Kommunikativ sprogfærdighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

At bruge disse to ord rigtigt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Er mit barn klar til skolestart ?
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Grammatik hvorfor og hvordan?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Darum skole 4. november 2013.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Dansk 1. klasse.
?.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Folkeskolens afgangsprøve
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Tilgivelse.
At tale om sexualitet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Årsplan – en kort en lang
Hvordan spørger man anerkendende?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
3) Sprog og diskursfællesskab
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Bachelorprojektvejledning?
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Fagdidaktik i sprogfag – diskursiv kompetence til den 17/3-2016
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kommunikativ sprogfærdighed

Model for kommunikativ sprogfærdighed

Pragmatisk færdighed Agere adækvat i den givne sociale kontekst Sociolingvistisk færdighed Agere adækvat i den givne sociale kontekst Naturligt sprog √ Fornemmelse for register Kendskab til idiomer og billedsprog Kendskab til normer for høflighed

Pragmatisk færdighed Sproghandlingsfærdighed Typer af sproghandlinger Informationsudvekslende √ (alle niveauer) Handlingsregulerende Følelses- og holdningsudtrykkende √ (A2 og A2-B1) Samtalestrukturerende √ (A2 og A2-B1) Rituelle Performativer Gælder både skriftligt og mundtligt

Sproghandlingsfærdigheder Informationsudvekslende sproghandlinger √ F.eks.: Stille og besvare spørgsmål √ Fortælle √ Beskrive √ Udtrykke synspunkter √ (A2-A2/B1) Eksempel uden performativ: Mit emne er min dag. Jeg står op kl. 7. Jeg tager bad, og bagefter spiser jeg morgenmad. Eksempel med performativ: Jeg vil gerne fortælle om min dag. Jeg står op kl. 7. Jeg … Informationsudvekslende sproghandlinger, der bruges/testes A0-A2/B1. Synspunkterne kommer først med fra A2-niveau.

Sproghandlingsfærdigheder Handlingsregulerende sproghandlinger F.eks.: Foreslå Forbyde Anbefale Eksempel uden performativ: Hvad med at gå i biografen? ’Kapgang’ skulle vist være utrolig sjov. Eksempel med performativ: Jeg foreslår, at vi går i biografen og ser ’Kapgang’. Den skulle være utrolig sjov. Der testes ikke i handlingsregulerende sproghandlinger i modultestene og heller ikke til prøverne, måske lige bortset en smule i PD3, skriftligt, delprøve 1, og måske en lille bitte smule i nogle af de skriftlige opgaver, modultestene, DU3/M4.

Sproghandlingsfærdigheder Følelses- og holdningsudtrykkende F.eks.: Udtrykke mening √ Acceptere √ Udtrykke glæde Eksempel uden performativ: Det er dog utroligt, at de smider om sig med penge, når de ingen har. Eksempel med performativ: Jeg synes ikke, de skulle bruge så mange penge, når de ingen har.

Sproghandlingsfærdigheder Samtalestrukturerende F.eks.: Indlede √ Afslutte √ Tage ordet/give det videre √ Eksempel uden performativ: Nu kan der vist ikke koges mere suppe på den pind! Eksempel med performativ: Nu synes jeg, vi skal afslutte diskussionen, for emnet er vist udtømt.

Sproghandlingsfærdigheder Rituelle F.eks.: Takke Tilgive Erklære Eksempel uden performativ: Glem det! Jeg er kommet over det, og jeg er ikke sur på dig mere. Eksempel med performativ: Jeg har tilgivet dig, så du skal ikke tænke på det mere.

Diskursiv færdighed Retorisk organisering Kohærens Kohæsion

Retorisk organisering Skrift: Organisering og opbygning ud fra formål og genre, f.eks. Berettende tekst (beskrive/fortælle i kronologisk rækkefølge) Forklarende tekst (beskrive/fortælle/forklare, f.eks. en årsag til noget) Argumenterende tekst (beskrive/fortælle/begrunde, f.eks. give udtryk for og begrunde mening) OBS! I Danmark er afsnittene i en tekst normalt opbygget over strukturen generel påstand med efterfølgende konkretisering i form af f.eks. underbygning med konkrete eksempler. Danskfaget.dk: teksttyper: Argumenterende Beskrivende Berettende Forklarende Fortællende Instruerende Multimodal (hjemmesider) Regulerende

Retorisk organisering (Sam)tale Turtagning Fokus(ser) Gambitter Fluency og dysfluency

Kohærens Kohærens er relationer, som bliver konstrueret i læserens/lytterens sind, og som er afhængige af de færdigheder og den viden, som læseren/lytteren har med sig i den givne situation. På samme måde kreerer den, der taler eller skriver relationerne i sindet. Eller sagt på en anden måde: Kohærens handler om ’den røde tråd’ i tekster. Kohærens er et implicit kognitivt fænomen, kohæsion er et eksplicit tekstligt fænomen.

Kohæsion Kohæsion er en objektiv egenskab, som udtrykkes eksplicit i en tekst. Det er eksplicitte træk, ord, udtryk eller sætninger, som hjælper læseren eller lytteren med at danne sig en forståelse af sammenhængen i teksten. Sammenhængsskabende markører er f.eks.: Konjunktioner Adverbier Pronominalreferencer Tempus Informationsstruktur (tema-rema) Bestemthed

Informationsstruktur (tema-rema) Eksempel: Lige uden for byen lå der et hus i en tilgroet have. Huset (det) kunne næsten ikke ses, når man stod ude på vejen, for der var en fire meter høj og meget tæt hæk rundt om det. I huset boede der en enlig dame og en kat. Damen gik næsten aldrig uden for en dør, for hun fik bragt alt, hvad hun havde brug for af et bud fra det lokale supermarked. Katten derimod så man tit strejfe rundt på jagt efter mus og fugle.

Lingvistisk færdighed Ordforråd Ordvalg Grammatik Morfologi Syntaks Udtale Fonologi og prosodi Retskrivning Stavning og tegnsætning

Strategisk færdighed Effektiv mundtlig og skriftlig kommunikation i en specifik kontekst og situation Planlægge og vurdere Undgå og reparere sammenbrud Verbale og ikke-verbale strategier