Birgitte Ravn Olesen, phd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Medicin From sponsor to subjekt Set fra en studynurse’ perspektiv Birgitte Scheldt.
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
med de helt rigtige svar
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Dialog og læring i klagesager
Graviditetsomsorgen i Danmark
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Musik: Nightengale Serenade
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Samarbejde!. Synlighed, faglighed, dokumention • Eli Knøsen • Marius Myklebust • Monika Steorn • De mange blomster… • Edvard Befring • Bertil Bjerkan.
Børn og sorg - og sprældøde døde
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
All You can do is tickle it, and see how it jumps
10 Roser til dig.
Sikker mundtlig kommunikation
”Religion er opium til folket”
...Slap af... HJGHK. Hvis du er rigtig træt af af den daglige stress som du skal til at gå igennem..
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Mad, Måltider og Pædagogik
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
Sygeplejerskeuddannelsen
Moderne Kvinder Frøkongen.
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Geriatri med fokus på funktionsevne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvem vil være lys? Der hvor der er brug for det?.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Læring i et vejledningsperspektiv
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
10 roser til dig.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Forudsætninger for en god samtale
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
1 Silkeborg Kommunes møder med borgeren – hvad har vi gang i?
Historien om de gode venner.
Narrativitet i teori &praksis
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Værdier i forebyggelsesarbejdet
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Kommunikation i kontekst
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Mental sundhed Ulla Uldahl og Henriette Lundstrøm
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
Sundhedsfaglig kommunikation overvejelser omkring formidling, patientinddragelse, uddannelse af personale, uddannelse af patienter etc Vibeke Kirk Parner.
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
Præsentationens transcript:

Birgitte Ravn Olesen, phd Birgitte Ravn Olesen, phd., lektor i sundhedskommunikation, CBIT bro@ruc.dk Hvad skal der til for at etablere en god kommunikation med borgere med kort eller ingen uddannelse?

Det er så svært, fordi Ment er ikke sagt Sagt er ikke hørt Hørt er ikke forstået Forstået er ikke udført Rall M & Gaba D: Human performance and patient safety,2005

2 historier fra det virkelige liv Perspektiv Nej tak

Dialog i et trekantsdrama System Interessekonflikt Perspektivkonflikt Forståelseskonflikt Professionel Patient Fra Leif Becker Jensen, 2009

Sundhed = Livskvalitet ”Jamen grøntsager, jeg kan ikke fordrage grøntsager, nej, jeg kan godt lide alt det usunde mad, det som de kalder usundt. Det kan da godt være, at man får et kortere liv, men så kan det jo være, at man har haft det godt, mens man var her.” (Birgitte 54 år)

Personer med lavt selvværd har generelt lav opmærksomhed på sig selv og egen sundhed. (Fennel, 1999)

For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong. H. L. Mencken

SENSE-MAKING… ET PRAGMATISK SVAR

17-04-07 Klar kommunikation Få pt. til selv at fortælle om erfaringer/forestillinger Hav øje for forskellige perspektiver Observer og undersøg før du vurderer Vær opmærksom på, hvad den anden udtrykker Formuler dig fremadrettet Brug din empati Vis respekt 9 9

Tværfagligt samarbejde og tovholderfunktioner kan ikke overvurderes…