Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Advertisements

Center for Grundskoleforskning
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Ledige almene boliger Mikkel Baadsgaard
Forudsætninger Den seneste befolkningsprognose for Vordingborg Kommune
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
1 Den inkluderende skole Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde Grenå, 25. april 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
En skrivehændelse i biologi
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov Niels Egelund Professor i specialpædagogik,
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Dansk Landskabsøkologisk Forenings 20. årsmøde
 Fokuseret behandlingsforløb starter tidligt  Hurtig og god kommunikation uafhængig af tid og sted.  Overblik over patientforløbet.  Unødvendige konsultationer.
Kan innovation måles – EXHAUSTO har gjort det i flere år
Skoleledelse – hvad virker? Uddannelsesforum, Odense 3. november 2009.
Inklusion i skolen og lærerassistenter
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
Status for DANVAND 1.1 V. Otto Leopold
Kort introduktion til Universitarium Universitarium er Aalborg Universitets sommerudstilling i juli, august og september om naturvidenskab og teknik.
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
PISA – perspektiv og inklusion
Vort skolesyn Fra FUDI til skolesyn Fra ændringsbehov over spændende udfordringer til nødvendig debat.
Den økonomiske krise - boligmarkedet Torben M. Andersen Institut for Økonomi Aarhus Universitet.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Handicap og beskæftigelse
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Udvalgte højdepunkter Foreningen blev stiftet og OL blev heldigvis flyttet….. Ordrebekræftelse Uddannelse Audit.
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
”Om den nye læreruddannelse”
Inklusion med læring Hvilke navne??.
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Flere indvandrere fra vestlige lande Antal nytilkomne indvandrere, personer Ikke-vestlige indvandrere Øvrige vestlige indvandrere Indvandrere fra.
Status på specialundervisningen SIKON Odense 28. april 2009 Niels Egelund Professor i specialpædagogik Medlem af Skolerådets formandskab, Børnerådet og.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Thorning Skole åbnede i 1960 i den røde bygning (indvielse 7.sept.)
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET DPU 2010 Dansk socialforskning – modsvarer forskningen i højere.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
LP-modellen og 95% målsætningen Niels Egelund, professor, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Universitet.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Produktionsøkonomi Kvæg 2009.
Debatoplæg Hvordan ser efterspørgslen til elektroniske arkivalier ud? Hvad præger efterspørgslen? Hvordan påvirker vi som arkiv efterspørgslen af arkivbenyttelse?
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
IFKA Institut for Konjunktur-Analyse Efteruddannelsesaktiviteter - Udvikling og nyere tendenser v/Thomas Søby Institut for Konjunktur-Analyse
Mogens Hemmingsen Kulturchef, Albertslund Kommune.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Temadag for undervisere Aalborg Universitet Esbjerg 2. december 2014.
Debutantprisen m.m. / Mona Madsen Debutantprisbestyrer siden 1999.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Symptompræsentation i almen praksis
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Præsentationens transcript:

Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 1

Først lidt facts om udviklingen i Danmark gennem de seneste år 2

Antal elever i segregerede foranstaltninger 2011 (DS) Specialklasser i alm. folkeskoler Specialskoler I alt Samlet elevtal i folkeskoler Procentdel ,4 % Procentdel ,4 % Procentdel ,2 % Procentdel ,8 %. 3

Vidtgående specialundervisning / / / / / / En stigning på33,2 %. 4

Hvordan stod det til med inklusion i EU i 2000? - andel elever i segregerede foranstaltninger Belgien (F) 4,0% Belgien (FL)4,9% Tjekkiet5,0% Danmark*1,5% Estland3,4% Finland3,7% Tyskland4,6% Island0,9% Italien <0,5% Letland3,6% Litauen1,1% Holland1,8% Norge0,5% Polen2,0% Sverige1,3% UK1,1%

Specialundervisning som støtte til den almene undervisning UVM 1981 til 1990 – 12 % til 14 % på et år UVM ,5 % i uge 40 DS 2007 – 3,4 % planlagt pr. 5. sep. DS 2008 – 3,7 % planlagt pr. 5. sep. DS 2009 – 4,9 % planlagt pr. 5. sep. DS 2011 – 6,6 % planlagt pr. 5. sep. DS 2011 bh.kl. 2,1 % DS kl. 8,0 % DS kl. 5,4 %. 6

To markante udviklingstræk Ifølge KL var det samlede ressourceforbrug til specialundervisning fra steget 18%, og udgør 30% af de samlede udgifter I Århus kommune var andelen af elever, der startede deres skolegang i specialskole, fra steget med 100% Er det sideeffekter er strukturreformen, dårlig styring eller en dramatisk stigning i andelen af børn med særlige behov? 7

Årsager og køn 8

Antal børn, der tager ADHD-medicin 9

Geografiske forskelle 10

Medicinering 0-5 årige 11

ADHD medicinering 5-9 årige pr ,79 9,74 16,08 15,05 12,44 12

Hvad er grunden til stigningen? ICD 10 med nye diagnoser? Flere for tidligt fødte overlevende? Stigende forældrealder? Flere mødre med misbrugsproblemer? Flere fætter-kusineægteskaber? Adoptanter? Øget forurening af miljø og fødemidler? Det moderne liv og den moderne skole? Dårligere forældrekompetence? Øget forældrepres – bl.a. faciliteret af foreninger? Dårlig normering og selvforvaltningspædagogik i børnehaverne? 13

Udgifterne 14

Indflydelsen 15

Inklusion kan lade sig gøre, men det kræver Prioritering fra ledelsesside – kommunalbestyrelse, forvaltning, skoleledelse Omflytning af ressourcer - incitamenter Positive lærerholdninger – der forplanter sig til elever og forældre Relationskompetence, klasseledelseskompetence Efteruddannelse, rådgivning og supervision til lærere. 16

Specialskolerne kan ikke undværes Der vil altid være elever, som har brug for et specialiseret tilbud Den almindelige skole kan ikke opnå den nødvendige lærere/pædagogkompetence på de specialpædagogiske felter Enkeltintegrerede elever opnår sjældent at blive en del af fællesskabet = manglende livskvalitet og dårlige læringsvilkår.

Specialskolernes muligheder Dan netværk inden for og på tværs af regioner Øg det internationale samarbejde Bliv regionale kompetencecentre på jeres specialpædagogiske felt Tilbyd konsulentvirksomhed til den alm. kommunale undervisning af elever med særlige behov Tilbyd efteruddannelse af lærere og pædagoger Dokumenter jeres virksomhed – website, medier.