Digitaliseringsstyrelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Teststrategi Engrosmodellen
Systemejer organisation.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
IM-Strategi.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Teststrategi Engrosmodellen
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
It-ledelse for ikke-it-chefer
Styringskrav for jobcentre
Virksomheder - definition
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Fælles Visitation Gynækologi
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Organisation og kommunikation
Den Regionale LEAN Enhed
Nyt Fælles Bibliotekssystem
VISION HVAD vil vi stræbe efter: HVORDAN når vi frem: HVILKE ‘områder er relevante: Oprettelser af projektorganisation – de overordnede rammer STRATEGI.
Den Regionale LEAN Enhed
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Præsentation af systemejerens ansvar
DUBU Superbrugerrollen
KIGO og kommunernes opgaver
Ledelse i forskellige retninger
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel.
Geoforums udredningsarbejdeKortdage 2004 Bente Neerup Ny struktur på geodataområdet Geoforums udredningsarbejde i forbindelse med strukturreformen Råskitse.
Projektafslutning – Navision Attain
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Implementering i Region Midt
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
webkoordineringsudvalget
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Systemejer organisation
Statens HR – Implementeringskoncept
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Systemejer organisation
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Digitaliseringsstyrelsen Systemejerskab Digitaliseringsstyrelsen

Systemejerens opgaver Enhver departement og styrelse udpeger en systemejer for hvert IT-system. Systemejere skal varetage opgaver, som overordnet relaterer sig såvel til Et systems funktionalitet fungerer effektivt og understøtter arbejdsprocesser Styring for udvikling af et system Holde sig opdateret med kontraktlige forhold for systemet Systemejeren har ikke beslutningskompetence Fællessystemer(ESDH Office, Outlook) varetages af Digitaliseringsstyrelsen.

Systemejerens ansvar Systemejerens overordnede ansvar: Drift, vedligeholdelse og kontraktlige forhold. Det skal sikres at systemet varetages i overensstemmelse med Selvstyret retningslinjer. Systemejeren kan uddelegere opgaver, der følger af systemejer-ansvaret. Selve ansvaret kan dog ikke uddelegeres. Systemejer arbejder tæt sammen med Digitaliseringsstyrelsen bl.a. ved at deltage i systemejerorganisationen.

Udpegning af systemejer Systemejer kan være en slutbruger og ikke have en særlig teknisk indsigt. Dog skal systemejeren få viden om systemet og dens kontraktforhold. En systemejer vil, alt afhængigt af systemets størrelse og vigtighed, skulle afsætte en passende mængde tid til dette arbejde. Det er indforstået, at systemejeren har de fornødne tidsmæssige ressourcer til rådighed. Fx for et system som Office, er det estimeret, at en systemejer bruger ca. 1-2 dage. pr. måned på dette arbejde. Arbejdsindsatsen vil blive spredt ud og forløbe som klumper, således at der kan planlægges et kontinuerligt ressourcetræk via løbende opfølgning via systemstyregruppemøder.

Ansvarsområder En systemejer har opgaver indenfor nedenstående ansvarsområder. Det er vigtigt, at systemejeren får allokeret tid og budget til disse opgaver. Denne ressourceallokering afhænger af systemets omfang og vigtighed. Strategi og budget Systemejeren skal sikre udarbejdning af strategiplan og mål for systemets videre udvikling, og opfølgning på realisering af de forretningsmæssige mål. Som forretningens garant for systemet, har systemejeren bl.a. følgende opgaver: Anskaffelse og implementering af et system Fastlæggelse af formål og realisering

Strategi og budget(fortsat) En systemejer vil typisk skulle: Sikre at der er bevillingsmæssig dækning for anskaffelse, udvikling og drift. At holde sig opdateret om kontraktlige forhold ved f.eks. service, drift etc.(systemejer er ansvarlig for alle kontrakter vedr. systemet, dvs. licens, udvikling og drift) Digitaliseringsstyrelsen skal løbende holdes orienteret om gældende kontraktlige forhold for systemet.

Funktionalitet og anvendelse Systemejeren skal sikre opfølgning på, om systemet effektivt understøtter: Løsningen af de opgaver, det forventes at understøtte Sikre muligheden for kurser og vejledningsmateriale i relevant omfang. Ydermere bør systemejeren: Søge at optimere brugen af et system Sikre at løsningens funktionalitet svarer til behovet for it-understøttelse i de relevante afdelinger, aktuelt og på længere sigt.

Organisering og kommunikation Der skal sikres en passende involvering af brugere og beslutningstagere fra de områder, der anvender systemet. Systemejeren skal sikre en klar og hensigtsmæssig kommunikationsstruktur bl.a. mht. drifts-, support- og anvendelsesmæssige forhold. Systemejerens opgaver løses i fælleskab med Digitaliseringsstyrelsen, der vejleder og støtter systemejeren via kommunikation efter behov.

Drift og support Systemejer skal sikre, at der bliver indgået aftaler omkring teknisk drift og support for it-systemet. Digitaliseringsstyrelsen deltager som rådgiver ved kontraktindgåelse og kontraktopfølgning. Systemejeren sikrer at der forefindes en opdateret systemdokumentation