Anne Katrine Lund

Dit ansvar som kommunikerende leder Tag (med)ansvar for, at kommunikationskulturen er god Tag (med)ansvar for, at kommunikationskanalerne fungerer Kommunikér godt selv! Skab sammenhængen for dine medarbejdere og hjælp til at prioritere © Anne Katrine Lund

Vær forberedt på forandringer…

Sørg for at kvalitetssikre kommunikationen Vær bevidst om kommunikationens betydning. Få lagt fast, hvad god kommunikation er set med jeres øjne. Vis det! Indfør kvalitetssikringssystemer. Uddan/udvikl ”kommunikationskanalerne”. Hold øje med klimamålinger etc. Hav en generel forandringsplan, så I hurtigt kan slå til og assistere lokalt. … så er I klar – også til forandringer! © Anne Katrine Lund