Konfliktløsning på den professionelle måde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
En konflikthåndterende kultur
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Procesværktøjer.
Maskulinitet.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Gruppeudviklingssamtaler
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Konflikthåndtering.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Præsentationens transcript:

Konfliktløsning på den professionelle måde Lægedage Personalekursus nr. 111 10. november, 2014 Keld Kunze Erhvervspsykolog Center for Konfliktløsning www.konfliktloesning.dk

Konfliktsyn Konflikter er en naturlig og uundgåelig del af menneskeligt samvær og samspil. Det er selve håndteringen, der er afgørende for, hvorvidt konflikter udvikler sig destruktivt eller konstruktivt. Folk er eksperter i deres eget liv og ejer af deres konflikter – og har derfor selv kompetencen til at finde den for dem bedste løsning. God konflikthåndtering er en kompetence, der kan læres. Teorien er ikke svær, udfordringen ligger i praksis. Det tager tid og engagement at lære. Konflikter, der ikke håndteres, vokser – de bliver hårde og ressourcekrævende.

Nyt paradigme for konfliktløsning   Magt paradigme Dialog paradigme Konflikter overlades til autoriteter Parterne tager selv ansvaret Konflikter forstyrrer, skal fjernes Konflikter hører med og man forholder sig til dem Åben/skjult magtanvendelse Magt ikke vigtig Taber – vinder Begge parter styrkes Individuelle modparter Begge er i konfliktens fælles rum Produkt: en løsning Også proces: en bedre løsning Én objektiv rigtig løsning Ingen har patent på sandheden Mange mulige løsninger Subjekt – objekt Subjekt – subjekt ”Mennesket er en ø” ”Under havet mødes alle øer” Kilde: Vibeke Vindeløv

Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger Hvad er en konflikt? Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker I konflikten kan man som regel identificere en Sag og en Relation. Varetagelse af begge dele er afgørende for holdbare løsninger på konflikten.

Problemet ekspanderer Konflikt-trappen Polarisering Fjendtlige handlinger Fjendebilleder Samtale opgives Problemet ekspanderer Personificering Uoverensstemmelse Center for Konfliktløsning  

Konfliktskytrappen Tema: Intet er mere muligt   Fælles fjendebilleder Man trækker sig Indre billeder Uoverens-stemmelser Tema: Hvordan optrappes en konflikt samtidig med at man undgår den!

Fire enkle interviewregler   ·        Den anden er hovedpersonen ·        Hold egne associationer og løsninger tilbage ·        Hjælp den anden til at folde sin historie ud ·        Vær nysgerrig

Basal konfliktløsning Transformationsprocessen. Standpunkt 1: Min løsning Standpunkt 2: Min løsning Finde løsninger sammen Følelser: vrede, angst, forvirring Formulere sig selv Lytte på den anden Følelser: vrede, angst, forvirring Interesser: Hvad er vigtigt for mig? Interesser: Hvad er vigtigt for mig? Forstå dig selv og den anden Behov: Hvorfor er det så vigtigt? Behov: Hvorfor er det så vigtigt? Mere og mere Basale menneskelige behov Sagte eller usagte Basale menneskelige behov Sagte eller usagte Se den anden som et menneske, ligesom mig selv – bare anderledes. Transformere relationen: Kontakt, forløsning, lettere atmosfære, mindre anspændthed Transformere sagen: Forhandle positioner, nye ideer, løsninger, begge parter styrkes

PAUSE – 10 min.

Hvordan møder du dine konflikter? FORMÅL : KONTROL KAMP INSTINKT (reaktivt) FLUGT BEVIDST (respondere) FORMÅL: KONTAKT ÅBENT

Konfliktreaktioner Impulsive reaktioner på konflikt Flygte Undvige, bøje af, ignorere, tage maske på, fortrænge, indordne sig, bagatellisere, lade som ingenting, mv. Stivne Slås Give tilbage med samme mønt, angribe, forsvare sig, kaste sig over, være aggressiv, bruge fysisk eller psykisk vold, være sarkastisk mv.

Bevidst reaktion Vente til et mere passende tidspunkt Undvige (gå): Vente til et mere passende tidspunkt For at rede eget eller andres ansigt Lade ubetydelige konflikter ligge Stå fast (slå): Markere grænser Henholde sig til love og regler Beskytte en svagere part Åbne (stå): Tage og bevare kontakt Undersøge konflikten m.m.

Aktiv lytning Nærværende Lyt mere og fortæl mindre Spørg ind via hv-spørgsmål Gentag nøgleord Afbryd ikke og giv tid til pauser Summér op Øvelse i plenum: Interview om dine kulturmøder – hvad drømmer du om og frygter du? Eller … Øvelse tre og tre

Selektiv hørelse

LILLE ØVELSE Tal med din anden sidemand/kvinde Hvad er dit foretrukne konfliktmønster i pressede situationer Hvordan ser det ud på arbejdspladsen Er der noget du har lyst til at udvikle Hvad er første skridt 2 x 5 min

PAUSE – 10 min.

Konfliktløsningens fire fokuspunkter   Fakta At se, høre eller huske noget Det vi alle kan blive enige om er sket eller sagt Konkret beskrivelse – befriet fra vurderinger eller tolkninger At se anledningen - ikke årsagen til at jeg har følelser Følelser At mærke, acceptere og udtrykke de følelser der er Følelser er forskellige – følelser er Følelser er signaler om hvorvidt behov er mødt eller ej Behov Eks. samarbejde, respekt, anerkendelse, tillid, medindflydelse At se behov som årsag til følelser Handling En beskrivelse af ” hvem der gør hvad hvornår” En strategi til at få sit behov mødt – ”mit bedste bud” Positivt – gørbart – svarbart

Følelsernes kilder - med kategorier, der samler behov ”positive” = jeg får opfyldt mine behov ”negative” = jeg forhindres i at få opfyldt mine behov Res-sour-cer Behov for aktivitet, orden, variation, struktur… Prak-sis Behov for fx tid, mad og drikke plads, husly … Værdier Identitet Behov for fx anerkendelse, integritet, sikkerhed samvær… Behov for mening, at gøre fyldest, frihed, autonomi…

LILLE ØVELSE Tal med din første sidemand/kvinde Tag udgangspunkt i den beskrevne konflikt fra før Hvad var følelser og behov hos dig? Hos den anden? 10 min

Trin i konfliktløsning Enes om at være uenige og forsøge en løsning - Aftale tid, sted, evt. hjælper Hver part fortæller sin historie: - Fakta/oplevelse (hvad skete der?) - Følelser/tanker (hvad gjorde det ved mig?) - Behov (hvad har jeg brug for?) Brainstorm på løsninger Forhandling Aftaler, herunder aftale om opfølgning

RRR Model Popp & Munch-Hansen, 2005

Mulige elementer i et organisatorisk Konfliktberedskab Bevidsthed: Skabe en fælles bevidsthed om organisationens/arbejdspladsens konfliktsyn: Hvordan ser vi konflikter? Hvordan møder vi konflikter? Rammer: Hvilke strukturer kan sikre tid og rum til at tage ting op og skabe kontakt? Det kunne eksempelvis være: Overlap Møder Runder Proces-evalueringer Strukturerede samtaler (MUS m.m.) Seminarer og kurser Sociale rum (frokoster, fester o.a.) … Redskaber: Hvilke redskaber kan være gavnlige for os? Eksempelvis: Kendte værdisæt, politikker, procedurer på området Adgang til hjælp Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere Analyseredskaber Kommunikationsredskaber …

LILLE ØVELSE Tal med hinanden i gruppen Hvordan er jeres konfliktberedskab? Er der noget, der skal udvikles Hvad skal der arbejdes videre med Hvad er første skridt 15 min