Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kunder og marked Den primære årsag til, at virksomheder fejler med deres Innovationer, skyldes manglende indsigt i markedet og kundernes behov Lindholm.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Arkitekten og innovationen ? -Hvornår går det godt -hvornår går det skidt -og hvorfor er det nu det gør det Er der for arkitekter en modsætning - fx mellem.
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Projekt: <indsæt projektnavn>
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
Undervisningsplanlægning
Modul 1 - Processer.
Venedig – PID konference
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Implementering af it-system
Kommunikation i projekter
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Step 6: Evaluering og læring
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Fagdidaktisk kursus i religion
Virksomheder - definition
Forretningsmodel.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Projektstyring dag 2.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Proces overblik med SIPOC modellen
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Dokumentation af opgaver
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
At deltage i projektarbejde
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Business cases.
Tommy Engedal Kronborg
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Hvem er vi?.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvordan får jeg indflydelse?
Præsentation af forretningsplan
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende eller for lille fokus på markedets behov 2.Ingen eller meget dårlig innovationsproces 3.For lille salgs- og markedsføringsstøtte

Innovationprocessen  Væksthusene foreslår, at man i mindre og mellemstore virksomheder anvender en traditionel faseopdelt innovationsproces som viste nedenstående. Giv dig tid til at læse den. Det er ikke så svært!  I vores model er der 6 faser med klart defineret arbejdsopgaver i hver fase. Om din virksomhed skal have 6, 5 eller 4 faser, skal I beslutte internt. Væksthuset hjælper gerne hermed  Der skal sættes klare og åbne beslutningskriterier op ved afslutning af hver fase. Disse benævnes ofte ”gates” eller på dansk ”havelåger”. Væksthuset kan ligeledes hjælpe her  Når det er besluttet at arbejde videre med en ide, bør der etableres en innovations- projektgrupper i henhold til kompetence, personprofil og arbejdspres på det pågældende tidspunkt for de relevant personer  Projektgruppen skal have klare rammer og beslutningskompetence  Tilmed at man overvejer anvendelsen af IT-baseret projektværktøjer. Det er uhyre vigtigt, at de spilleregler, som innovationsprocessen i jeres virksomhed foreskriver, bliver gjort kendte for alle i virksomheden, samt at reglerne følges. Nedenstående er et eksempel på en innovationsproces, som kan danne inspiration til din virksomhed. Bemærk! Det er gennem etablering af en videnbase, at virksomheden konstant kan øge sine innovationskompetencer og herigennem løbende opnå større markedssucces og vækst. Det øger i øvrigt også virksomhedens værdi! Viden- base

Faseopdelt innovationsproces Et værktøj Fase 5 Lancering Fase 2 Projekt- beskrivelse Fase 2 Projekt- beskrivelse Fase 1 Idé Fase 1 Idé Fase 4 udvikling test/validering Fase 3 Detail- undersøgelse Fase 3 Detail- undersøgelse Fase 6 Evaluering Viden base * Max 2 sider. *På kort tid *Fokus på udbytte *Begrænsede omkostninger *Beskrivelse af nødvendige kompetencer *Ofte nedsættes projekt- grupper her *Intern undersøgelse *Data/hypoteser *Fokus på behovsop- fyldelse *Max. 1 mdr. *Lave omkostninger *Omfattende analyser *Eksterne inddrages *Detaljeret økonomi *Større omkostninger *Opfølgning på opsatte mål *God og dårlig læring *Videnopsamling og -deling *Point-of-no-return *Store omkostninger *Prototype/tests *Detaljeret forretnings- og lanceringsplan *Kick-off møder *Internt *Eksternt *Salgsmaterialer *Succeskriterier *Opfølgningssystemer Fremtidige innovationer

Faseopdelt innovationsproces De tidlige faser (prejekt)  Før den konkrete idebeskrivelsen (fase 1) af en mulig ny innovation bør der foregå en behovsidentifikation og -afklaring med baggrund i data/viden om marked og kunder. Egentlig inddragelse af relevant kundegruppe og øvrige interessenter i innovationsarbejdet skal ligeledes overvejes. En sådan behovsidentifikation skal ikke foregå før ethvert innovationsprojekt, men kan eksempelvis foretages eks. en gang om året afhængig af markedets dynamik. En sådan identifikation er en del af det forholdsvis nye begreb, som benævnes ”Brugerdreven Innovation” Behovs- identifikation og afklaring Behovs- identifikation og afklaring Ideevaluering og -udvælgelse Ideevaluering og -udvælgelse *Foretages struktureret eks. 1/året *Gruppesamtaler *Kundepanel *Via salgsstyrken og CRM *Kundeklager *Observationer *Skrivebordsundersøgelser * Konkrete kriterier opsættes *Relevans for virksomhedenes mål *Ressourcer/udbytte *Risiko/Udbytte *Kompetencer intern/ekstern *Timing *Relationer til div. interessenter *Lovgivning *Projektgruppe på relevante projekter nedsættes eventuelt allerede her Videre til egentlige innovationsproces

Hvorfor faseopdelt innovationsproces?  Gennemprøvet løsning af mange forskelligartede innovationstiltag både produkt, ydelser- og procesinnovation  Skaber overblik  Minimere risici  Udnytte de rigtige ressourcer  Involvere de rigtige organisatoriske niveauer og funktioner på rigtigt tidspunkt  Påviser synlig fremdrift mod målet  Skaber motivation, fordi fremdrift er tydelig  Signalerer professionalisme.  Sikre struktureret videndeling  Medvirkende til at skabe en egentlig innovationskultur