- et forsøg på en analyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Måske er I gode venner i et år,
Caseoplæg om Facebook.
Journalistiske virkemidler
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Readymades / genbrugskunst
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hvad ska´ jeg med kommunen? Er du mellem 15 og 25 år? Og vil du se DIN borgmester danse GANGNAM STYLE ? Måske er din kommune ikke så kedelig - som du går.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Måske er I bedste venner i et år,
Computerens anatomi.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Markedskommunikation Kapitel 10
MUNDTLIG FREMSTILLING
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Kommunikation.
Kommunikation / it.
Kultur i organisationer
Engelbert H – og den sidste chance
Findes det onde? Billederne er taget af Marcel Cohen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Kortfilm – de 7 parametre
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Reklamer Reklametyper.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Tegneserier  .
Procesværktøjer.
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Om at tage gode billeder
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Det moderne gennembrud
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
SKABELON.
Lærerpræsentation.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
ROMANTIKKENBilledanalyse
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
MUNDTLIG FREMSTILLING
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Kunstbilleder analyse.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

- et forsøg på en analyse Den politiske plakat - et forsøg på en analyse

Hvordan jeg ser på politiske plakater

Politisk plakat – hvad skal jeg se efter, når jeg vil analysere den? Beskrivelse: Hvem og hvad forestiller billedet? Hvordan er de placeret i forhold til hinanden Hvordan er billedet delt op – forgrund, baggrund, lys skygge perspektiv – frø- el.fugleperspektiv; lige for, fra siden, fra neden osv. Er der nogen tidsbestemmelse i billedet? – historisk el tidspunkt på dagen? farverne – beskriv dem

Analyse: Hvad ser du først? Hvad ord bedst kan beskrive formerne: trekant, cirkel, firkantet farverne: transparent, lyst, mørkt.. linjerne: diagonale, parallelle, horisontale, vertikale.. Bliver tilskuerens øje på overfladen el. rejser det ind i et fantasirum? Hvilke ord beskriver stemningen el. effekten bedst i billedet? Hvilket billed- el. symbolsprog ser du i billedet? Hvilken historie, myte el. allegori el. lign fortælles? Er der et tema – og hvilket? Hvordan anvender kunstneren: farver – for måske at skabe en bestemt tone – varm, kold eller? Farvevalg med henblik på at skabe en uheldig stemning el. er farvevalget udelukkende dekorative årsager? Bliver farverne brugt symbolsk? Lys/mørke linjer – for at skabe en statisk eller dynamisk atmosfære form, perspektiver, komposition (opbygning, opstilling..) I

Fortolkning af et billede: Se tilbage på, hvad du allerede har mærket dig og forsøg at nå til en konklusion: Hvad skal billedets budskab faktisk være? Hvilken type? Maleri, tegning, karikatur.. Hvordan er det i overensstemmelse med farvevalg, former og linjer? Afspejler billedet en bestemt ideologi? Får man at vide noget om fx den politiske modstander? Formålet: Hvad er kunstneren selv optaget af at formidle? Er der overhovedet tale om en konkret begivenhed? Hvordan skønner du, at virkningen er på baggrund af teknik og idé Hvornår er billedet mon fra og måske lavet af hvem? Hvad forsøgte kunstneren at udtrykke over for den oprindelige beskuer? Ville et moderne publikum se det på samme måde? Hvad er det for en ide, som kunstneren søger at overføre til lærred? Forsøger han at diskutere, underholde, gøre indtryk, informere, overtale, propagere for noget? Er der et direkte budskab i billedet – og i givet fald hvilket? Målgruppen? Du kan indbefatte sociale forhold, politiske, religiøse, finansielle, filosofiske ideer el. traditioner.

Lidt om valgplakater – den strategiske kommunikation a) Valgplakaterne minder os om, at der snart er valg, og at vi skal huske at stemme på det parti, vi plejer. De kommunikerer som regel ved hjælp af partiets bogstav, en bestemt farve og eventuelt et kort slogan. b) portrætplakaterne, hvis hovedformål er at sætte ansigt på kandidaterne. Portrætterne udstråler oftest solid og venlig myndighed – en person, som man efter udseendet kan have tillid til c) plakater med egentlige politiske budskaber og markering af mærkesager. På grund af formatet vil budskaber altid være sloganagtige. d) populære emner, som er oppe i tiden og som vælgerne kan tilslutte sig  Hvad kan man sige om denne plakat?

Hvad er plakatens oprindelige budskab? Hvorfor kun fornavn og stavemåden? Er der overensstemmelse mellem ansigtet og det oprindelige budskab? Opnår den person, der har ændret valg-annoncen, at vinde stemmer for sin egen sag? Prøv at producere et slogan, som har politisk vælgertække Er der ”sidegevinster” ved at producere og ophænge plakater i bybilledet? Spiller valgplakater – efter din mening – en rolle i dag?  tilbage