Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 1 Audit med eksplicitte kriterier Kriterier …? OBS: terminologiforvirring! DSKS 2003: Sundhedsvæsenets.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Den Danske Kvalitetsmodel
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Funktioner Grundbegreber.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Velkommen hos Juvel A/S
Bytte   PowerPoint  .
Dataopsamling og GPS-styring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Date :31 1.
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Jysk Sårforum 10. møde St. Restrup herregård marts 2006.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Statistik.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Gruppe semester 2004 Fremlæggelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Ernæring i fokus Regional ernæringskampagne. Baggrund Manglende målopfyldelse af akkrediteringsstandard: Ernæringsscreening, plan og opfølgning.
Audit: en grundlæggende metode til kvalitetsudvikling
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
brugerinddragelse i Danmark
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Patientforløb for onkologiske patienter
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Symptompræsentation i almen praksis
Dagens program – ugens program
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Audit Opfølgning - opgaver
Præsentationens transcript:

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 1 Audit med eksplicitte kriterier Kriterier …? OBS: terminologiforvirring! DSKS 2003: Sundhedsvæsenets kvalitetsbegreber og –definitioner  Kriterier = standarder Begrebsbasen:  Begrebet findes ikke

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 2 Audit med eksplicitte kriterier Hvor kommer kriterierne fra: Litteraturen – ”best practice” Eksempler? Akkrediteringsstandarder Eksempler? Lokale standarder Eksempler? Andet Eksempler?

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 3 Audit med eksplicitte kriterier  Kriterier (Standarder!) kan ikke defineres grundigt nok! Eksempler?

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 4 Audit med eksplicitte kriterier I H:S fordrer akkrediteringsfirmaet (Joint Commission), at man auditerer to gange årligt på 20 udvalgte journaler med ca. 100 standarder – af de sammenlagt 368 akkre- diteringsstandarder. Derudover auditerer man to gange årligt på udvalgte – ”fokuserede” standarder. Eksempler vises og udleveres.

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 5 Audit med eksplicitte kriterier - øvelse Vi vil øve os i grupper à ca. 3 med ca. 3 journaler. Vi nøjes med at tage stilling til:  A.1: Cave  A.2.3: Behandlingsplan  A.3: Sygeplejevurdering  A.4: Socialt  A.5: Fysisk funktionsvurdering  A.7: Kontaktperson  G.1: Indikation for ordination  G.2: Effekt af med.  N.1.1: Tobak  N.2.1: Alkohol

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 6 Gruppearbejde kriteriebaseret audit Grupper à ca. 3 3 journaler Ca 30 min Værsgo’

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 7 Opsamling på kriteriebaseret audit Hvordan var det? Hvad var nemt? Hvad var svært?

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 8 Audit – Øvelse kriteriebaseret audit Opsamling: Key learning points Datadef. nødvendige præcise Hele jr. Med Der er alligevel aldrig tid nok

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 9 Pause

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 10 Velkommen tilbage

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 11 Audit - praktiske eksempler I det følgende vil vi vise et par praktiske eksempler på skemaer og vejledninger Vi vil vise eksempler fra almen praksis (APO) og fra RingkjøbingAmt Formålet er primært at få idéer til egen audit

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 12 Audit i praksis – Audit Projekt Odense APO Projekt ved Syddansk Universitet, Almen Medicin, siden 1989 Laver klassiske kvalitetscirkler i almen praksis

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 13 Audit i praksis – Audit Projekt Odense APO Har – efter britisk forbillede – udviklet et meget simpelt registreringsskema, der kan bruges til næsten hvad som helst. Oversigtsartikel Ugeskrift for Læger 2002; 164: : RIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2002/UFL_2002_46/ UFL__2002_46_38880

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 14 Audit i praksis – Audit Projekt Odense APO

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 15 Audit i praksis – APO To eksempler omdeles: Sekundær forebyggelse af iskæmisk hjertesygdom … Praksispersonalets medvirken ved ordination af lægemidler … Læg især mærke til Vejledningerne Diskutér nødvendigheden og detaljeringsgraden af sådan en vejledning

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 16 Audit i praksis – APO Desuden omdeles et blankt skema – til eget brug (skidt med copyright å’ så’n) Velegnet til enkle, kvantitative opgørelser med veldefinerede kategorier – især prospektivt fx i ambulatorier ol.

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 17 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt Til almindelige, retrospektive journal- gennemgange kan man bruge forskellige designs. Vi vil vise jer nogle eksempler fra dagliglivet ude hos os

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 18 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt Individuelle genoptræningsplaner: Som led i opfølgningen på genoptrænings- planer udførtes en kombineret intern (sygehusenes terapeuter) og ekstern (kommunernes ditto) audit på 45 genoptræningsplaner 19/45 (42 %) bortfaldt, fordi de ikke fulgte reglerne.

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 19 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 20 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt Vejledning i at udfylde genoptræningsplanen samt auditskema omdeles. Diskutér fordele og ulemper ved det valgte design – kombination af intern og ekstern audit. Diskutér designet af audit- skemaet. Forslag til forbedring?

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 21 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt Mere på -> publikationerwww.kvalitetsafdelingen.ringamt.dk

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 22 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt Screening og behandling af patienter i ernæringsmæssig risiko Fælles retningslinjer = SST’s: Alle pt. skal screenes for ernæringsmæssig risiko, og der skal handles derefter.

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 23 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt Screening og behandling af patienter i ernæringsmæssig risiko Ernæringsenheden (diætisterne) vil undersøge, i hvilket omfang det efterleves. På afsnittene er der udpeget og ud- dannet kost-nøglepersoner. Det er dem, der skal auditere.

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 24 Audit i praksis – eksempler fra Ringkjøbing Amt Vejledning og skema omdeles. Diskutér skema, vejledning og design. Forslag til forbedring?

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 25 Audit - hjemmeopgave Find et godt emne Find nogen at være sammen med om det Få ledelsen med på idéen Find journaler – helst tilfældig (konsekutiv) stikprøve

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 26 Audit - hjemmeopgave Find tid Gå i gang Nå, så langt I kan Reflektér Rapportér

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 27 Audit - hjemmeopgave Send rapport elektronisk til Senest mandag den 5.marts 2007 kl 1600 Formålet med opfølgningsdagen er at opsamle og udveksle erfaring Afhængigt af produkternes kvantitet og kvalitet planlægger vi opfølgningsdagen Opponent-model? Åben model?

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 28 Audit - hjemmeopgave Støder I på spørgsmål undervejs, så send en mail til PBR. Er der generelle spørgsmål, når I indsender jeres produkt, så formulér dem. Så ser vi, om vi kan forberede noget generelt ifm. opfølgningsdagen.

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 29 Supplerende læsning - ud over litteraturlisten i klaringsrapporten: Audit af sygeplejen - en metode til for- bedring af praksis. Glindvad J, Mølgaard E. I: Uhrenholdt m.fl (red). Fokus på sygepleje. Kbh: Munksgaard, 2002 Prioritér lokale kvalitetsforbedringer. Antonsen M, Glindvad J. Tidsskr. for Dansk Sundhedsvæsen, 2005 (3 - april):

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 30 Supplerende læsning - ud over litteraturlisten i klaringsrapporten: “Den blå bibel: Kjærgaard J & al (eds). Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Kbh.: Munksgaard, NIP har udgivet en meget enkel lille 4 siders vejledning: -> Publikationer -> Manual for journalaudit – april

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 31 Supplerende læsning Og for de virkelig avancerede: Are audits wasting resources by measuring the wrong things? A survey of methods used to select audit review criteria. Hearnshaw HM & al. Qual Saf Health Care 2003; 12: NICE. Principles for Best Practice in Clinical Audit sider. Link:

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 32 Audit i praksis - Afslutning og evaluering Målopfyldelse: I hvilket omfang har I nu – synes I: tilstrækkelig indsigt i audit-metoden til : selv at kunne igangsætte en audit-proces, til mere generelt at udfylde rollen som kvalitetskoordinator. ”Tror I på, I kan?!”

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 33 Audit i praksis - Afslutning og evaluering Proces: Hvilke to – tre ting skal jeg gøre anderledes næste gang, jeg møder en flok som jer -? Fik I, hvad I kom efter -? Var der noget, der kunne undværes -?

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 34 Audit i praksis - Afslutning og evaluering Key learning points Gå i gang – øv dig Start low – go slow Keep It Short and Simple – Stupid Audit er godt til noget – ikke til alt Reflektér – metaposition

Ringkjøbing Amt Kvalitetsafdelingen for Sundhedsvæsenet 35 Audit i praksis - Afslutning og evaluering Tak for i dag ….! På gensyn 13. marts …! Peter Barner-Rasmussen Kvalitetskoordinator Tlf – Mail: