Future of game-based learning Ph.d., Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Serious Games Interactive 28. March
Udfordringer ved inddragelse af spil Læringssammenhængen Tid, rum, forventninger, tekniske Forberedelsen Materiale, installation, læringsspil Lære spillet Tutorials, frihed vs. regulering, kompetencespænd Lærerens rolle Kende spillet, forberede spillet, just-in-time oplæg, undervisningstilgang Computerspil i gymnasiet
From the teacher
Læringsspilsportal
GLOBAL CONFLICTS serien Spillets 10 episoder giver rig mulighed for tværfaglige forløb. Eleverne rejser rundt som kritiske journalister som skal afdække vigtige historier i verdens brændpunkter. De underliggende temaer er demokrati, menneskerettigheder, medierne, fattigdom, religion, etnicitet, terrorisme og globalisering. Afghanistan – Mexico – Palestine – Latin America – Bangladesh – Uganda – Bolivia - Guatemala Målgruppe:Udskolingen Spilvarighed:45-75 minutter pr. spilsession FagSamfundsfag Historie Kristendomskundskab Mediefag SpiltypeAdventure-spil
f Welcome to reality
Welcome to Global Conflicts: Palestine
I mødet med andre mennesker som journalist sætter du dagsordenen for medierne.
Eleverne udforsker et spændende og realistisk miljø hvor de ser konflikten indefra.
Freelance journalist. Skriv en afslørende artikel om et centralt problem i regionen. Find informanter og kilder. Stil spørgsmål om relevante emner og få deres historier. Indsaml argumenter og udtalelser hurtigst muligt og brug dem med omtanke i et konfronterende interview med en nøgleperson i konflikten. Gameplay – Virtuel udflugt Dig Mål Midler Vinde Serious Games Interactive | | BASERET PÅ VIRKELIGE HISTORIER Trailer GC Læringstilgangen
Lærer oplæg Spillet Plenum Gruppe diskussion Læs temaoverblik Få overblik Lærervejledning Temaoverblik Pensum Udforske perspektiver Opleve problemer Diskutere oplevelser Skrive artikel Arbejdshæfte Debriefing Evauering Undervisningsform Læringstilgangen
Læringslag Israel-Palæstina Konflikt (indhold): Oplev hverdagslivet i konflikten gennem personlige historier om konfliktens centrale problematikker. Menneskerettigheder, terrorisme & Mediernes rolle (Tema): I spillet vil der være jævnlige referencer til menneskerettigheder, terrorisme og mediernes rolle. Kildekritik & skrive artikel (Evner/metoder): Eleverne skal være opmærksomme på den rigtige vinkel, kildernes dagsorden og artikelprocessen. Perspektivskift, kritisk tænkning & bias (kompetencer): En variation af perspektiver på samme begivenheder og problematikker som tvinger eleverne til at skifte perspektiv og tænke kritisk. Læringstilgangen
Gruppearbejde Reflektion observation Aktiv eksperimentering GC: Latin America Lærer oplæg Abstrakte koncepter Konkrete erfaringer Kolbs cirkel viser de forskellige læringsformer. Læreren afgørende for facilitering af læringsprocesserne og opnåelse af fulde udbytte. Læringscirklen Læringstilgangen
Instructor Source: Thorkild Hanghøj & Brund (2012) playmaker Læring (passiv) - Evaluator Spillet (passiv)Spillet (aktiv) Læring (aktiv) - Guide Lærerens rolle I spilbaseret læring
Kvalitative feedback (lærere) ”Altså det kan gøre konflikten lidt mere nær for dem… de her konflikter, der er rundt om i verden - de føler jo ikke en skid for det. De sidder pakket ind i deres vattæpper her” (lærer1) ”Her bliver de jo tvunget til, selv at gå rundt og finde oplysningerne. Og ja, jeg tror det sætter sig bedre fast.” (lærer2) ”Vi savner sådan noget [...] jeg mener, det er et godt læringsredskab (lærer3) Eleverne er meget interesserede og meget motiverede. Forældre siger: Gid vi havde haft den slags undervisning da vi gik i skole" (lærer4)” Empiriske undersøgelser
Kvalitative feedback (elever) ”Man lærer meget om, hvilke syn henholdsvis israelere og palæstinensere har på, fordi man går rundt og snakker med de forskellige personer.” (elev1) ”Man lever sig ind i idet på en anden måde”… Når man selv sådan prøver at finde ud af det, så er det meget bedre.” (elev2+3) “En sjov og anderledes måde at modtage læring på. Det faglige niveau af dem var dog ret højt (elev4) ”Jeg plejer ikke at være så god til at følge med i undervisningen, men jeg fik meget ud af dette spil” (elev5 Empiriske undersøgelser
90% synes det er et interessant undervisningsforløb 88% synes det er interessant undervisningsmateriale 59 % synes de har læret mere end tilsvarende normalt forløb 90% vil gerne have et lignende forløb igen Empiriske undersøgelser Kvanitative feedback (elever)
Læringsspilsportal En spilpakke indeholder (skole.seriousgames.net): Browserbaserede spil til brug i skolen eller hjemme. Undervisningsmaterialer (lærervejledning, elevopgaver og temahæfte). Tracking af elevernes brug af spillene. Telefon- og mailsupport til lærere. Dybest set betaler du pr. elev som skal have adgang til materialet.
Ressources Mentioned in talk Inspiration sites:
Contact info Company details Serious Games Interactive Viborggade 70, 3-4. floor DK Copenhagen Ø My details: Simon Egenfeldt-Nielsen | © Serious Games Interactive