Organisationen som et spørgsmål om rette design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
Analyse af eksterne og interne forhold
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Undervisningsevaluering Pædagogisk Inspirations Projekt
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Organisationsformer Mintzbergs univers.
Fra innovation til projektudvikling
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Virksomheder - definition
Uddannelsesparathed - hvad er det
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Organisationstruktur
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
1 Peter Mair ”Partisystemer” 1. november Disposition Typer af partisystemer Partisystemers struktur Forholdet mellem partisystem og afstemninger.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Konfigurationsskolen
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Personligheden og selvet
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Design af organisationen
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Magt Magt som et kontroversielt tema Poul og undertegnede
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Forstyrrelser og forskelle
Lederkonferencen 9. juni 2010
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Navn Navnesen Planlægning i DGI Udviklings- og strategimøde direktionen 16/
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Samarbejdsaftale Badminton
Lederens vandring 1.
Opfølgning på PSYKISK APV
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Organisationen som et spørgsmål om rette design Det handler om at skabe det rette match mellem organisation og opgaver, arbejdsdeling, arbejdsflow osv Det er en rationel aktivitet Mål Midler Målinger ”Maskine” Evaluering for at øge effektivitet ”Problemfri tilværelse” Alle organisationer ens – den universelle organisation ”Den rigtige måde” Alle arbejder for at nå målene – ingen målkonflikter 1

Kræfter i organisationer Retning Effektivitet Færdigheder Samarbejde ”når en kraft dominerer en organisation bliver en trukket henimod en sammenhængende etableret form” Konkurrence Koncentration Innovation 2

Kræfter og former Retning Effektivitet Maskine Samarbejde Professionel Iværksætter Effektivitet Maskine Samarbejde Professionel Færdigheder Ideologisk Politisk Konkurrence Diversificeret Adhocrati Koncentration Innovation 3

Mintzbergs konfigurationer Strategisk apex - ejeren Teknostrukturen planlæggere af ar- bejdet Produktionskernen -udfører det basale arbejde Støttegruppen indirekte tjeneste- Ydelser, post cafe Mellemledergruppen 4

Mintzbergs konfigurationer Den basale struktur Strategisk apex - ejeren Mellem- Ledergr. Produktionskernen 5

Mintzbergs konfigurationer Strategisk apex - ejeren Produktionskernen Mellem- Ledergr. Teknostrukturen planlæggere af ar- bejdet Maskinbureaukratiet Støttegruppen indirekte tjeneste- Ydelser, post cafe Andre former: Fagbureaukrati Den divisionaliserede form Ad hoc organisationen 6

Eksempler på personer og enheder i større organisation 7

Mintzbergs 6 organisationsformer 8

Oversigt over organisationsformerne 9

Ekstra materialer De efterfølgende dias kan betragtes som supplerende. De er taget fra andre kilder – og har lidt andre referencerammer MEN den overordnede forståelse af at organisationen kan designes er stadig den samme 10

De fem organisationsformers dimensioner 1 Mintzbergs konfigurationer Den basale struktur Maskinbu-reaukratiet Fagbureau-krati Den divisio-naliserede form Ad hoc orga-nisationen Vig. koor. middel Direkte overvågning Standardise-ring arbejdet Standard. færdigheder Standard. produkter Gensidig tilpasning Vig. organi-sationsdel Strategisk apex Teknostrukturen Produktionskerne Mellemleder- strukturen Støttegrup- pen Strukturelementer Specialise-ring af arbejdet Ringe Megen lodret & vandret Megen vandret Nogen – mellem afd & hoved Oplæring & uddannelse Megen Nogen – af afd.. leder Megen ud- dannelse Formalisering af adfærd Megen - bu- reaukratisk Ringe – bureau-kratisk Megen for-malisering bureukratisk Ringe forma-lisering – or-ganisatorik Størrelse af enheder Stor Stor i bunden Stor i toppen Ringe over det hele 11

De fem organisationsformers dimensioner 2 Mintzbergs konfigura-tioner Den basale struktur Maskinbu-reaukratiet Fagbureau-krati Den divisio-naliserede form Ad hoc orga-nisationen Planlægning og kontrol Ringe Produktions-planlægning produktivi-tetskontrol Begrænset kontrol prod. Samarbejds- aktiviteter Få i admini-strationen Mange overalt Decentra-lisering Centraliseret Begrænset vandret dec. Vandret og lodret Begrænset decentral. Selektiv dec-entralisering Situationselementer Alder & størrelse Typisk ung og lille gammel og stor varierer typisk gam-mel og stor Typisk ung Det tekniske system Enkelt – ikke regulerende regulerende ej auto. Hverken reg. el. komplex delelig ellers lig maskin meget komplex Omgivelser Simple,dyna- miske, fjend Simple og stabile komplex og stabil enkle og stabile komplex og dynamiske Magt topchef ofte ejer teknokratisk ekstern sty Fagud-dannede Mellemledere Eksperter 12

Mintzberg: Strategisk planlægning og programmering kan bruges når: Stabilitet: stabilitet, kontrollerbarhed samt forudsigelighed er forudsætninger for effektiv planlægning, dvs. det er fx vigtigt, at man kan kontrollere omgivelserne. Usikre omgivelser umuliggør planlægning. Organisationsmæssig modenhed: modne organisationer har en tendens til at være meget stabile. Dvs. hvis man er i vækstfase er det svært at strategiplanlægge. Hvorimod man, hvis man er i en modenhedsfase, hvor intet ændres, fint kan strategi-planlægge. Kapital intensitet: store kapitalinvesteringer gør, at organisationer ikke tør arbejde med dynamiske omgivelser, dvs. de prøver at planlægge! Store organisationer: Man behøver ikke at være en stor organisation for at planlægge, men det hjælper ofte!! Det hænger selvfølgelig sammen med store kapital interesser, markedskontrol samt org. størrelse mht. styring og planlægning. Man kan sige at store organisationer er bedst til at planlægge - men man kan også vende det om og sige, at store organisationer ofte har behov for planlægning. Små organisationer har lettere ved at have tillid til medarbejdere! Efter Mintzberg, ”The Rise and Fall of Strategic Planning” 13

Mintzberg: Strategisk planlægning og programmering kan bruges når (2) Specialiserede organisationer: Man kan lettere planlægge hvis organisationen er specialiseret i subunits! En meget struktureret organisation kan lettere planlægge og organisere. Kobling af operationer: organisationer hvor der er brug for samarbejde mellem delenheder har ofte mere brug for planlægning end andre. Enkle operationer: der er en tendens til, at planlægning medfører centralisering i en organisation. Det gør ikke så meget i en organisation, hvor de handlinger der foretages er simple. Planlægning kan derimod ødelægge en organisation, hvis det der udføres er komplekst!! Ekstern kontrol: ekstern kontrol har en tendens til at øge behovet for planlægning! Der er ofte mere behov for formelle regler og kontrol. Det interessante er, at moderorganisationerne ofte kræver flere kontrolfunktioner i underenhederne end de selv vil/kan leve med!! Efter Mintzberg, ”The Rise and Fall of Strategic Planning” 14

Mintzberg (3) Planlægning i forskellige kulturer Japanerne undrer sig over hvorfor amerikanerne har så travlt med at planlægge - de synes de amerikanske ledelsesmetoder med planlægning minder om sovjetisk planøkonomi! Japanerne selv favoriserer en stærk intern kultur og bruger ikke megen ekstern planlægning og kontrol. I USA bruger man meget planlægning. Det hænger sikkert sammen med den angelsaksiske besættelse af kontrol! Man ønsker at bringe menneskene under kontrol Konklusion Mange års erfaring har vist, at for megen planlægning kan føre til kaos - det samme kan manglende planlægning. Det der er vigtigt er at se på hvad for en organisation man står med, og så vælge planlægningsniveau derefter. Efter Mintzberg, ”The Rise and Fall of Strategic Planning” 15