Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold 10 24. september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
”Vind gratis sex når du tanker”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Trin 1: Fællesmøder og høringsrunder Vigtigheden af at etablere mødet, for det finder ikke sted af sig selv. Vi tror vi ved hvad hinanden går og laver,
Den urolige chef kigger på uret,
Medborgerskab – på sporet
Mentaltræning Målsætning
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Jeg støtter barnet ved:
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
NOEA/Aalborg Universitet
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Moderne Kvinder Frøkongen.
Virksomheder - definition
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Procesværktøjer.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
- et udviklings- og dialogværktøj
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Quality Management Systems
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Etablering af virksomhed
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Afdelingen for Økologi Landbrugets Rådgivningscenter Rådgivning om samarbejde Vores udgangspunkt var Gode varige samarbejder bygger på tillid Det fik vi.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Januar, 2010 INDLEVELSE SKABER UDVIKLING.
Sådan bruger du præsentationen
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Præsentationens transcript:

Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision

Mission BDO medvirker til at skabe sund vækst for virksomheder og personerne bag – gennem engageret og fremadrettet revision og rådgivning.

BDO ScanRevision Dansk Medlem af BDO Global 750 medarbejdere 450 mio.kr omsætning 29 kontorer

Jeg kommer med min viden, erfaring og virkelighed - det jeg siger gælder muligvis kun for mig………

Jeg køber ikke processer! - men jeg samarbejder med gode mennesker udenfor BDO om at skabe og gennemføre procesforløb med givne formål! - og jeg opbygger kontinuerlige og tætte relationer til mennesker, som løbende hjælper mig med processer i BDO

En proces er ikke……. en hyldevare en oplevelse noget man kan sælge

Eksempler på processer vi har købt hjælp til Strategiseminarer i bestyrelsen Delprocesforløb i Væksthus for Ledere Partner-/lederseminarer Strategi- og handlingsplan forløb på kontorer Procesforløb ved organisationsændringer

BDO Væksthus for Ledere

Der skal skabes klarhed om………… Processens kontekst Formålet med processen forventningerne til outputtet fra processen – indhold og form Rammerne for processen Arbejdsdelingen mellem BDO og proceskonsulenten Hvem deltagerne er Eventuelle særlige forhold

Hvis ikke klarheden er der…… så spørg, indtil den er der!

”teste forståelse” Formuler skriftligt med dine egne ord en ”genspejling” af kundens briefing om kontekst, formål, output, rammer, arbejdsdeling, deltagere, særlige forhold mv. På denne måde får du testet, om du og kunden har samme opfattelse af opgaven.

Jeg lægger vægt på, at min samarbejdspartner…….. siger fra, hvis opgaven ikke ligger indenfor det, hun/han mestrer (og det ikke er et erklæret og accepteret eksperiment) siger fra, hvis kunden har urealistiske forventninger til det de kan få ud af processen lever sig ind i konteksten med hud og hår ikke forsøger at få opgaven til at passe ind i et koncept eller noget, hun/han har i skuffen møder procesdeltagerne, hvor de er glemmer sine fordomme og er åben og lyttende

Diverse refleksioner De, der har allermest brug for at søge hjælp til gennemførelse af gode processer, ved ikke, at de har brug for det Jo mere man anerkender betydningen af gode processer, jo større krav stiller man til dem, man samarbejder med om processer Procesholderen må aldrig være part i sagen eller del af en konflikt Alle procesdesign er nye – altid målrettet den konkrete kontekst Resultatet af en proces gøres robust ved at blive ved at udfordre det til der ikke er mere at udfordre

Ledelse af gode processer kræver levet liv!