Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012
Hvad har vi lært At proces, dialog og inddragelse er afgørende for succes At udvidelsen i sig selv opvejer, at der ikke tilbydes betjening At borgerne passer på deres bibliotek
Københavnerne skal minimum have ét bibliotekstilbud i hver bydel i tidsrummet kl Det besluttedes at iværksætte forsøg med udvidet åbningstid med reduceret bemanding på Hovedbiblioteket Forsøg med ubemandet åbningstid på 2-3 lokalbiblioteker (Valby, Vigerslev og Islands Brygge) Forsøgene etableres inden udgangen af 1. kvartal 2012 At der inden sommerferien 2012 forelægges konkrete forslag til biblioteker med udvidet selvbetjent åbningstid
Selvbetjent udvidet åbningstid på Hovedbiblioteket Personalemøde Workshop og dialog i mindre grupper med fokus på serviceforbedringer med selvbetjent åbningstid, brugernes behov og ønsker, nye biblioteks og kulturtilbud til borgerne Igangsættelse af proces
Behandling i MED-udvalget Et enigt MED-udvalg tilsluttede sig i januar 2012 at: Hovedbiblioteket udvider åbningstiden i forsøgsperioden fra kl og lørdag fra kl uden betjening Forsøget iværksættes hurtigst muligt Der nedsættes en arbejdsgruppe med forankring i Med-udvalget
Arbejdsgruppen Arbejdsgruppen fik til opgave at arbejde videre med ideer og forslag fra personalemødet og varetage det praktiske i ift. implementering selvbetjent åbningstid Udarbejde servicekoncept Kortlægning af arbejdeopgaver Uddannelse – selvbetjent åbningstid nyt servicebegreb Markedsføring
Tidsplan Nr.MilepælPlanlagt dato 1. Opstart af gruppen Afdække problemstillinger Udarbejde oplæg til løsningsforslag herunder materiale til markedsføring Godkendelse af oplæg på MED-møde Markedsføring Implementering Evaluering til MED- udvalg
Servicekoncept I den udvidede åbningstid tilbyder vi: Selvbetjent åbningstid Adgang til materialerne på hylderne Adgang til internet og bibliotekets pc’er Adgang til dagens landsdækkende aviser Café med mulighed for at købe kaffe og morgenbrød Afhentning af reserveret materiale Mulighed for lån og aflevering af materialer på selvbetjeningsautomaterne
Professionel service fra kl Borgeren forventer: At blive mødt af medarbejdere der har en anerkendende, høflig og respektfuld adfærd At blive mødt med venlighed – også i de situationer hvor vi ikke kan opfylde deres ønske fx hjælp til at finde bøger, vejledning i brug af internet
Service i den udvidede åbningstid Betjentene åbner for publikum kl. 8 Betjentene vil være synlige i stueetagen mellem kl Publikums pc’er tændes automatisk kl Printkort til printer/kopiering kan købes ved henvendelse til betjentene Faciliteterne skal fungere, evt. driftsproblemer afhjælpes eller fejlmeldes Vi besvarer spørgsmål som kan besvares umiddelbart og uden brug af hjælpemidler Vi henviser borgere som ønsker vejledning, hjælp til at finde bøger og information til den bemandede åbningstid fra kl.10 Vi er professionelle i vores adfærd
Arbejdsmiljø og kompetenceudvikling Personalets bekymringer og frygt for ikke at leve op til borgernes forventninger. Hvad betyder det for mig? Er det fedt eller skidt? Mange kan lide udvikling, men de færreste kan lide forandringer. En ny udfordring er en trussel mod det bestående – rutine, tryghed og identitet Men det er også en chance for at lære noget nyt – en udviklingsmulighed
Lille servicekursus ifm. forsøg med udvidet selvbetjent og ubemandet åbningstid på Københavns Hovedbibliotek... Verdenskulturcentret, Nørre Allé 7, 2200 N. lokale og henholdsvis 9-12 og Bent Gringer, chefkonsulent, PhD,
Hvordan er det gået og fremtiden Evaluering af selvbetjent åbningstid på Hovedbiblioteket, maj 2012 Erfaringer fra 3 testbiblioteker 16 biblioteker i København tilgængelige kl alle ugens dage inden udgangen af Hovedbiblioteket med reduceret bemanding Indretning og drift ved ubemandet åbningstid