Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Når HR i den offentlige sektor er innovativ Oplæg ved Træfpunkt Human Resources 2005 v. kontorchef Jette Frederiksen, Personalestyrelsen.
Lederudvikling.
Illustrationer til undervisningsbrug
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
for de hårde resultater.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Hvordan sætter vi gang i talentudvikling
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Styring af styregrupper
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Ledelse i forskellige retninger
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Konferencen DGI-byen d. 11. feb Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Stress En folkesygdom?.
Sådan bruger du præsentationen
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Centralforeningen for Stampersonel
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952 Gunvor Hallas arbejder med leder- og organisationsudvikling ofte i processer, der involverer det politiske niveau, ledelse og medarbejdere. Gunvor har stor erfaring med coaching, forandringsledelse, projekt- og procesledelse, herunder at fremme de menneskelige processer, der sikrer samarbejde og motivation. Gunvor har erfaring som leder, underviser og konsulent og har stået i spidsen for store projekter, blandt andet i Socialministeriet og Kommunernes Landsforening.

Program Inspiration – oplæg og refleksion Hvordan håndterer vi strategiske og ledelsesmæssige udfordringer? Hvad spejler vi os selv i forhold til? Hvordan scanner vi vores omverden? Systematik og proces? Pause Hvad skal der til for at strategisk ledelse lykkes indadtil?

Hvordan scanner vi omverdenen Globalt Nationalt Fortrolighed Autentiske følelser Lokalt

Systematik Interessentanalysen Vi kender den? Men bruger vi den? Hvad er problemet?

Opmærksomhed på proces Løbende indgå i relationer: Bruge sin mulighed for indflydelse Være til stede og være synlig i de relevante sammenhænge Løbende kommunikere, hvad har vi gang i? Være dristig og prøve grænser af Kan opleves ikke produktivt!

Fremtidens lederrolle på biblioteksområdet Fokus på: Strategisk ledelse Personaleledelse Øvrige opgaver delegeres!

Ledere der lykkes Studie af ledere, der har succes. Kan vi lære af det? En undersøgelse af kernekompetencer hos succesfulde ledere på kommunale arbejdspladser: 13 ledere udpeget af topledelsen og medarbejderrepræsentanter Analysen omhandler ledernes faktiske handlinger i særligt vellykkede eller særligt kritiske situationer Bygger på lederens egen beskrivelse og interview med lederens overordnede samt en gruppe af medarbejdere

Ledere der lykkes Undersøgelsen fandt fem kernekompetencer, der meget tydeligt kendetegner den succesfulde leder: Relationel forståelse – de læser og forstår menneskelige relationer Tillidsvækkende sparring – de indgyder tillid og indbyder til sparring Konfronterende intervention – de er offensive og direkte i deres indgriben Insisterende delegering – de insisterer vedholdende på at delegere ansvar og opgaver Rodfæstet under pres – de holder fast i personlige grundværdier, også når disse udfordres

Interessentanalyse Definition En interessent er en person eller grupper af personer, der stiller krav eller udtrykker ønsker til organisationen De stiller dog ikke kun krav til organisationen, men bidrager også under en eller anden form til organisationens eksistens

Interessentanalyse Hvem er interessenterne? Projekt

Interessentanalyse Krav – ønsker – forventninger - behov

Interessentanalyse Indflydelse og involvering Hvilken indflydelse på opgaven? Strategi: Hvordan skal interessenten involveres?

Opmærksomhed på proces (1) Dyrke relation til interessenten og stille spørgsmål: Hvilke ønsker har I til dette projekt? Hvad kendetegner et godt projekt for jer? Hvilke ressourcer vil I stille til rådighed for projektet? Hvad er god information for jer – giv gerne et par eksempler Af de initiativer, der skal gennemføres i projektet, hvilke er da de vigtigste for jer? Hvad kan I gøre for at gøre dette projekt til et godt projekt?

Opmærksomhed på proces (2) Spørgsmålene kan for eksempel gennemføres som gruppeinterview med interessenterne. Det giver en unik mulighed for, at de involverede interessenter i fællesskab forhandler sig frem til fælles krav og ønsker til projektets proces. Hvilke barrierer er de letteste at overvinde, og hvilke er de sværeste? Hvad er det værste, der kan ske? Hvordan kan vi undgå, at det værste sker? Hvem er de bedste ambassadører for fornyelser? Hvem kan bedst hjælpe dem, der har det svært i forhold til fornyelser i projektet? Hvordan informeres bedst om projektet til jeres forskellige baglande? Hvilken profilering vil I gerne have gennem projektet, og hvad er det bedste I kan gøre for at få den?