AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Rungsted Gymnasium.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Religion og Oldtidskundskab
Studentereksamen - stx
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Innovation i AT/SO.
Gymnasiet (Stx)
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
AT-årsprøve 2.g.
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
Almen studieforberedelse
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2017.
KNÆK KODEN.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
KNÆK KODEN.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Større skriftlig opgave i 2.hf
KNÆK KODEN.
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Udkast til justering af KS
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
KNÆK KODEN.
Alternativer – ideer til forandring og fornyelse
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Præsentationens transcript:

AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS

Opgaven Mad og mennesker Se trailer: http://norreg4.dk/ATeksamen2014/index.html#

Opgaven Opgave Du skal vælge opgave A eller opgave B. Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.  Opgave B Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor relationen mellem mad og mennesker spiller en central rolle.  Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes.  Ved et forslag til en innovativ løsning forstås, at forslaget tilfører den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt. Forslaget behøver dermed ikke at være nyt i absolut forstand, men det bidrager med noget nyt i den konkrete sammenhæng.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Opgaven Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

SAG og FAG En faglig undersøgelse af en sag En faglig diskussion  Sag: Et konkret emne, en bestemt hændelse, en genstand, et faktisk forhold, en specifik diskussion Fag: Viden og metode

De humanistiske fag Dansk Sprogfagene Historie Old Filosofi Billedkunst (kunstnerisk) Mediefag (kunstnerisk) Drama (kunstnerisk) Musik (kunstnerisk) Religion (kan også være samf.) Psykologi (kan også være samf. og nat.) Idræt (kan også være samf. og nat)

De humanistiske fag De humanistiske fag beskæftiger sig med det menneskeskabte, fra historiske begivenheder til litterære værker til politiske taler. Fælles for de humanistiske fag er tekstlæsningen, hvor vi beskriver, analyserer og fortolker menneskeskabte genstande, altså forskellige kulturelle fænomener og kulturprodukter, for at afdække og forstå de intentioner og værdier, teksterne er udtryk for.

Humanistisk metode? (den hermeneutiske spiral)

Humanistisk metode? (hermeneutik: del - helhed)

Humanistisk metode? Snarere et vilkår end en metode...

Humanistisk metode?

Humanistisk metode Du kan foretage en kildekritisk undersøgelse, en litterær analyse af en fiktiv tekst, en retorisk analyse af en politisk tale, en kommunikationsanalyse af propagandatekster, en diskursanalyse af medieprodukter, en filmanalyse, en redegørelse af sagforhold og kendsgerninger, en diskussion af etiske problemstillinger... Der er mange forskellige humanistiske tilgange til stoffet, fx hermeunetik, socialkonstruktivisme, nykritik, positivisme, psykoanalyse, dekonstruktion... Hvis du ikke kan huske de nogen af de humanistiske metoder, så brug fx AT- håndbogen, og tal med din vejleder.

SAG og FAG En faglig undersøgelse af en sag En faglig diskussion  Vælg sag! Vælg fag!  Tjek, at sag og fag er velegnet til opgaven!

Eksempel Stenalderkost - med historie - med dansk - med religion + med biologi

Opgaveformuleringen Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Eksempel Spiseforstyrrelse - med psykologi - med dansk - med samfundsfag + biologi

Opgaveformuleringen Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Eksempel Kannibalisme - med religion - med historie - med dansk

Opgaveformuleringen Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Eksempel Halal og haram i danske institutioner - med religion - med dansk - med historie + med samfundsfag

Opgaveformuleringen Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Eksempel Sukker som stof - med dansk + med biologi + med kemi

Opgaveformuleringen Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Eksempel Sult - med dansk - med historie (http://www.litteratursiden.dk/temaer/mad-i-litteraturen-januar-2003)

Opgaveformuleringen Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Eksempel Bordbøn - med religion - med historie + med psykologi + med samfundsfag

Opgaveformuleringen Opgave A Du skal undersøge en sag, hvor mad er omdrejningspunktet.  Du skal diskutere, hvilken betydning forholdet mellem mad og mennesker har for din sag.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

Så du skal Brug ressourcerummet! Brug hjemmesiden! Vælge sag og fag Undersøge Undersøge og diskutere Skrive en synopsis Mundtligt fremlægge og indgå i dialog. Brug ressourcerummet! http://norreg4.dk/ATeksamen2014/files/ressourcerummet/index.html Brug hjemmesiden! http://horsensstatsskole.dk/stx/flerfaglige/at-almenstudieforberedelse/ Brug dine vejledere!

HUSK Brug ressourcerummet! Brug hjemmesiden! http://norreg4.dk/ATeksamen2014/files/ressourcerummet/index.html Brug hjemmesiden! http://horsensstatsskole.dk/stx/flerfaglige/at-almenstudieforberedelse/ Brug dine vejledere!

God arbejdslyst!