Peter Nedergaard: Almen statskundskab 6 i uge 11

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Advertisements

Kulturmøder og kulturforskelle
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Ledelse i Praksis – 4. aften
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Vejle Dias 1 Hvad er meningen med behandling? Munkebjerg, Vejle, Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Sociologi – Individ og samfund
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vejledning i projektarbejde
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Hvad er institutioner i de forskellige teoretiske retninger?
Teori, metodologi og metode
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Peter Nedergaard: Comparative Method Uge Hvilke cases skal sammenlignes/ kompareres. Denne metodes vælges ofte ved undersøgelser med et lille N.
Gruppeudviklingssamtaler
- et udviklings- og dialogværktøj
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Holdundervisning i uge 8. Hold 4,5 og 6 (hum
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
1 Holdundervisning i uge 15. Rational Choice Institutionalisme (RCI) v/ Peter Nedergaard 1.Baggrunden for RCI 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Institutionalisme Uge v/ Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Almen statskundskab 6 i uge 14
AS uge 17/2017 Parlamentarisme og vælgeradfærd v/ Peter Nedergaard
Comparative Method Uge 38
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Almen statskundskab 6 i uge 11 Hvad er institutioner i de forskellige teoretiske retninger? Historisk institutionalisme – en forskningsstrategi Historisk institutionalisme som teori Sociologisk institutionalisme Eksempler på anvendelse af sociologisk institutionalisme Hvad har vi lært i dag?

Hvad er institutioner i de forskellige teoretiske retninger? - Rational Choice: formelle regler - Historisk og sociologisk institutionalisme: rutiner, sædvaner, beslutningsmåder, sociale normer, kultur, vaner. HI’s styrke: Inddrager andre relevante variable end formelle regler HI’s svaghed: Uklarhed – alle typer af repetitiv adfærd bliver en institution. Alt og ingenting.

Hvad gør institutioner? Nogenlunde enighed om følgende svar: 1) Bestemmer, hvem der er legitime aktører 2) Definerer antallet af aktører 3) Strukturerer handlinger 4) Giver information om andre aktørers intentioner.

Præferencer og handlingslogikker Rational choice: Individuel nyttekalkule: Konsekvenslogik. Sociologisk institutionalisme: Individuel tilpasning til kollektive, sociale normer: Passendehedslogik

Sociologisk institutionalisme: Institutioner siger, hvad vi bør gøre: De skaber identitet, tilhørsforhold, definerer virkeligheden og danner mening. Vi kalkulerer ikke nytte, men udfylder roller: Ikke ”hvad er bedst for mig”, men ”hvem er jeg”? Der findes ikke universelle handlingslogikker, kun situationsbestemte.

Teoriernes ulemper 1) Rational Choice (RC): - Mangler en teori om præferencedannelse. - Tilgang: Deducerer fra adfærd til præferencer. Bruger præferencer til at forklare adfærd. Risiko for cirkelslutning? 2) Sociologisk institutionalisme (SI): Hvis institutioner determinerer præferencer: Hvordan forklares så variationen blandt aktørerne i samme kontekst? Graden af socialisering: RC: Undersocialiseret. SI: Oversocialiseret.

2. Historisk Institutionalisme (HI) – en forskningstrategi HI anvender en bred vifte af forklaringselementer (sociologiske, rational choice): er snarere en forskningstrategi end en egentlig teori: a) Hvilke forskningsspørgsmål indebærer forskningsstrategien? b) Hvilke metoder indebærer forskningsstrategien? c) Hvilke teorier indebærer forskningsstrategien?

Hvilke forskningsspørgsmål? 1) Nyttige og relevante for både forsker og lægmand. 2) Brede emner: revolutioner, økonomiske regimer, velfærdsstaternes udvikling, pensionssystemets udvikling osv. 3) Observationsdrevet: Empiriske variationer, som ikke er forklaret. Observationer, der ikke passer med de teoretiske forventninger. 4) Kritik af rational choice-spørgsmål: Ofte teoretisk deducerede problemstillinger. Begrænset til emner, hvor teorien kan anvendes. Vanskelig at gå fra mikro til makroniveau RC-analyser.

HI-temaer

Hvilke metoder? 1) Komparative studier eller case-studier? - Et land eller flere – hvor lang tid skal dækkes? Casevalg: Problemer: For at forklare revolutioner studerer vi lande med revolutioner. Tilfældig udvælgelse af cases er ofte ikke mulig, da der er for få. 2) Hvad med årsagssammenhænge? - Få cases (lille n) giver dårlige betingelser for test af årsagssammenhænge.

3. Historisk institutionalisme som teori Hvilke teorier? HI er ekletisk: Gør brug af flere teorier 2) HI’s egne teoretiske bidrag: 2) a) Path Dependence/ sti-afhængighed: Selvforstærkende eller positiv feed-backproces i det politiske system. 2) b) Critical junctures/ ”kritiske tidspunkter”: Når forskellige kausale sekvenser falder sammen i tid.

Funktionalisme versus ikke-intenderede konsekvenser - RC: Tendens til at se institutioner som svar på et behov (tjener en funktion). Årsag til institution er rationelle aktørers intentioner. I stedet hos HI: - HI påpeger tidsmæssig forskydning mellem en institutions ”fødsel” og dens effekter over tid (aktør”uvidenhed” om effekter). - Ikke-intenderede effekter: Institutioner er som et koralrev (lag på kag).

Paul Pierson – professor UC Berkeley

Theda Skocpol - Harvard

Nøglebegreb: Stiafhængighed Stiafhængighed (path dependency) kan defineres som en selvforstærkende proces i et politisk system. 2) Logikken i stiafhængige processer: Et kritisk tidspunkt i historien udløser feedback mekanismer, som forstærker forekomsten af et bestemt mønster langt ind i fremtiden.

Nøglebegreb: Kritiske tidspunkter (critical junctures) 1) Defineres som interaktionen af effekter mellem specifikke årsagsforløb på et bestemt tidspunkt. 2) Historien bliver analysen af en proces og ikke kun en illustration som i behaivioralismen og rational choice.

Den danske aftalemodel

Eksempel: Etableringen af det danske aftalesystem 1) I 1899 var der en stor og langvarig strejke. Udmattede både arbejdsgiver- og lønmodtagersiden. Uafgjort. Historisk tilfældighed. 2) Herefter anerkendte arbejdsgiverne fagforeningernes forhandlingsret. 3) Lønmodtagerne anerkendte til gengæld arbejdsgivernes ledelsesret. 4) Man blev enige om oprettelsen af en mæglingsinstitution ved uenighed mellem overenskomstforhandlingerne = grundtrækkene i den danske aftalemodel skabt. 5) Tendens til, at man siden overlader betydelige dele af det arbejdsmarkedspolitiske stof til arbejdsmarkedets parter i Danmark.

1) Stiafhængighed gør det sværere at ændre kurs. Af eksemplet om den danske model ses, at: 1) Stiafhængighed gør det sværere at ændre kurs. 2) Begivenheder og processer lige efter det kritiske tidspunkt er afgørende. 3) Timing, tidsforløb og de irreversible processer er vigtige. 4) Ideelt set skal HI både forklare forandring og enerti.

4. Sociologisk Institutionalisme (SI) Reglers magt Meget bred definition af regler: Rutiner, procedurer, konventioner, roller, strategier, organisationsformer, paradigmer, koder, kulturer og viden, som omgiver, udvikler og modsiger disse roller og rutiner.

Typer af regler Præmis i sociologisk institutionalisme: Individer følger regler på basis af vurdering af, om de er passende snarere end på basis af rationelle konsekvenskalkuler. Man socialiseres til at følge bestemte regler. Regler er som regel ikke noget, man beslutter eller tager direkte stilling til.

James March: Professor em. – Stanford University Var sammen med Cohen og Olsen ”opfinder” af Garbage Can-teorien – hvordan er denne præget af sociologisk institutionalisme? James March: Professor em. – Stanford University

Johan P. Olsen – Professor em.– Oslo Universitet Sammen med Stein Rokkan de mest kendte norsk statskundskabsforskere. Hvorfor står norsk statskundskab stærkere internationalt i denne generation end dansk statskundskab? Johan P. Olsen – Professor em.– Oslo Universitet

Sammenligning af passendehedslogik og konsekvenslogik v. h. a Sammenligning af passendehedslogik og konsekvenslogik v.h.a. to typer spørgsmål, som kan stilles til handlinger: Baggrund for handling Beskrivelse af handling Hvad er mine alternativer? 1)Hvilken slags situation er dette? Hvad er mine præferencer? 2)Hvem er jeg? Hvilke konsekvenser har mine alternativer for mine præferencer? 3)Hvor hensigtsmæssig er forskellige handlinger for mig i denne situation? Vælg alternativet med de bedste konsekvenser 4)Gør hvad der er mest hensigtsmæssigt Konsekvenslogik Passendehedslogik

5. Eksempler på anvendelsen af sociologisk institutionalisme Rutiner versus individuelle kalkuler 1) Rutiner får politiske institutioner til at fremstå som rigide og ”bureaukratiske” 2) Men rutiner har den fordel, at de gør det muligt at koordinere mange aktiviteter samtidigt på en måde, som gør dem indbyrdes konsistente. 3) Institutioner, som er i stand til at ”rutinisere” individuelle selvstændig adfærd, er mere effektive institutioner.

B. Delegation er tillidsstyret I (og ikke kalkuleret) A) Rational choice-teoretikerne opererer med, at principal-agent-delingsdelegationer beror på en gensidig kontrakt. B) Gensidig kontrol opnås så via forventninger om gengældelse. C) Rational choice fanger imidlertid ikke ideen bag delegation, som er baseret på tillid (trust). D) Kernen i tillid er netop ifølge de sociologiske institutionalister, at den ikke forventes at blive retfærdiggjort. E) Tillid i sammenhæng med delegation i politiske institutioner beror ikke på en kontrakt, men på en regel om passende adfærd.

Lederskab er baseret på tillid, ikke på kalkuler 1) Lederskab fungerer i praksis på en måde, som beror på tillid, etablerede rutiner og accepteret arbejdsdeling. 2) Designes lederskabet via en kontrakt med mulighed for sanktioner, vil det på samme tid umuliggøre ledelse ifølge March & Olsen. 3) For forskning viser, at ledelse skal baseres på en kultur tillid og fungerer i øvrigt bedst, hvor det er denne kultur, der honoreres.

Nye situationer: SOP eller rationelle kalkuler? A) Nye situationer i politiske organisationer er sjældent baseret på nøje rationelle kalkulationer med henblik på, hvordan man maksimerer nytten på forskellig vis. B)I stedet følger politiske aktører nogle erfaringsbaserede regler og standard operating procedures (SOP’s), når de beslutter sig.

Hvad har vi lært i dag. 1. Institutionsbegrebet i SI, HI og RCI. 2 Hvad har vi lært i dag? 1. Institutionsbegrebet i SI, HI og RCI. 2. Styrker og svagheder heri. 3. HI’s styrke mht. visse spørgsmål 4. SI’s styrke mht. til visse spørgsmål